جولان کرونا در شهر؛ استفاده از ماسک را جدی بگیرید

8:43 - 22 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۵۵۹۶
متخصصان می‌گویند با اوج گیری کرونا مهمترین اقدام برای مصون ماندن از خطر ابتلا به این بیماری، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، به ویژه استفاده از ماسک و تزریق واکسن یادآور است.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: این روزها شیپور خطر کرونا دوباره به صدا در آمده و ردپای این ویروس وحشی و مرموز در بسیاری نقاط دیده می‌شود.

حالا بعد از فروکش کردن و بی رمق شده چند ماهه این ویروس، بار دیگر این ویروس و بیماری نوپدید جان دوباره‌ای گرفته و به راه افتاده است.

بخش‌های اورژانس و بستری مراکز درمانی کشور رنگ کرونایی جدیدی به خود گرفته‌اند و آمار مبتلایان و مراجعان سرپایی به بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی بالا رفته است.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت درباره شیوع مجدد بیماری کرونا در کشور با اشاره به اینکه دو هفته است که آمار مبتلایان این بیماری در حال افزایش است گفت: در بین بیماران زیر سویه‌های BA۴ و BA۵ هم دیده می‌شود. این زیرسویه‌ها عوارض خفیف تا متوسط ایجاد می‌کنند و اما همین زیرسویه‌ها در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند بسیار خطرناک بوده و می‌توانند منجر به بستری شدن بیمار و حتی تبعات بدتر شوند. به همین دلیل این موضوع به شدت رصد می‌شود.

سرعت بالای شیوع زیر سویه جدید امیکرون

گویا با تاکید بر اینکه سرعت انتقال زیر سویه های BA۴ و BA۵ نسبت به زیرسویه‌های قبلی بسیار بیشتر شده است، اظهار داشت: این زیرسویه‌ها سرعت بیماریزایی بالایی دارند و بیماری به سرعت از فرد مبتلا به انسان سالم منتقل شود؛ به همین دلیل شیوع آن در سطح جامعه هم بسیار سریع خواهد بود.

عضو درمان ستاد ملی کرونا متذکر شد: این آمار از ۴۰ به ۲۰۰ مورد در روز رسیده است. باید به روند بیماری توجه کنیم تا نکند مردم این روند را جدی نگیرند و بیمارستان های ما دوباره پر از مریض کرونایی شود.

واکسیناسیون کودکان۵ تا ۱۱سال جدی گرفته شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از تمامی هموطنان خواهش کرد: هرچه زودتر افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند با سرعت واکسن بزنند. افرادی که ۶ ماه از دریافت دُز آخر آنها گذشته با سرعت دُز یادآور را تزریق کنند و واکسیناسیون کودکان۵ تا ۱۱سال جدی گرفته شود. ما به شدت نگران هستیم؛ به ویژه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند باید این موضوع را جدی بگیرند.

به اندازه کافی واکسن در اختیار داریم

وی با تاکید بر اینکه همه واکسن‌های کرونایی موجود در کشور مورد تایید وزارت بهداشت هستند،گفت:به اندازه کافی واکسن در اختیار داریم.

این مسئول در وزارت بهداشت یادآور شد:دنیا وارد موج جدید کرونا شده و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست.دو تا سه هفته آینده برای ما بسیار سخت خواهد بود. امیدواریم از مرداد و شهریور وارد موج جدیدی نشویم.

وی گفت:همه چیز بستگی به رفتار مردم و استقبال آنها از تزریق واکسیناسیون عمومی دارد.تمامی مراکز واکسیناسیون و پذیرش بیمار بسیج شده و ساعات کاری انها افزایش پیدا کرده است تا مردم معطل نشوند.

واکسیناسیون کودکان به اندازه بزرگسالان مهم است

گویا خاطرنشان کرد: واکسیناسیون کودکان به اندازه بزرگسالان مهم است. پوشش واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله برعکس سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در کشور بسیار پایین است. از والدین کودکان ۵ تا ۱۱ ساله درخواست می‌کنم تا دیر نشده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن فرزندان خود را تزریق کنند.

در اماکن سرپوشیده ماسک فراموش نشود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از مردم درخواست کرد: مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت باید در اماکن سرپوشیده از ماسک استفاده کرد. باید نهایت احتیاط در این اماکن صورت گیرد.

وی گفت: چون زیرسویه‌های جدید به شدت واگیردار هستند و اگر رعایت نکنیم به سرعت بیمار خواهیم شد. علائم این زیرسویه‌ها شبیه اُمیکرون است اما با افزایش تعداد بیماران ممکن است شدت بیماران هم افزایش یابد.

مسعود مردانی، استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که «وضعیت کنونی کرونا در کشور در چه حالی است؟»، اظهار داشت: قبل از این پیک دلتا و امیکرون را خوشبختانه به سلامتی گذراندیم و آرامش نسبی طی شد، اما واریانت های امیکرون در جهان توانستن خطرآفرین شوند؛از جمله در اروپا، فرانسه و آلمان.

وی ادامه داد: در ایران نیز واریانتBA1,BA2 را داشتیم تا آنکه هفته اخیر واریانت BA5  اضافه شدو اگر حتی فردی امیکرون BA1 , BA2 را هم گرفته باشد می تواند گرفتار این واریانت شود.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم واریانت جدید کرونا، خاطرنشان کرد: علائم آن شدت ندارد و مانند سرماخوردگی است؛ ممکن است برخی افرد را به بیمارستان بکشد؛ البته باعث افزایش مراجعان سرپایی می‌شود.

کاهش 90 درصدی استفاده از ماسک

مردانی در پاسخ به این پرسش که «چرا این اتفاق افتاده است؟»، یادآور شد: به خاطر اینکه مردم فکر کردن کرونا رفته و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ به طوری که اکنون رعایت استفاده از ماسک به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: موضوع دوم انجام مسافرتهاست که به حد وفور انجام می شود یا تجمعات و عروسی و مراسم عزا که صورت می‌گیرد.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد:این بیماری در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق وجود دارد و با رفتن به شهرهای زیارتی و همچنین در شهرهای سیاحتی ترکیه، افراد عمدتا با بیماری به کشور برمی گردند.

مردانی در خصوص اینکه «آیا شدت واریانت جدید از امیکرون بیشتر است یا کمتر؟»،گفت: BA5 کمی از امیکرون خفیف تر است، اما در هر صورت افراد را مبتلا می‌کند.

علائم زیر سویه امیکرون مانند کروناست

وی با اشاره به علائم این واریانت،گفت: علائم آن شبیه سرماخوردگی و شامل تب، گلودرد سرفه و گوش درد است؛ به طوری که گلودردهای آن معمولا به مسکن معمولی جواب نمی دهد؛ البته درگیری ریه نسبت به دلتا کمتر اتفاق می‌افتد و به همین دلیل کمتر فرد به اسکن ریه نیازمند می شود.

خطر پیک جدید کرونا بیخ گوش ماست

مردانی در پاسخ به این پرسش که «آیا احتمال مواجه شدن با پیک جدید کرونا وجود دارد؟»، ابراز کرد: اگر به همین سیستم باشیم؛ یعنی پروتکلها را رعایت نکنیم و مسافرت ها انجام شود و افراد نیز واکسن خود را تزریق نکنند؛ قطعاً دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد.

این استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم افرادی که دو دز واکسن را تزریق کردند دز سوم را تزریق کنند و اگر ۶ ماه از دز سوم گذشته است حتماً واکسن دز چهارم را نیز تزریق کنند.

وی اضافه کرد:اکنون در فرانسه در هفته گذشته یک میلیون مورد مثبت کرونا شناسایی شده و در آلمان نیز ظرف یک هفته ۱۵۷ نفر جان خود را از دست دادند.

روند کرونا در بیش از 110 کشور جهان افزایشی است

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه روند کرونا در بیش از 110 کشور جهان افزایشی است، گفت: ویروس غالب جهان در حال حاضر، BA.4 و BA.5 است؛ البته در هند، زیرسویه BA.2.75 شناسایی شده که سازمان جهانی بهداشت، موارد آن را رصد می‌کند.

وی اظهار داشت: روند مبتلایان، بستری‌ها و اندکی هم مرگ و میر بیماران کووید19 در کشورهای جهان رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که در 4 منطقه از 6 منطقه سازمان جهانی بهداشت این افزایش موارد، گزارش شده است.

در همه فضاهای بسته ماسک بزنید 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور به بیش از دو هزار و بستری‌های جدید به حدود 300 نفر رسیده؛ بنابراین توصیه کمیته علمی این است که حتی در فضاهای باز که افراد، تجمع دارند و همچنین در فضاهای بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس حتما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک هم استفاده شود. 

بالای 18 سال واکسن بزنند 

جماعتی با اشاره به مصوبه کمیته ملی واکسن مبنی بر تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا، گفت:افراد بالاتر از 18 سال که بیشتر از 6 ماه از آخرین تاریخ تزریق شان می‌گذرد، می‌توانند نوبت یادآور واکسن(سوم و یا چهارم) را تزریق کنند. همچنین گروه سنی 12 تا 18 سال که نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، می‌توانند نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. 

استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، مورد توجه باشد 

جماعتی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور، مناسبت‌های پیش رو، بازگشایی مراکز آموزشی و شیوع زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور به ویژه BA.5 که بر اساس گزارش‌های انستیتو پاستور ایران، حدود 35 تا 40 درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.5 است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور،همچنان مورد توجه جامعه باشد. 

سرایت بسیار بالای زیر سویه جدید کرونا 

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که زیرسویه BA.5 بیشتر از سایر زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور در گردش باشد،ادامه داد: قدرت سرایت زایی این زیر سویه بسیار بالا است؛ اگرچه شدت بیماری زایی،میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین‌المللی،کمتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا است اما با توجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود. 

 دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به نقش پروبیوتیک‌ها در کووید19، گفت: مطالعات انجام شده نشان داده که در برخی کشورها مانند کره جنوبی، پروبیوتیکها در کنار سایر درمانها می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بیماران کووید19 داشته باشد.

مصرف لبنیات و داروهای حاوی پروبیوتیک مورد استفاده قرار گیرد

وی افزود: در کشور ما مصرف آنتی بیوتیک‌ها بی رویه است که موجب بهم خوردن میکروارگارنیسم‌های روده‌ای می‌شود، مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند در تنظیم سیستم ایمنی و کمک به درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی از جمله کووید19، تاثیر داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف لبنیات و داروهای حاوی پروبیوتیک، مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در خصوص علائم زیرسویه BA.5 گفت: این زیرسویه، علائم اختصاصی ندارد و  همانند سایر زیرسویه‌های اُمیکرون با علائم سیستم تنفسی فوقانی و تب، لرز، ضعف، گلودرد، عطسه و سرفه بروز می‌کند. زیرسویه BA.5 در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا افرادی که واکسینه نشده و سن بالا دارند، حتی می‌تواند منجر به بستری و یا مرگ و میر شود.

محسن زهرایی،رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رصد آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که موارد کرونا در کشورهای همسایه به ویژه عراق و ترکیه طی سه هفته اخیر افزایش قابل توجهی داشته است،گفت: این موضوع می‌تواند نگرانی از انتشار بیماری به داخل کشور را هم افزایش دهد؛ زیرا خیلی از مردم ممکن است سفر کنند و این سبب جابه‌جایی بیماری بین کشورها می‌شود.

کرونا در کشورهای همسایه می‌تازد

زهرایی اضافه کرد: در داخل کشور نیز آمارها نشان می‌دهد که طی دو هفته اخیر موارد بیماری در حال افزایش است؛ اگر چه این افزایش آمار در کشور ما همانند افزایش موارد در ترکیه و عراق نیست. در کشورهای اروپایی نیز گزارشاتی دال بر افزایش بیماری وجود دارد.

وی افزود: بعد از مدتی که از دریافت واکسن یا بهبودی ابتلای طبیعی به کرونا می‌گذرد، سطح ایمنی بدن افراد کاهش می‌یابد و در نتیجه بدن افراد کم کم نسبت به بیماری حساس شده و درصد ابتلای آنها به بیماری تقویت می‌شود.

جهش‌های کرونایی در راه است

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: از سوی دیگر تغییراتی در ویروس رخ می‌دهد که جهش‌های ژنتیکی سویه‌های جدید به وجود می‌آید و این سویه‌ها پاسخ سیستم ایمنی بدن فرد را نسبت به ابتلای قبلی یا واکسن تزریق شده‌ قبلی کاهش می‌دهد و همین سبب افزایش ابتلای افراد به بیماری می‌شود.

وی ابراز کرد: ما باید سیستم ایمنی بدن را فعال نگاه داریم که برای این کار یا بایستی مجددا به بیماری مبتلا شده و رنج و خطر ابتلا به کووید۱۹ را تحمل کنیم یا اینکه با تزریق دز یادآور واکسن، خود را در برابر ویروس محافظت کنیم.

زهرایی تاکید کرد: از این رو توصیه شده است تا همه افراد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه یا بیشتر از تزریق نوبت قبلی واکسن‌شان گذشته است حتما برای تزریق دز یادآور واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

پرخطر ترین افراد کرونایی

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تصریح کرد: همه کسانی که در تعلل بودند تا دز اول یا دوم واکسن را تزریق کنند اکنون پرخطرترین افراد برای ابتلا به بیماری یا عوارض آن هستند؛ پس توصیه اکید ما انجام واکسیناسیون برای این دسته از افراد است.

چه کسانی دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند؟

وی درباره اینکه کدام گروه‌های سنی مجاز به دریافت دز یادآور واکسن کرونا هستند؟، تصریح کرد: در گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال تاکید داریم دو نوبت واکسن تزریق شود. گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سالی که مبتلا به بیماری تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند هم می‌توانند یک نوبت دز یادآور واکسن (دز سوم) تزریق کنند.

زهرایی متذکر شد: پیش از این وزارت بهداشت توصیه کرده بود تا افراد بالای ۷۰ سال، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی پس از گذشت ۶ ماه از تزریق دز آخر واکسن برای تزریق دز یادآور مراجعه کنند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: طی روزهای اخیر نیز به تمام افراد گروه سنی بالای ۱۸ سال که شش ماه از تزریق واکسن قبلی‌شان گذشته باشد، اعلام کرده‌ایم که برای تزریق دز یادآور مراجعه کنند.

وی اضافه کرد:کسانی که پیش از این دز سوم را تزریق نکرده بودند دز یادآورشان همان دز سوم و کسانی‌ که قبلا دز سوم را تزریق کرده بودند نیز دز یادآور فعلی‌شان، دز چهارم است.

بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است

وی با تاکید بر اینکه همچنان بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، درباره نوع واکسنی که برای دز یادآور تزریق می‌شود، اظهار کرد: مهم‌ترین نکته انجام واکسیناسیون است.

زهرایی بیان داشت:‌ در حال حاضر عموم واکسن‌های در دسترس برای واکسیناسیون یادآور، واکسن‌های داخلی مانند برکت، اسپایکوژن، نورا، پاستوکووک و کووپارس و ... است که بسیار خوب هستند و در دانشگاه‌های علوم پزشکی به تعداد مناسب توزیع شده است. اینکه پلتفرم یا نوع واکسن تزریقی در دز یادآور چه چیزی باشد نباید سبب تاخیر یا تعلل در انجام واکسیناسیون دز یادآور شود.

دیگر نیازی به واردات واکسن نداریم

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره میزان ذخیره واکسن‌های کرونا در کشور، توضیح داد:عملا با تولید کنندگان خوبی که در کشور برای ساخت و تولید واکسن کووید۱۹ داشتیم دیگر بحث واردات مطرح نخواهد شد و ان‌شاءالله نیاز کشور به واکسن تا آخر سال توسط تولیدکننده داخلی تامین می‌شود. 

وی افزود: واکسن یک فرآورده بیولوژیک است که پس از تولید، تاریخ انقضا خواهند داشت. طبیعتا اگر واکسنی تاریخ انقضایش برسد معدوم خواهد شد.

سویه‌های جدید امیکرون واکسن پذیر است؟

 زهرایی با اشاره به شیوع سویه‌های BA۴  و BA۵ امیکرون، درخصوص میزان اثرپذیری واکسن بر این سویه‌ها، بیان کرد: آخرین بررسی صورت گرفته نشان می‌دهد که سویه‌های جدیدتر امیکرون گرچه شاید نسبت به سویه‌های قبلی پاسخ کمتری بدهند، اما وقتی همین واکسن‌های موجود را مجددا به عنوان یادآور تزریق کنیم، پاسخ ایمنی مناسبی ایجاد می‌کند که می‌تواند از بروز فرم‌های شدید بیماری در این سویه‌ها جلوگیری کند.

چند درصد ایرانی‌ها واکسن کرونا تزریق کرده‌اند؟

وی در خصوص درصد تفکیکی میزان تزریق واکسن در کشور، تصریح کرد: با کاهش استقبال واکسیناسیون تغییرات درصد واکسیناسیون هم اندک شده است.درصد تزریق نوبت اول برای گروه سنی بالای ۱۲ سال حدود ۹۱.۶ درصد و برای نوبت دوم ۸۳.۶ درصد است. 

دقت کنیم! با آنکه کرونا مجدد سرو صدا به پاکرده و با عزمی جزم به میدان مبارزه با سلامت افراد مختلف آمده است؛ اما مهمترین اقدام برای مصون ماندن از خطر ابتلا به این بیماری، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک و تزریق واکسن یادآور است؛ در نتیجه این اقدامات کارگشا را سرلوحه کار خود قرار دهیم تا گرفتار پیک جدید کرونا و امواج سهمگین و طوفانی این ویروس وحشی قرار نگیریم.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *