رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازارسازی تضمینی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

9:10 - 16 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۷۸۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر بتوانیم فرآورده های مختلفی از نفت خام به دست آوریم، به نفع کشور عمل کرده‌ایم؛ صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی کشور ما در زمینه سهامداری متقابل ما در پالایشگاه‌های فراسرزمینی علاوه بر درآمد ارزی از محل صادرات این خدمات فنی و مهندسی، امکان پیش‌فروش و بازارسازی تضمینی نفت ایران در این کشورها را نیز فراهم می‌کند که همه این اقدامات دولت سیزدهم در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها بسیار کارآمد است.

خبرگزاری میزان - مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها در حوزه انرژی مسئله بسیار مهمی است که به دلیل اهمیت آن، مقام معظم رهبری بارها روی آن تاکید کرده‌اند. خام‌فروشی نفت در حالت عادی امکان تحریم‌پذیری بسیار بالایی دارد و نتیجتا فروش نفت ایران در صورت تداوم خام‌فروشی با دوره‌های شدت تحریم، به شدت کاهش می‌یابد.

با این وجود در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها در مسئله فروش نفت خام، دولت سیزدهم به تازگی اقدامات مهمی انجام داده است و استفاده از ظرفیت پالایشگاهی کشورهای تحریمی نظیر ونزوئلا بوده است بدین ترتیب که ابتدا با صادرات خدمات فنی و مهندسی، زمینه برای افزایش ظرفیت اسمی و بازگشت به حالت بهینه پالایشگاه فراهم می‌شود و از طرف دیگر به جای اخذ درآمد حاصل از صادرات خدمات فنی، ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی سهامدار شده و از این طریق با تزریق نفت سبک ایران به نفت سنگین کشورهایی نظیر ونزوئلا، امکان پالایش نفت این کشور نیز فراهم شده و از این طریق بازارسازی تضمینی نفت ایران انجام شده است.

پس از این مرحله نیز نفت ایران تبدیل به محصولات پالایشی متنوع و غیرقابل تحریم نظیر بنزین خواهد شد که ارزآوری بسیار خوبی نیز برای کشور خواهد داشت. در همین رابطه با آقای شهبازی نماینده مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم و نظرات وی را جویا شدیم

در همین راستا علیرضا شهبازی در گفت‌وگو با میزان گفت: سال‌های بسیاری است که تحریم‌های ظالمانه از سوی کشورهای غربی و آمریکا بر کشور ما اعمال شده است و اقداماتی هم در راستای مقابل با آن صورت گرفته است. برنامه هایی برای بی‌اثر کردن تحریم ها در دولت سیزدهم تنظیم و در حال اجرا است که بخشی از آن‌ها محرمانه و بخشی در رسانه ها بیان شده است. یکی از این برنامه‌ها، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی است که می‌تواند کمک شایانی برای این خنثی‌سازی تحریم ها کند.

وی در خصوص سفر اخیر وزیر نفت به کشورهای حوزه آمریکای جنوبی و دیداری که با رؤسای جمهور و وزرای این کشورها داشت، گفت: هرگونه اقدامی که تحریم ها را بی‌اثر و برای کشور ارز به همراه داشته باشد، ارزشمند است. بنده معتقد هستم این ارتباطات اقتصادی و تجاری نه تنها با این کشورها بلکه باید با سایر کشور ها هم برقرار شود. حتی می‌توانیم این روابط را محدود به حوزه نفت نکنیم و در زمینه های دیگر از جمله کشاورزی، بازرگانی و ... ارتباط برقرار کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: روابط با کشورهای همسایه و کشورهایی که با ما در تولیدات نفت اشتراک منافع دارند، می‌تواند در بی‌اثر کردن تحریم ها مؤثر باشند. در حقیقت کشور باید از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت ها استفاده کند تا محدودیت هایی که برای فروش نفت و گاز به وجود آمده را جبران کند. 

شهبازی با تأکید بر این‌که ارتباط با کشور ونزوئلا بسیار ارزشمند و سودمند است، یادآور شد: اقداماتی که بر روی نفت در زمینه‌های پتروشیمی و ... به عمل می‌آید، می‌تواند ارزش افزوده را برای کشور به همراه داشته باشد. ایران در کنار این موضوع می‌تواند محصولات نفتی خود را به فروش برساند و یا سهامدار پالایشگاه شود.

به گفته‌ی وی ایران در سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی خوب و موفق عمل کرده و رویکردی را در جهان در پیش گرفته است که مخالفین فروش نفت،‌ نتوانسته اند اقدامی را در جهت جلوگیری از این فرآیند انجام دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر بتوانیم فرآورده های مختلفی از نفت خام به دست آوریم، به نفع کشور عمل کرده‌ایم؛ صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی کشور ما در زمینه سهامداری متقابل ما در پالایشگاه‌های فراسرزمینی علاوه بر درآمد ارزی از محل صادرات این خدمات فنی و مهندسی، امکان پیش‌فروش و بازارسازی تضمینی نفت ایران در این کشورها را نیز فراهم می‌کند که همه این اقدامات دولت سیزدهم در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها بسیار کارآمد است.

نماینده مردم نهاوند در پاسخ به این سوال «همکاری دوجانبه ایران و ونزوئلا به عنوان کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفتی در زمینه پالایشگاه تولید فرآورده‌های نفتی، چه کمکی به نقش ایران در بازار انرژی جهان دارد؟»، بیان کرد: همکاری دو جانبه بسیار اثرگذار است و می‌تواند با تحریم ها مقابله کند. تاکنون بدترین تحریم ها بر کشور اعمال شده اما نظام توانسته است با همه ی آن‌ها مقابله کند. اگرچه مردم در کشور دچار مشکلات فراوانی هستند و ما شرمنده مردم هستیم اما معتقدیم مردم مانند گذشته، نظام و انقلاب را همراهی خواهند کرد.

وی در خاتمه عنوان کرد: برای آن‌که از این تنگنا عبور کنیم باید از تمامی فرصت‌ها و امکانات استفاده کنیم. حتی می‌توانیم در این راستا از ایرانی های مقیم خارج از کشور کمک بگیریم تا به خواستگاه به حق مردم رسیدگی کنیم و تحریم ها را بی‌اثر کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *