کاهش تولیدات داخلی با واردات ارزان قیمت حاصل از ارز ترجیحی

11:13 - 16 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۸۶۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس، ارز ارزان قیمت را عامل افزایش واردات در کشور دانست و بیان کرد: ارز ترجیحی باعث شد واردکنندگان کالا، برخی اجناس را به راحتی وارد کشور کنند و شاهد کاهش تولیدات در کشور باشیم.

حسین محمدصالحی دارانی در گفت‌وگو با میزان گفت: یکی از معظلاتی که ارز 4200 تومانی در کشور ایجاد کرده بود، نایاب شدن نهاده های دامی و یا افزایش قیمت آن بود که باعث شد دامداران و مرغداران با مشکل جدی مواجه و از جوجه‌ریزی منصرف شوند و جامعه را با تنش روبه رو کنند.

وی افزود: به دنبال دو نرخی بودن ارز و همچنین جنگ روسیه و اوکراین شاهد قاچاق معکوس کالاها از جمله آرد و گندم بودیم که از پس از مدتی با آن مقابله شد. امیدواریم با پایان یافتن این جنگ مشکلات گندم برطرف شود. البته نکته ای که وجود دارد این است که نمی‌توانیم بگوییم تمامی مشکلات معطوف به این جنگ بود. متأسفانه بخشی از مشکلات، ناشی از مدیریت ناصحیح در داخل کشور بود.

نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدونشهر، بوئین میاندشت یادآور شد: متأسفانه یکی دیگر از معظلاتی که با وجود ارز ترجیحی با آن روبه رو بودیم، کاهش تولیدات در داخل کشور و آسیب به بخش کشاورزی بود چرا که واردکنندگان با ارز ارزان‌تر، به راحتی برخی کالاها را وارد می‌کردند و در نتیجه با افزایش واردات، شاهد کاهش تولید در کشور بودیم.

صالحی دارانی ادامه داد: ما در حوزه ی نهاده‌های دامی ظرفیت لازم را داریم، اگر دولت از شرکت های دانش بنیان و فعالالان این حوزه حمایت کند، می‌توانیم در این حوزه خودکفا و بی نیاز شویم.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حذف ارز 4200 تومانی توانست دست رانت‌خواران و دلالان را از پول مردم قطع کند، خاطرنشان کرد: به دنبال حذف ارز ترجیحی، سوءاستفاده و مفاسد اقتصادی که در دوسال گذشته به وجود آمده بود، حذف شد. قطعاً با حذف رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی به وسیله حذف ارز 4200 و پرداخت یارانه مستقیم به مردم، عدالت اجتماعی در کشور برقرار خواهد شد.

این نماینده مجلس در خصوص نظارت بر قیمت ها پس از حذف ارز ترجیحی، گفت: پس از حذف ارز 4200 تومانی، شاهد تورم در داخل کشور هستیم که نظارت بیش از پیش دولت را می‌طلبد. یک مدیریت جامع در استان‌ها باید توسط استانداران و مسئولین استانی صورت گیرد که متأسفانه صورت نگرفته است و همه موارد را به تصمیمات کلان کشور موکول کرده‌اند. نظارت در استان‌ها بسیار ضعیف است و در هر حوزه‌ای افراد هرگونه که دل‌شان می‌خواهد، با مردم رفتار می‌کنند که این موارد از دسته نکاتی است که دولت باید به آن توجه‌ ویژه‌ای کند. اگر بازرسی ها مداومت داشته باشد، بسیاری از تخلفات ان‌شاءالله حذف خواهد شد.  

وی در پایان در پاسخ به این سوال «آیا حذف ارز 4200 تومانی را می‌توان آغاز اقتصادی شدن بخش های کشاورزی و بهره‌وری کالاهای اساسی دانست؟»، تصریح کرد: اقتصادی شدن بخش های کشاوزی و بهره وری کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی امکان پذیر است اما همه‌ی این موضوعات زمانی محققق خواهد شد که نظارت درستی هم در کنار آن باشد و مردم برای تأمین کالاهای اساسی‌شان دچار مشکل نشوند. پیش از حذف ارز 4200 تومانی، این ارز در اختیار یک نفر به عنوان واردکننده بود که متأسفانه مشکلاتی را ایجاد کرد اما اکنون در اختیار دولت است تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *