سهم 25 درصدی ایران از صادرات خرمای جهان

10:20 - 23 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۷۳۳۸
آمارها نشان می‌دهد صادرات خرمای ایران در سال گذشته نسبت به سال 92 حدود 116میلیون دلار افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: خرما از محصولات نسبتاً پرمصرف است که تولید آن غالباً در چند کشور از جمله ایران، مصر، عربستان و عراق متداول است، به‌طوری که مصر، ایران و عربستان سه کشور اصلی تولید خرما در جهان محسوب می‌شوند.

این در شرایطی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی فائو در سال زراعی ۲۰۲۱ -۲۰۲۰حجم تولید جهانی خرما به ۹.۴۵ میلیون تن رسیده است و در این میان ایران با تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تن در جایگاه دوم  قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال حجم تولید 20درصد افزایش یابد.

از طرف دیگر کشورمان دومین صادرکننده خرما در جهان محسوب می‌شود این در حالی است که در سالیان گذشته با اتخاذ سیاست‌های اشتباه توسط دولت دوازدهم  از جمله ممنوعیت این محصول، کشورمان به چهارمین صادرکننده خرما تبدیل شده بود ولی در سال گذشته توانست با رفع ممنوعیت صادرات این محصول ارزشمند، دوباره رتبه دوم خرما را از آن خود کند.

رشد 60 درصدی صادرات خرما

فعالان صنعت خرما می‌گویند ایران به راحتی می‌تواند سالانه 300 تا 350 میلیون دلار درآمد از صادرات خرما داشته باشد به طوری‌که در سال گذشته صادرات خرما بیش از 60درصد رشد داشته است و از 189میلیون دلار در سال 92 به 305.2میلیون دلار در سال گذشته رسید که نشان‌دهنده رشد 116میلیون دلاری است.

با این حال در سال 98 دولت دوازدهم با سیاست‌های نامناسبی از جمله ممنوعیت صادرات خرما سبب شد بسیاری از بازارهای صادراتی ایران از بین برود و میزان صادرات کشورمان به 212میلیون دلار برسد، علاوه بر این رتبه صادرات کشورمان نیز از 2 به 4 در جهان برسد.

صادرات 28 میلیون دلاری خرما در بهار 1401

طی سه ماهه نخست سال‌جاری خرمای ایران به ۵۲کشور جهان از جمله سوئد، هلند، روسیه، ترکیه، قطر، اوکراین، افغانستان، کانادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، انگلستان، عراق، هند، پاکستان، چین، شیلی، مجارستان و … صادر شده است که در این میان شرکا و مقاصد اصلی این محصول کشورهای هند، ترکیه، امارات‌متحده‌عربی، افغانستان، مالزی، عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان و آلمان محسوب می‌شوند.

در این خصوص روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار کرد: آمار صادراتی سه ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد تاکنون 35میلیون و 637هزار و 510کیلوگرم خرما به ارزش 28میلیون و 489هزار و 204دلار خرما در سال‌جاری به دیگر کشورها صادر شده است.

تولید یک میلیون و 300 هزار تن خرما در کشور

محسن رشید‌فرخی، رئیس انجمن‌ خرما در خصوص تولید خرما در کشور گفت: خوشبختانه برخلاف سال گذشته که تولید خرما در کشور به دلیل وقوع خشکسالی با کاهش روبه‌رو شده بود، در سال‌جاری تولید این محصول رشد داشته و انتظار می‌رود یک میلیون و 250هزار تا یک میلیون و 300هزار تن خرما از نخیلات سراسر کشور برداشت شود.

وی افزود: در زمینه تنوع رنگ و طعم محصول نیز خرمای ایرانی میان دیگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان از جایگاه خوبی برخوردار است. از میان نزدیک به 400نوع خرمای تولید کشور، 12نوع قابلیت صادرات دارند و به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شوند.

رئیس انجمن‌ خرما خاطر نشان کرد: با این حال کشورمان طی سال‌های گذشته همواره پس از مصر جایگاه دوم تولید خرما را داشته و پس از تونس نیز دومین صادرکننده بزرگ خرما در جهان محسوب می‌شویم.

رشید‌فرخی در ادامه تصریح کرد: ایران را می‌توان جزو  کشورهایی دانست که دارای شرایط مناسب برای رشد انواع خرما است. این شرایط موجب تولید انواع خرمای مرغوب شده که می‌توان گفت شاید در هیچ جای دنیا چنین امکانی وجود ندارد و از لحاظ کیفی، نمونه خرماهای مرغوب ایرانی در دنیا بی‌نظیر است، زیرا محل کشت و شرایط مهیا شده برای رشد این نوع خرماها فقط در زمین‌های برخی نقاط ایران امکانپذیر است و کشت حاصلخیز و مفید را در بردارد.

وی افزود: از طرف دیگر 25درصد صادرات خرما در جهان به ایران اختصاص دارد که کشورمان پس از تونس رتبه دوم را به خود اختصاص داده است به طوری‌که به صورت متوسط هر ساله 23 تا 30هزار تن خرما به دیگر کشورها صادر می‌شود.

این مقام صنفی عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری یکی از بدترین سیاست‌های اعمال‌شده برای خرما طی سال‌های اخیر بوده است به همین دلیل این سیاست نتایج مطلوبی نداشته و همواره مکانیزم عرضه و تقاضا، بازار را به تعادل می‌رساند.

25 درصد صادرات خرمای جهان از آن ایران

مقداد تکلو‌زاده، دبیر انجمن خرما نیز در خصوص تولید این محصول در کشور گفت: 21درصد از سطح زیرکشت و 15درصد از تولید خرمای جهان در ایران تولید می‌شود.

این مقام صنفی با اشاره به قطب‌های اصلی تولید خرما در کشور گفت: استان کرمان با دو نوع مضافتی و کلوته، استان خوزستان با دو نوع سایر و خرمای استعمران، استان بوشهر با خرمای کبکاب و زاهدی، استان هرمزگان با خرمای پیارم و خاصویی، استان سیستان‌وبلوچستان با خرمای ربی و مضافتی و استان فارس با خرمای زاهدی و شاهانی از مهم‌ترین قطب‌های تولید خرما در کشور محسوب می‌شوند که در این میان محصولات خرمای مضافتی و خاصویی بیشترین صادرات را از آن خود کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۷۰درصد خرمای تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود و مشکلات در بازار داخلی می‌تواند آسیب جدی به کشاورزان و تولید خرما در کشور بزند.

پیش‌بینی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید خرما

وحید نیکفر، فعال بخش خرما نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه امسال سال پرباری است و در صورتی که آفتی به باغات نزند، ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

وی افزود: امسال اگر آفت یا خرابی رخ ندهد، تولید خرما بیش از سال گذشته خواهد بود.

این فعال بخش خرما تصریح کرد: سالانه به‌ طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰هزار تن تولید خرما داریم در حالی این میزان تولید در برخی سال‌ها ۲۰ تا ۳۰درصد کمتر و برخی سال‌ها نیز ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: روی هم رفته چون سال گذشته به اصطلاح سال کم‌بر خرما بود و امسال سال پربار محصول خرما است به شرطی که آفت به باغات نزند ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: خرما تولید خرما

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *