صالحی‌امیری: نباید نمک روی زخم فدراسیون‌ها بپاشیم/ کرسی جهانی در خدمت ورزش نباشد، ارزشی ندارد

13:17 - 17 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۹۵۴۵
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: نیمی از وقت من و همکارانم برای رفع یا کاهش تهدید از ورزش قهرمانی ایران بود که این را گزارش نکردیم.

خبرگزاری میزان - سیدرضا صالحی‌امیری در خصوص برنامه‌ریزی‌های کمیته ملی المپیک برای شرکت در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه ترکیه و مسائل دیگر ورزش ایران در مجامع بین‌المللی، اظهاراتی داشت که بخشی از آن را در زیر می‌خوانید:

*از ۲۵ بهمن رسما کار را آغاز کردیم، کادر سرپرستی تعیین شد، با فدراسیون‌ها جلسه مربوطه انجام شد. در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر ثبت‌نام و در نهایت لیست نهایی ۴۹۳ نفر ثبت‌نام کردیم.

*یک سوم کاروان را بانوان تشکیل می‌دهد و اگر فوتبال بانوان هم بود به ۵۰-۵۰ می‌رسیدیم. همه آنچه لازم بود انجام شد، البسه برند داخلی است که فراخوان شده است. ارز را با همراهی دولت تهیه کردیم که یک میلیون یورو بود. پرواز هم داخلی انتخاب شد که ۱۲ پرواز برای رفت و برگشت خواهد بود. پرواز از تهران به آنکارا و از آنجا زمینی به سمت قونیه است.

*پرواز کاروان ایران به قونیه با ایرلاین داخلی است. پروازها به آنکاراست و اعضای کاروان از آنجا به قونیه می‌روند. سرپرست کاروان همه هماهنگی‌ها را در قونیه انجام داده است. ما در آنجا فعالیت فرهنگی نیز خواهیم داشت. ما سالن بسیار خوبی را در یکی از هتل‌های به‌نام قونیه اجاره کردیم که مسئولان در آنجا هستند و نمایشگاه «ایران زیبا» در آنجا خواهد بود.

*اساساً ورزش در ایران بدون هویت فرهنگی و فضیلت و اخلاق، جایگاهی ندارد. آنچه که به ورزش ایران اعتبار می‌بخشد، هویت فرهنگی است. قهرمانان ما در سیل و زلزله در کنار مردم هستند. اگر فقط صرف مدال باشد، فکر می‌کنم ورزش ایران یک تشکیلات انتزاعی خواهد بود که شادی را به خانه مردم نخواهد برد. ورزشکاران باید در تلخی‌ها و شادی‌ها در کنار مردم باشند.

*همه کشورها از جمله ایران با تیم اصلی خود در این مسابقات حاضر می‌شوند. مسابقات آسیایی چین هم لغو نشده بلکه به تاخیر افتاده و در سال ۲۰۲۳ حتماً برگزار می‌شود، زمان برگزاری این مسابقات در توافق با چین و شورای المپیک آسیا به زودی اعلام خواهد شد.

*ما بلافاصله بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی اردوی خود را برای مسابقات آسیایی چین برگزار خواهیم کرد. موضوع دیگر بحث افزایش دستمزد پای سکوی قهرمانان است که آن را به ۱۵۰۰ یورو که سه برابر گذشته بود رساندیم، این موضوع برای مدال‌های نقره و برنز هم وجود دارد، این کار انجام شد تا ورزشکاران بیشتر از قبل تشویق شوند.

*هدف‌گذاری ما این است که جزو سه قدرت برتر کشورهای اسلامی باشیم. البته ترک‌ها تلاش کردند در رشته‌هایی که مدعی هستیم، برخی اوزان و رویدادها را حذف کنند و تغییراتی را به وجود آوردند. ارزیابی سرپرست و کادر سرپرستی این است که بهتر از دوره قبلی خواهیم بود. همچنین پاداش‌ها ارزی خواهد بود.

*ظرفیت دهکده بازی‌ها در قونیه محدود است و ستاد بازی‌ها اعلام محدودیت جدی کرده. کادر سرپرستی ایران هفته قبل اقدام مثبتی انجام داده و موافقت گرفته است که همراهان تیم‌ها در هتل مستقر باشند، اما با آی‌دی کارت تا بدین ترتیب در کنار تیم‌ها باشند.

*کرسی جهانی یک ابزار است و صاحب آن کرسی اهمیت دارد. دیپلماسی ورزشی یکی از کانون‌های اصلی دیپلماسی فرهنگی و کانون تولید قدرت نرم است. وقتی پرچم کشور به اهتزاز درمی‌آید، غرور ملی برای ایران تولید می‌کند و قرابت فرهنگی شکل می‌گیرد که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. این کار را طی چهار دهه گذشته انجام نداده‌ایم که اگر انجام شده بود،‌ وضع ورزش قهرمانی ما به مراتب بهتر از این بود.

*طی ۴ سال گذشته، هشت ملاقات را با توماس باخ (رئیس کمیته بین‌المللی المپیک) پشت سر گذاشتیم که نتیجه این گفت‌وگوها،‌ کاهش تهدید و افزایش فرصت است. اگر کرسی جهانی در خدمت ورزش قهرمانی نباشد، ارزشی ندارد و اگر به‌جای 500 کرسی تنها 50 کرسی مؤثر داشته باشیم،‌ نتیجه بهتری می‌گیریم.

*از توماس باخ خواستیم در مقابل فشارهای ناحقی که به ورزش ما وارد می‌شود، از کشورمان بیشتر حمایت کند. باید ارتباطات خودمان را تقویت کنیم. ظرف چهار گذشته، با دیپلماسی فعال چهار مرحله توانستیم از تعلیق عبور کنیم و این یعنی دیپلماسی می‌تواند منافع ورزش قهرمانی را تأمین کند.

*ما همیشه تحت فشار هستیم، اما از روز اول می‌خواستیم جنبه‌های مثبت را به مردم گزارش کنیم و کام مردم را تلخ نکنیم. نیمی از وقت من و همکارانم برای رفع یا کاهش تهدید از ورزش قهرمانی ایران بود که این را گزارش نکردیم و صحبت درباره آن را صلاح نمی‌دانیم.

*سه‌شنبه با معاون وزیر و مسئولان فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک جلسه برگزار کردیم تا انتخابات این ۲ فدراسیون برگزار شود. در داخل استراتژی تعریف کردیم اینکه ورزش ایران بیش از هر زمانی به وفاق و همدلی نیاز دارد. ورزش قهرمانی برای رسیدن به مقصود به وفاق نیاز دارد. دو فدراسیون ما ثبات پیدا خواهند کرد اما باید بپذیریم دنیای امروز ضوابط خاصی را برای ورزش قهرمانی قائل هستند اینکه دخالت کمتر شود، تصمیمات در مجمع گرفته شود و البته وزارت در این مسیر خوب عمل کرده است.

*نمی‌خواهم الان ضعف‌های داخلی را برجسته کنم. ورزش ایران بیش از هر زمان دیگری به انسجام نیاز دارد. وزارت ورزش، کمیته‌های المپیک و پارالمپیک، فدراسیون‌ها و هیئت‌ها در تلاش هستند. ورزش ایران برای رسیدن به مقصود به انسجام و همدلی نیاز دارد. رسانه‌ای کردن خیلی از مسائل داخلی ورزش شایسته نیست. وقتی همیشه تلخی‌ها را تکرار کنیم، چه سودی می‌بریم؟

*معتقدم که همیشه این بحث‌ها وجود دارد، ولی باور دارم که مسائل باید داخل ورزش حل شود. وزارت ورزش الان پنج کار را انجام می‌دهد، حمایت حقوقی از فدراسیون‌ها می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم که وزارت ورزش هیچ اختیاری ندارد. من به باخ گفتم که وزارت ورزش حمایت می‌کند، این چه منطقی است که می‌گویید دخالت نکند؟! ما همچنین باید ملاحظات فدراسیون‌های جهانی را نیز رعایت کنیم تا دچار چالش نشویم.

*من با این نوع ادبیات ها موافق نیستم، معیار ما مبانی اخلاقی است و هیچ‌کس نباید از مرزهای اخلاقی خارج شود. نه فقط کشتی، بلکه همه فدراسیون‌ها در شرایط سختی هستند. تمام تلاش ما این است که موانع را از جلوی راه فدراسیون‌ها برداریم. نباید نمک روی زخم فدراسیون‌ها که شرایط سختی دارند، بپاشیم. این بودجه مجلس ارتباطی با کمک وزارت ورزش و کمیته المپیک ندارد؛ هر فدراسیونی که از بیرون کمک گرفت، این کمک برای خودش است. به‌هرحال باید مسائل داخلی ورزش در درون آن حل شود.

*در دیدار با باخ و معاونانش یکی از محورهای گفت‌وگو تعلیق فدراسیون جودو بود. ما گفتیم که تعلیق جودوی ایران ظاطمانه بود و ادامه‌اش لزومی نداشته و ندارد. فدراسیون الان پویا و فعال است و به بازی‌های کشورهای اسلامی هم می‌رود. تلاش ما این است که این فدراسیون در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد و می‌توانیم این رشته را روی سکو ببینیم. من باور دارم جودوی ایران می‌تواند در صورت حضور در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه، در پاریس 2024 روی سکو برود. باخ گفت که در رأی CAS دخالت نمی‌کند، اما توصیه خواهد کرد.

*ما از روز اول 12 محور نوشتیم و اجرا کردیم. اولین سیاست و برنامه ما همین رویکرد انسجام و وفاق بود. در واقع محور ورزش را وزیر ورزش قرار بدهیم و در کنار او به ورزش قهرمانی کمک کنیم. ما تا امروز یک دقیقه هم صرف حاشیه نکردیم. نکته دوم توسعه دیپلماسی ورزش بود. ما تا قبل از کرونا 19 دیدار بین‌المللی داشتیم و اخیراً نیز حسین المسلم (مدیرکل شورای المپیک آسیا و رئیس فدراسیون بین‌المللی شنا) و حیدر فرمان (مدیر بازی‌های آسیایی و دپارتمان ورزش شورای المپیک آسیا) به ایران آمدند.

*نکته سوم ایجاد موزه ورزش بود؛ به معنای آنکه ورزش ایران اصالت و تبار دارد. ما بلافاصله انجام ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایران را داشتیم و در این باره جلسات مختلفی با مسئولان صداوسیما نیز داشتیم. ما پس از آن جلساتی را با 230 نخبه و کارشناس ورزش در قالب کمیسیون‌ها داشتیم تا از ظرفیت آنها استفاده کنیم. در کنار آن تلاش کردیم پیشکسوتان را بیشتر ببینیم. تاکنون 15 برنامه تجلیل از پیشکسوتان را برگزار کردیم و این هفته شانزدهمین مراسم برگزار خواهد شد. آنچه که تاکنون انجام شده است، محصول همکارانم در فدراسیون‌ها و کمیته و وزارت ورزش بوده و من کمترین نقش را داشته‌ام.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *