بهتاش: اطعام محرومین برترین عمل در دهه ولایت و امامت است

8:00 - 25 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۴۶۸۶
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: شادی کنید و اطعام دهید زیرا ثواب بسیاری را در بر دارد ما بیشترین زمان اطعام را در روز عاشورا می بینیم البته اطعام همیشه دارای ثواب بوده اما در روز غدیر خم فضیلتش چند برابر شده و ارزشمند است.

یدالله بهتاش در گفت و گو با میزان پیرامون جایگاه دهه امامت و ولایت گفت: فاصله عید قربان تا عید غدیر را دهه امامت و ولایت نامگذاری کردند اما باید توجه داشت که اهمیت روز غدیر خم بسیار زیاد است، روزی که توسط «ائمه معصومین (ع)» نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: بزرگداشت روز غدیر خم بسیار مهم است غدیر خم یادآور عظمت «امیرالمومنین(ع)» و اهمیت ولایت است، در روایتی از کتاب مصباح المجتهد صفحه 736 به نقل از «امام صادق(ع)» بیان شده است : «نبغى لكم ان تتقربوا الى الله تعالى بالبر والصوم والصلوة و صلة الرحم و صلة الاخوان، فان الانبياء عليهم السلام كانوا اذا اقاموا اوصياءهم فعلوا ذلك و امروا به، شايسته است با نيكى كردن به ديگران و روزه و نماز و بجا آوردن صله رحم و ديدار برادران ايمانى به خدا نزديك شويد، زيرا پيامبران زمانى كه جانشينان خود را نصب مى ‏كردند، چنين مى‏ كردند و به آن توصيه مى‏ فرمودند.»

ولایت

اطعام برترین عمل در دهه امامت

بهتاش تاکید کرد: شادی کنید و اطعام دهید زیرا ثواب بسیاری را در بر دارد ما بیشترین زمان اطعام را در روز عاشورا می بینیم البته اطعام همیشه دارای ثواب بوده اما در روز غدیر خم فضیلتش چند برابر شده و ارزشمند است، باید روندی را دنبال کنیم که اهمیت این روز در ذهن همگان با عنوان روز خوب یادماندنی شود چه برای کودک و نوجوان و چه برای بزرگسالان لذا بزرگی جشن ها در هیات ها و شادی در روز غدیر و بعد از آن باید ادامه یابد.

وی اظهار کرد: کسانی که توانایی دادن اطعام در این روز را ندارند می توانند کمی غذای خود را بیشتر در نظر گرفته و طبخ کنند و به عابران و یا همسایه ها و یا همین پاکبان شهرداری بدهند این خود نوعی اطعام دادن در راه «امیرالمومنین(ع)» است.

جایگاه دهه امامت

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: جایگاه غدیر خم بخاطر اهمیت ولایت «امیرالمومنین(ع)»در روایت های تاریخ بیان شده است که «پیامبر اکرم(ص)»فرمودند:« اى على، تو برادر و وصى و وارث و جانشين من در ميان امت من در زمان حيات و بعد از مرگ منى. دوستدار تو دوستدار من و دشمن و كينه ‏توز تو دشمن من است.»این نکته گویای اهمیت ولایت حضرت «علی (ع)» بوده و در عین حال توجه به بیزرگداشت روز ولایت ایشان دارد.

وی افزود: ما نباید تنها به اسم و لفظ شیعه باشیم بلکه باید رویکرد و رفتار ما نیز بر گرفته از مسیر «ائمه معصومین(ع)»باشد بسیار شیعه شناس هستند و یا اسلام شناس نامیده می شوند اما مسلمان یا شیعه نیستند لذا برای حرکت در مسیر درست باید اصول و ضوابطی را مد نظر قرار داده و برطبق آنها حرکت کنیم .

سبک زندگی

بهتاش به اعمالی که می توان در این دهه در سبک زندگی قرار گیرد سخن گفت و افزود: از آنجا که سبک زندگی «ائمه معصومین(ع)» و توصیه های آنان بهترین راه و مسیر برای زندگی و سعادت دنیا و آخرت مردم محسوب می شود می توانیم با توجه به دستورات «امام باقر(ع)» مسیر درست را انتخاب کنیم ایشان فرمودند: «اسلام بر پنج پايه استوار شده است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت و به هيچ چيز به اندازه آنچه در روز غدير به ولايت تاكيد شده، ندا نشده است.

وی ابراز کرد: زمان عید غدیر خم،شایسته است تا افراد متواضع تر باشند و دوستی های خود را عمق بیشتری ببخشند و بیشتر به اطرافیان و دوستان خود محبت کنند این امر را با نیت «امیرالمومنین(ع)» مد نظر قرار دهند جلسات مذهبی را بیشتر بر گزار کنند و در آنها به شادی و سرور بپردازند و در عین حال پیرامون معارف ولایت و «امیرالمومنین(ع)» بیشتر سخن بگویند.

فرهنگ شیعه

وی بیان کرد: برای احیا فرهنگ شیعه بیشتر به دیدن هم بروید اگر نسبت به کسی ناراحتی دارید سعی کنید در این ایام آن را بر طرف کنید .

 وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که عاشورا چگونه زنده ماند این مهم با توجه به حضور همه جانبه مردم در مراسم عاشورا بوده لذا برای بزرگداشت روز غدیر نیز همان مسیر را طی کنید زیرا روزی ارزشمند برای همه ما خواهد بود.

ولایت

اعمال دهه امامت و ولایت

بهتاش بهترین اعمال در دهه امامت را مورد تاکید قرارداد و خاطر نشان کرد: ابتدا تفکر و تامل در غدیر خم همچنین روزه داری در این ایام ارزشمند است بیان ذکر ارزشمند «صلوات بر محمد و آل محمد» همچنین یاد خداوند متعال کردن در این دهه ارزشمند است.

 انتهای پیام/


برچسب ها: عید غدیر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *