احتمال ازسرگیری فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان

15:31 - 20 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۳۲۳۰
دولت بایدن در حال بحث در مورد لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است.

خبرگزاری میزان - به گفته چهار منبع آگاه، دولت بایدن در حال بحث در مورد لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است، اما انتظار می‌رود هر تصمیم نهایی به پیشرفت ریاض برای پایان دادن به جنگ در یمن بستگی داشته باشد.

به گزارش «رویترز»، سه نفر از این منابع گفتند که پیش از سفر «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، مقامات ارشد سعودی به همتایان آمریکایی خود فشار آوردند تا سیاست فروش تنها تسلیحات دفاعی به شریک اصلی خود در منطقه را لغو کنند.  

این منابع گفتند که مذاکرات داخلی آمریکا غیر رسمی و در مراحل اولیه است و هیچ تصمیمی قریب الوقوع نیست و یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که «در حال حاضر هیچ بحثی درباره سلاح‌های تهاجمی با سعودی‌ها در جریان نیست.»

اما در حالی که بایدن برای یک سفر حساس دیپلماتیک آماده می شود، نشان داده است که به دنبال از سرگیری روابط تیره شده با عربستان سعودی در زمانی است که خواهان افزایش عرضه نفت این کشور و روابط نزدیکتر امنیتی اعراب با رژیم صهیونیستی است.

بلافاصله پس از روی کار آمدن در اوایل سال گذشته، بایدن موضع سخت‌تری در مقایسه با دولت‌های قبلی را در قبال ائتلاف عربستان سعودی علیه یمن اتخاذ کرد، ائتلافی که تلفات سنگینی به غیرنظامیان وارد کرده است، و همچنین سابقه حقوق بشر ریاض، به ویژه قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست در سال 2018.

عربستان سعودی، بزرگترین مشتری تسلیحاتی آمریکا، تحت این محدودیت‌ها قرار گرفته است؛ محدودیت‌هایی که فروش تسلیحاتی را که دولت های قبلی ایالات متحده برای چندین دهه ارائه کرده بودند، متوقف کرد.  

رویکرد بایدن از زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ماه مارس نرم‌تر شده است. این رویداد آمریکا و سایر کشورهای غربی را بر آن داشت تا از عربستان سعودی، برای افزایش عرضه نفت برای جبران از دست دادن منابع روسیه درخواست کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *