علائم سویه جدید کرونا را بشناسید

14:50 - 18 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۰۶۳۲
به نظر می‌رسد ۲ زیرسویه جدید امیکرون که سریع‌ترین زیرشاخه‌های کووید ۱۹ در انتشار هستند، راحت‌تر از سویه‌های پیشین از محافظت در برابر واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی فرار می‌کنند.

خبرگزاری میزان _ ایسنا به نقل از نیوز نوشت: طبق آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده از دوم جولای زیر سویه BA.۵ مسئول تقریبا ۵۴ درصد موارد کووید در ایالات متحده بوده و BA.۴ نیز بیش از ۱۷ درصد ابتلاها را به خود اختصاص داده است.

دیوید مونتفیوری، استاد موسسه واکسن انسانی در مرکز پزشکی دانشگاه دوک ایالات متحده، گفت: BA.۴ و BA.۵ نسبت به نسخه اصلی سویه امیکرون یعنی BA سه برابر کمتر به آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده واکسن‌های کووید موجود حساس است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد BA.۴ و BA.۵ چهار برابر بیشتر از BA.۲ در برابر آنتی‌بادی‌های حاصل از واکسن مقاوم هستند.

حال از آنجایی که هر ۲ زیرمتغیر همچنان در حال گسترش است و عفونت‌های بیشتری گزارش می‌شود، افراد چه علائمی را تجربه می‌کنند؟

در بریتانیا، جایی که عفونت‌های BA.۴ و BA.۵ نیز بیشترین موارد اخیر کووید را تشکیل می‌دهد، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، سرفه‌های مداوم و خستگی به عنوان شایع‌ترین علائم هفته گذشته گزارش شده است.

بر اساس داده‌های حاصل از مطالعه علائم زوئی کووید که به افراد امکان می‌دهد علائم را از طریق اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند خود گزارش کنند، کمتر از یک‌سوم افراد مورد بررسی تب را گزارش کردند که با علائم گزارش شده در بهار مطابقت دارد؛ زمانی که زیر سویه BA.۲ غالب بود.

به گفته دانشگاه کالیفرنیا دیویس علائم گزارش شده BA.۵ مشابه انواع قبلی کووید و شامل تب، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، سردرد، درد عضلانی و خستگی است.

در این مرحله به نظر می‌رسد تفاوتی در علائم مشاهده شده در موارد BA.۴ یا BA.۵ در مقایسه با سویه‌های قبلی امیکرون وجود ندارد.

فرانسوا بالو، مدیر موسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن، در این‌باره اظهار کرد: کسانی که دارای عفونت BA.۲ هستند، ممکن است در برابر آخرین زیرشاخه‌ها محافظت شوند.

به گفته پزشکان در حالی که آن‌ها سریعتر از سایر سویه‌ها گسترش می‌یابند اما مشخص نشده BA.۴ و BA.۵ باعث بیماری شدیدتر می‌شود.

مونتفیوری می‌گوید: هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد آن‌ها کم و بیش افراد را بیمار می‌کنند و باعث بیماری شدید و مرگ می‌شوند.

دکتر ناتان گرابو، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی ییل، گفت: مردم باید بدانند که زیرسویه‌هایی مانند BA.۵ بخشی طبیعی از پیشرفت ویروس هستند.

وی گفت: دلتا هرگز آخرین نسخه نبود و امیکرون هم آخرین نسخه نخواهد بود. تا زمانی که شیوع کووید در جایی در جهان وجود داشته باشد، قرار است چیز جدیدی ظاهر شود.  

وی و سایر پزشکان می‌گویند: بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سویه‌های جدید تزریق واکسن است. اگر افراد بیشتری به‌ طور کامل واکسینه شوند، فرصت انتشار و جهش ویروس کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *