پرداخت یارانه نقدی برای خانوار مطلوب‌تر است

8:11 - 22 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۴۵۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس اقتصادی گفت: در شرایطی که ارز ترجیحی کالاهای اساسی حذف می شود، پرداخت یارانه نقدی به مردم در جهت جبران قدرت خرید آنها موثرتر از ارایه کالابرگ الکترونیک است.

حق شناس کارشناس اقتصاد کلان در گفت‌وگو با میزان در خصوص تاثیر حذف ارز ترجیحی بر اقتصاد کشور بیان کرد: در ابتدا باید اصل اصلاح نرخ ارز ترجیحی را بپذیریم ، حذف ارز ترجیحی یک جراحی در اقتصاد کشور محسوب می شود، در دوره قبل یارانه ۲۰ قلم کالا ودر این دوره یارانه قلم کالای دیگر حذف شد و هنوز یارانه دارو و آرد برقرار است، این موضوع به تبع تاثیر خود را بر قدرت خرید مردم خواهد داشت.

وی درباره مطلوبیت یارانه نقدی نسبت به کالا برگ با توجه به حذف نرخ ارز ترجیحی افزود: در شرایطی که ارز ترجیحی کالاهای اساسی حذف می شود، پرداخت یارانه نقدی به مردم در جهت جبران قدرت خرید آنها موثر تر از ارایه کالا کارت است.

حق شناس یادآور شد: تعیین کالای سفره خانوار کار منطقی به نظر نمی رسد در حالیکه با پرداخت یارانه نقدی افراد به تبع نیاز خود اقدام به خرید و در صورت عدم نیاز مبلغ یارانه را صرف موارد دیگر می کنند، در این حال پرداخت یارانه به صورت نقدی برای دهک های یک تا پنج بسیار با اهمیت است، و حذف دهک های بالا از دریافت یارانه مار دولت را برای پرداخت یارانه تسریع و راحت تر خواهد کرد.

این اقتصاددان تصریح کرد : پرداخت کالا کارت امکان ایجاد شبکه رانت و دلال بازی را فراهم می کند، و کالای مناسب با نیاز افراد به دست مصرف کننده نمی رسد، که در نهایت دهک های پایین جامعه از این وضعیت متضرر خواهند شد.

گفتنی است, انتقال کامل یارانه کالای اساسی به انتهای زنجیره و اعطای نقدی یارانه مستقیم به مصرف کننده موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت این یارانه مستقیم با مردم خواهد شد، قابل ذکر است با پرداخت یارانه نقدی در سال ۸۹ به مردم ، ضریب جینی به ۰.۳۶رسید که پایین ترین ضریب جینی پس از انقلاب محسوب می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: یارانه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *