گام بلند دستگاه قضا در راستای استقلال قضات

12:20 - 15 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۷۳۸۹
یکی از مهم ترین تحولات داخلی دستگاه قضا در زمان ریاست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای، تعامل مقامات قضائی با ضابطين بوده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه آرمان ملی نوشت: بسياری معتقدند از زمانی که تغييراتی در حوزه رياست قوه قضائيه ايجاد شده و حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای روی کار آمده روند عملکردی دستگاه قضائی در امور مختلف بسيار رو به جلو بوده و همان‌طور که خود رئيس دستگاه قضا و ساير مقامات قضائی اشاره داشته‌اند گام‌های بسياری در حوزه طرح تحول قضائی برداشته شده و قاطبه جامعه نيز اين امر را تاييد می‌کنند که عملکرد قوه قضائيه در بسياری از امور عملکرد مثبت و قابل توجهی بوده است.

چه اينکه خود رئيس دستگاه قضا همواره به بحث مبارزه جدی با فساد تاکيد ويژه داشته و هم‌زمان ساير مسائل و پرونده‌ها را نيز به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار داده است. از دستورات و گام‌های دستگاه قضائی می‌توان به تحولات داخلی اين دستگاه اشاره کرد که يکی از مهم‌ترين آنها نحوه تعامل مقامات قضائی با ضابطين بوده است.

چنانکه روز گذشته نيز حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در بازديد از دادسرای شهيد مقدس – جرايم امنيتی- تهران، در جمع قضات و کارکنان اين دادسرا بهره‌گيری از تخصص، تجارب و امکانات ضابطين قضائی در چارچوب قانونی و همچنين نظارت بر رفتار آنها را از جمله دستورات و تاکيدات مداوم خود خطاب به مسئولان ذيصلاح قضائی به‌ويژه مقامات دادسرا قرار داد.

گزاره‌ای که در جريان ديدار اخير رهبر معظم انقلاب با مقامات و مسئولان قضائی نيز مورد تاکيد معظم‌له قرار گرفت. چنانکه ايشان در ديدار با رئيس و مسئولان قوه قضائيه گفتند: «بر رفتار ضابطين بايد مراقبت و نظارت شود که در حق متهم زياده‌روی يا تندروی نشود. دستگاه قضائی نيز نبايد تحت تأثير ضابط باشد بلکه بايد به صورت مستقل به مسائل رسيدگی کند. البته نظرات کارشناسی ضابطان نيز ناديده گرفته نشود.» لذا می‌توان گفت که عملکرد قوه قضائيه و تحول درون دستگاهی در اين قوه گام بسيار بزرگی در جهت تحول قضائی به شمار می‌رود.

توصيه‌های حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای درخصوص نحوه تعامل مقامات قضائی با ضابطين

رئيس قوه قضائيه توصيه‌های مهمی را خطاب به مسئولان و دست‌اندرکاران قضائی ذی‌ربط درخصوص نحوه نظارت و تعامل با ضابطين مطرح کرد و اظهار داشت: مسئولان ذی‌صلاح قضائی و مشخصا مقامات دادسرا بايد ضمن بهره‌گيری از تخصص، امکانات و مسئوليت‌های قانونی ضابطين در امر خطير کشف جرم و تعقيب متهم، بر اين نکته مهم توجه داشته باشند که مسئول رسيدگی قضائی به پرونده شخص قاضی است و اوست که شرعاً و عرفاً پاسخگوی پرونده است؛ بر همين مبنا، ضابط بايد در کنار قاضی قرار گيرد و کمک کار او در سير رسيدگی به پرونده باشد.

حجت‌الاسلام غلامحسين محسنی‌اژه‌ای در ديدار خود با مسئولان و کارکنان دادسرای جرايم امنيتی گفت: شناخت مقام قضائی از ضابط و ويژگی‌ها و ابعاد شخصيتی و کاری او موضوع بسيار حائز اهميتی است و اين شناخت به مرور زمان حاصل می‌شود.

رئيس دستگاه قضا بيان کرد: ما در فرآيند دادرسی در عين اينکه به اخذ اطلاعات و کشف جرم می‌پردازيم، بايد به مقوله تربيت و هدايت متهم نيز نگاه ويژه‌ای داشته باشيم؛ به طريق اولی در مورد ضابطين هم به همين شکل است و اين رويکرد هدايتی و تربيتی متهمان و محکومين در ضابطين هم بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد. توجه تمام و کمال به موازين شرعی و قانونی در انجام تحقيقات، بازرسی‌ها، جلب‌ها و بازجويی‌ها و نظارت ويژه بر کار ضابطين در اين حوزه‌ها، از جمله تاکيدات رئيس عدليه خطاب به مسئولان دادسرا بود.

قاضی القضات در ادامه خطاب به مسئولان دادسرا تاکيد کرد که از مسائلی نظير عدم صورتجلسه ضابط پيرامون انجام مراحل مختلف بازرسی به سادگی عبور نکنند و چنانچه يک ضابط پس از اجازه مقام قضائی و با رعايت موازين قانونی، اقدام به بازرسی و يا ضبط اشيايی از متهم کرد و نسبت به صورتجلسه کردن آن، اقدام لازم را ترتيب نداد، موضوع را به صورت دقيق پيگيری کنند؛ چرا که عدم صورتجلسه موارد بازرسی از ناحيه ضابط زمينه‌ساز مشکلات و فساد بوده و برای خود ضابط نيز خطرناک است.

رئيس قوه قضائيه البته به مسئولان قضائی ذ‌ی‌ربط و مشخصا مقامات دادسرا تاکيد کرد که در سير رسيدگی به پرونده و تحقيق از متهم يا متهمان حتماً بهره‌گيری از نظرات تخصصی ضابطين را مورد توجه قرار دهند.

رئيس قوه قضائيه در ادامه بر اهميت و ضرورت جمع‌آوری ادلّه و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پيش از مرحله احضار و بازداشت او تاکيد کرد و گفت: بايد از ضابط بخواهيم تا آنجا که مقدور است قبل از مرحله بازرسی و جلب فرد، نسبت به جمع‌آوری ادله، اسناد و مدارک ناظر بر انتساب اتهام به فرد، اقدام کند و حتی الامکان نبايد ابتدا فرد را بازداشت و سپس نسبت به تحصيل ادله اتهامی اقدام کرد.

وی همچنين خطاب به مسئولان دادسرا اظهار کرد: در جريان دستوراتی که خطاب به ضابطين صادر می‌کنيد بايد دقت داشته باشيد که تا حتی الامکان، اطلاعات پيرامون اتهام انتسابی به فرد، قبل از بازداشت او به دست شما برسد؛ البته در برخی از موارد تحقق اين امر ممکن نيست اما اهتمام شما بايد آن باشد که تا حد مقدور، اين مورد لحاظ شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *