لزوم تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای 36 میلیون ایرانی

11:12 - 21 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۴۱۷۸
متخصص عفونی عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا گفت: همه آن‌هایی که تزریق آخرین دز یا دز سوم واکسن کرونایشان، 6 ماه گذشته است، باید دز چهارم را تزریق کنند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه فرهیختگان نوشت: مسعود مردانی، متخصص عفونی عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا پیرامون لزوم تزریق واکسن برای همه آنهایی که 6 ماه از تاریخ آخرین نوبت واکسن‌شان گذشته است، گفت: همه آنهایی که تزریق آخرین دز یا دز سوم واکسن کرونایشان، 6 ماه گذشته است، باید دز چهارم را تزریق کنند. تفاوتی ندارد که جزء گروه‌های پرخطر هستند یا نه، سالمند هستند یا جوان، اگر 6 ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها گذشته است، حتما باید برای تزریق دز چهارم در اسرع وقت اقدام کنند. این قاعده درباره جمعیت هدف 61 میلیون نفری بالای 18 سال در کشور است اما لازم است یادآوری شود کودکان زیر 6 سال الزامی به تزریق واکسن ندارند و درباره جمعیت 6 تا 18 سال هم فعلا روی دو دز اجماع وجود دارد و هنوز تصمیمی برای تزریق دز سوم یا بوستر اتخاذ نشده است.

کسانی هم که دز دوم را تزریق کرده اما دز سوم را دریافت نکرده‌اند، سریعا باید برای تزریق دز سوم‌شان اقدام کنند، تفاوتی ندارد 6 ماه از دز دوم‌شان گذشته باشد یا نه، مطابق دستورالعمل‌های نظام سلامت، واکسیناسیون کامل در ایران 3 دز است، بنابراین بدیهی است که تزریق دز سوم ضروری است. اینکه این افراد پس از دریافت دز سوم، در 6 ماه آینده نیاز به تزریق دز چهارم دارند یا نه، به نحوه ادامه اپیدمی بستگی دارد. اگر اپیدمی کرونا کنترل و مهار شد، نیازی به تزریق مجدد نیست، اما اگر در 6 ماه آینده نیز اپیدمی همچنان ادامه داشته باشد، اعلام می‌شود که نیاز به تزریق مجدد واکسن هست یا خیر.

برای دز چهارم چه نوع واکسنی تزریق کنیم؟

این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی درمورد نوع واکسن دریافتی برای نوبت چهارم گفت: چنانچه افراد سه نوبت قبلی واکسن‌شان را از نوع واکسن‌های ویروس ضعیف شده یا غیرفعال مثل سینوفارم یا برکت تزریق کرده‌اند، دز چهارم را باید حتما از انواع دیگر واکسن مثل واکسن‌های برپایه پروتئین و پروتئین نوترکیب همچون پاستوکووک یا اسپایکوژن، یا از میان واکسن‌های وکتوربِیس همچون آسترازنکا یا اسپوتنیک تزریق کنند. اگر هم به‌عنوان مثال سه دز واکسن اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، برای نوبت چهارم‌شان، آسترازنکا توصیه می‌شود و در کل دز چهارم باید با سه دز قبلی متفاوت باشد. توصیه نمی‌شود کسی برای دز چهارم واکسن از واکسن‌های ویروس ضعیف‌شده یا غیرفعال مثل سینوفارم یا برکت استفاده کند؛ چراکه این واکسن‌ها از انواع دیگر واکسن، ضعیف‌تر هستند و طبیعتا توصیه نمی‌شود برای دز چهارم که دز تقویتی به‌شمار می‌رود، از یک واکسن ضعیف‌تر استفاده شود.

در کل توصیه می‌شود برای دز‌های یادآور یا بوستر از واکسن‌های ویروس ضعیف‌شده یا غیرفعال استفاده نشود. همه این واکسن‌ها نیز در مراکز بهداشتی و درمانی کشور موجود است، لیست و دستورالعمل تزریق نوبت جدید واکسن در سایت وزارت بهداشت بارگذاری می‌شود. مردم می‌توانند از سامانه www.salamat.gov.ir بیش از 40 مرکز اعلامی وزارت بهداشت در تهران را که تزریق عمومی واکسیناسیون در آنها درحال انجام است، مشاهده کرده و جهت دریافت واکسن‌شان مراجعه کنند.

برای دزهای یادآور سینوفارم تزریق نکنید

مردانی درباره موضوعی مهم در واکسیناسیون عمومی ایرانیان، هشدار می‌دهد؛ بالای 89 درصد ایرانی‌هایی که واکسن دریافت کرده‌اند، واکسن دریافتی‌شان از نوع ویروس ضعیف شده، غیرفعال یا inactivated بوده است. یعنی یا سینوفارم تزریق کرده‌اند یا برکت، اول اینکه خود کمپانی سازنده سینوفارم اعلام کرده است که واکسن آنها سه‌نوبته است و نه‌دو نوبته، به این معنا که همه دریافت‌کنندگان واکسن سینوفارم حتما باید سه دز از این واکسن را دریافت کنند و تزریق دو دز آن توصیه نشده است.

در نتیجه همه آنهایی که دو دز سینوفارم تزریق کرده‌اند براساس تمامی پروتکل‌های داخلی و خارجی واکسیناسیون‌شان ناقص است و حتما باید دز سوم را تزریق کنند. حال یا می‌توانند همان واکسن سینوفارم یا برکت را تزریق کنند یا از ژانر‌های دیگر واکسن استفاده کنند. بهتر است این افراد دز سوم را یا از واکسن‌های برپایه پروتئین مثل پاستوکووک یا اسپایکوژن تزریق کنند یا از واکسن‌های وکتوربِیس مثل آسترازنکا یا اسپوتنیک. اما چنانچه کسی به هر دلیلی اعم از ترس از عوارض واکسن آسترازنکا و... ترجیح می‌دهد از همان واکسن‌های سینوفارم یا برکت برای نوبت سوم استفاده کند، این کار مشکلی ندارد و می‌تواند همان واکسن‌ها را برای دز سوم هم دریافت کند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *