سخنگوی وزارت امور خارجه: حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه غیرقانونی است/ فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس انجام می‌شود

12:29 - 22 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۶۲۶۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست مداخله جویانه آمریکا درکشورهای منطقه عموما سیاستی غیرقانونی و حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه غیرقانونی است.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز درخصوص اظهارات جو بایدن گفت: دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب و ویرانگر خود را که در طول سالیان متمادی در منطقه و غرب آسیا شکل گرفته توجیه و تبیین کنند.

کنعانی ادامه داد: سیاست مداخله جویانه آمریکا درکشورهای منطقه و حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه غیر قانونی است.حضور آمریکا در هیچ یک از کشورهای از جمله عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای منطقه آورنده ثبات نظم و امنیت در این کشورها نبوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه علی رغم شرایط پیچیده جهانی و منطقه‌ای، شاهد یکی از بانشاط ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران بودیم گفت: سفرهای متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای خارجه به ایران، تهران را به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است.

کنعانی افزود: تأکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم و خنثی سازی تحریم‌ ها و تمرکز بر تقویت سیاست همسایگی از دیگر توجهات راهبردی دولت و دستگاه دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: طنز تلخی است، رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخ سیاه و روشنی از نقض قوانین بین‌المللی و تاریخچه‌ای از تجاوز به حقوق ملت‌ها و اشغالگری دارد و زرداخانه‌ هسته‌ای جمع کرده، درخصوص فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر می‌کند.

کنعانی ضمن تاکید بر این نکته که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و قانونی است ادامه داد: ایران عضو آژانس و معاهده عدم اشاعه است و تمامی فعالیت‌های ایران زیرنظر آژانس انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های متقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند ایران در این مسیر قرار خواهد گرفت.

کنعانی در ادامه به هشدار فرانسه به شهروندان این کشور برای سفر نکردن به ایران واکنش نشان داد و ضمن یادآوری این نکته که متاسفانه این چندمین بار است که طرف فرانسوی بر مبنای یک رفتار غیرحرفه‌ای چنین هشداری را در وب سایت خود منتشر می‌کند تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای با ثبات در منطقه غرب آسیا است و شاهد کمترین رخدادهای امنیتی برای گردشگران خارجی بودیم.

وی در رابطه با وضعیت حمید نوری با بیان اینکه معتقدیم بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضایی ندارد و فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی زمینه دستگیری غیرقانونی این شهروند ایرانی فراهم کرده است ادامه داد: به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط وزارت خارجه با سوئد برقرار بوده و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته دکتر امیرعبداللهیان با همتای سوئدی برقرار شد و تأکید ویژه‌ای وزیر خارجه در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به پزشک برای دریافت خدمات درمانی و دیدار و گفت‌وگو با خانواده خودش و اینها را به صورت جدی مورد تاکید قرار دادیم و انتظار داریم دولت سوئد نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر زمینه آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *