اجرای طرح رایگان سند دار کردن اراضی کشاورزی/ بیش از ۹۰ درصد اراضی ساحلی داری سند مالکیت است

18:48 - 16 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۹۱۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حسن بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سفربه استان مازندران با اشاره به اینکه اجرای طرح رایگان سند دار کردن اراضی کشاورزی در دستور کار قرار دارد گفت: بیش از ۹۰ درصد اراضی ساحلی داری سند مالکیت است.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل،  حسن بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،  در حاشیه حضور در استان مازندران پیش از شروع دیدارهای رسمی با مسئولان استانی در گلزار شهدای ساری با آرمانهای شهدا تجدید بیعت کرد.

 بابایی ضمن حضور در گلزار شهدای دفاع مقدس بر مزار شهدای مدافع حرم و شهید امنیت نیز فاتحه‌ای قرائت کرد.

 میثاق با آرمانهای شهدا، دیدار با استاندر، دیدار با نماینده ولی فقیه، نشست در شورای حفظ حقوق بیت المال، دیدار با روسای ثبتی و کارکنان، حضور در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال از دیگر برنامه‌های  بابایی در استان مازندران است.

در دیدار با استاندار مازندران صورت گرفت:

انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و استانداری مازندران مبنی بر سند دار کردن اراضی زراعی در استان مازندران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با استاندار مازندران،اظهار کرد: بحث هویت بخشی اراضی کشاورزی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: وضعیت حد نگاری اراضی ملی در کشور بسیار مطلوب است و این موضوع باید در اراضی کشاورزی لحاظ شود.

وی با اعلام اینکه در مستندسازی اراضی کشاورزی هیچ گونه وجهی از کشاورزان دریافت نمی‌شود، افزود: اعتبار مناسبی برای نقشه برداری این طرح در دولت پیش‌بینی شده است.

 بابایی خاطر نشان کرد: از مهمترین مزایای این طرح هویت بخشی به اراضی کشاورزی در کشور است.

در ادامه استاندار مازندران ضمن قول همکاری برای اجرای این طرح، اظهار کرد: بزرگترین فساد در استان مازندران بحث زمین خواری است.

وی ادامه داد: سه هزار پرونده جنگل خواری در محاکم قضایی استان تشکیل شده است که هیچ کدام سند دار نبوده است.

استاندار مازندران یادآور شد: از اجرای این طرح در استان مازندران استقبال می‌کنیم.

گفتنی است در پایان این دیدار تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و استانداری مبنی بر سند دار کردن اراضی زراعی در استان مازندران به امضا رئیس سازمان ثبت اسناد کشور و  استاندار مازندران رسید.

طرح رایگان سند دار کردن اراضی زراعی در دستور کار قرار گرفته است

 حسن بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مازندران، گفت:

طرح رایگان سند دار کردن اراضی زراعی در دستور کار سازمان قرار گرفته است و نیاز به همکاری ادارات و ارگان‌های مرتبط کشور هستیم، که مزیت‌های این طرح بیشتر متوجه کشاورزان و زمینه حفظ اراضی زراعی را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: هزینه نقشه برداری این طرح به صورت رایگان برای کشاورزان محاسبه می‌شود و اعتبارات لازم برای اجرای این طرح تامین شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خاطر نشان کرد: مسئولان استان هم قول همکاری مناسب دادند و تلاش می‌کنیم که مازندران رتبه برتر در این طرح را کسب کند.

در ادامه آیت الله محمد باقر لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران، با اعلام اینکه با اجرای این طرح زمینه جلوگیری از تجاوز اراضی کشاورزی فراهم می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران، خاطر نشان کرد: در طرح سند دار کردن اراضی کشاورزی باید مراقبت شود که کشاورزان به هیچ وجه آسیب نبینند و یکی از دلائلی که پروژه‌های قبلی سند دار کردن کشاورزی به نتیجه نرسیده است عدم توجه به نیازمندی‌های واقعی کشاورزان بوده است.

آیت الله محمد باقر لائینی خاطر نشان کرد: در اجرای طرح حد نگاری نباید ملاک صدور سند اسناد مربوط به پیش از انقلاب لحاظ شود.

وی در پایان گفت: همچنین در اجرای این طرح قوانینی لحاظ شود که از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال استان مازندران گفت: هویت‌بخشی به اراضی کشاورزی به توسعه روستا کمک می‌کند

وی با اشاره به سیاست قوه قضاییه در بحث سند تحول گفت: چالش‌ها شناسایی و راهبردها و راهکارها تعریف شده است و این طرح که از دوره فعالیت آیت‌الله رئیسی در قوه قصاییه شروع شده است در حال حاضر با مدیریت حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز در حال پیگیری است.

رئیس سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور خاطر نشان کرد: با صدور اسناد حدنگار اراضی زراعی دخالتی در کاربری اراضی نمی‌کنیم، هدف ما هویت‌بخشی به اراضی کشاورزی است که در این طرح به توسعه روستا کمک می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح جلوی فساد و زمین‌خواری گرفته شده و زمینه تکمیل بانک اطلاعات زمین کشور فراهم می‌شود.

معاون رئیس قوه قضاییه با اعلام اینکه: در اراضی زراعی ویلاهای آنچنانی ایجاد می‌شود، افزود: متولیان خدماتی هم، به دلیل نداشتن اسناد مشخصه به این مجموعه خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در کاداستر و حدنگاری به دنبال مشروعیت بخشی اراضی افراد نیستیم، گفت: با اجرای این طرح به توسعه روستا و کشاورزی کمک می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: مسؤولان استانی قول دادند که تا پایان سال، مازندران به جایگاه مناسبی در این زمینه برسد، همچنین در دو شهرستان کشور به صورت پایلوت این طرح عملیاتی شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمد صادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران اظهار کرد: اجرای طرح سند دار کردن اراضی زراعی در دستور کار قرار گرفته و همه دستگاه‌های استان در این زمینه همکاری مناسبی دارند.

وی تصریح کرد: در استان مازندران برخلاف دیگر استان‌ها پرونده‌های زیادی در زمینه بحث اراضی تشکیل شده است و مسائل و مشکلات زیادی در بحث حریم و بستر وجود دارد.

رئیس کل دادگستری مازندران، با بیان اینکه، باید استراتژی و سیاست ویژه در این استان  لحاظ شود، گفت: برای ساخت‌و‌ساز تعریف مشخصی وجود ندارد و تا زمانی که برنامه مشخصی برای ساخت‌وساز وجود نداشته باشد بهار زمین خوران در استان پایدار است.

یش از ۹۰ درصد اراضی ساحلی داری سند مالکیت است.

در ادامه شهریاری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران در ارتباط با وضعیت سند مالکیت اراضی ساحلی،گفت: بیش از ۹۰ درصد اراضی ساحلی داری سند مالکیت است، همچنین سند مالکیت اراضی ساحلی در غرب استان مازندران به جز یک منطقه محدود، صادر شده است.

وی کل اراضی ملی استان مازندران را  یک میلیون و ۹۳۹ و هزار و ۹۸۵ هکتار  اعلام کرد و گفت: تاکنون برای یک میلیون و ۷۶۷ هزار هکتار سند مالکیت صادر شده است.

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران خاطر نشان کرد: تنها دو درصد اراضی کشاورزی تاکنون سند دار شده است که برای افزایش این آمار نیاز به همکاری سازمان جهاد کشاورزی داریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *