از آثار شایسته در جشنواره کتاب سال تجلیل به عمل آمد

21:27 - 14 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۶۴۶۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار سی و نهمین جایزه کتاب سال گفت: حوزه نشر در طول عمر جمهوری اسلامی به یک بلوغ رسیده است.

خبرگزاری میزان - آئین اهدای جوایز پدید آورندگان آثار شایسته تقدیر سی و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حمید پارسانیا دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمید پارسانیا، دبیر عملی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: ۷۷ هزار ساعت برای داوری آثار انتخاب شده در جایزه کتاب سال زمان گذاشته شده است و حدود ۵۷ اثر برگزیده امروز شایان تقدیر شدند.

وی افزود: قلم و کتاب در همه مراحل هستی اثر خود را دارد و نظام هستی در تعبیر قرآنی کریم در مقام بسط به‌صورت کتابت رقم می‌خورد، کتاب مخزن فرهنگ است و زمانی که فرهنگ به صورت تمدن بروز می‌کند کتاب معنا می‌یابد؛ کسانی که با قلم مأنوس اند و آنچه را که کشف کردند به رشته تحریر در می‌آورند سازندگان فرهنگ هستند.

کتاب سال

اگر فعالیت‌های فرهنگی متکی به دانش نباشد مغلوب است

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم گفت: دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هر سال فعال است و گروه ارزیابان در گروه‌های مختلف به این جایزه کمک بسیاری می‌کنند.

وی افزود: افتخار می‌کنیم قرنی که در ایران گذشت جایگاه علمی و دانش تولیدات علمی پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه در حوزه فرهنگ در هر زمینه‌ای سرمایه گذاری کنیم اگر متکی به دانش نباشد مغلوب هستیم امیدوارم اجمال دانش و دانش پژوهی در کشور موجب تفضیل شود و برای توسعه دانش و پژوهش کارهای بیشتری شکل گیرد.

احمدوند گفت: متأسفانه بسیاری از آثارمنتشر شده با هزینه شخصی منتشر شده که زیبنده نیست و امیدواریم به شکلی گام بردایم که این مسئله حل و این حوزه ارتقا پیدا کند.

رویکرد دولت در حوزه فرهنگ نگاه حمایتی است

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم گفت: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از حوزه‌های افتخارآمیز جمهوری اسلامی است و می‌توان گفت حوزه نشر در طول عمر جمهوری اسلامی به یک بلوغ رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر اعداد و ارقام را مقایسه کنیم بین بیشتر کشورها رتبه بالایی در حوزه نشر داریم و به جایگاه بالایی رسیده‌ایم و علی رغم همه مشکلات در نمایشگاه کتاب اعداد خوبی خلق شد و میزان فروش ما به ۲۵۰ میلیارد رسید و یا شعار دولت در موضوع عدالت فرهنگی که همزمان با برگزاری حضوری نمایشگاه برگزاری مجازی را هم داشتیم نشان از عدالت فرهنگی است و عزیزان با یک گوشی ساده از دورترین نقاط کتاب خریداری کردند.

وی گفت: در بهمن ما نیز نمایشگاه مجازی را داشتیم که چیزی حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار کتاب به فروش رسید که از دور افتاده‌ترین نقاط کتاب خریداری شد و ما به صورت رایگان آن را به دست کتابخوانان ارسال کردیم برای مثال هزار و دویست و نود شهر و دوهزار و هشتصد روستا کتاب در نقاط محروم کتاب خریدند که کتاب‌ها به وسیله پست به صورت رایگان به دست مخاطبان رسید و ما تلاش می‌کنیم از نویسندگان ناشران و حتی فروشگاه‌ها حمایت کنیم و با دولت قصد داریم در خصوص موضوع کتاب و کتابخوانی گام برداریم.

نهضت کتابخوانی

اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت با همه مشکلات حوزه اقتصادی برای فرهنگ تلاش می‌کند افزود: نهضت کتابخوانی را طبق دستور رهبری در کار داریم و تلاش می‌کنیم با واردات کاغذ با ارز دولتی و حذف ارز ترجیحی این کار را حل کنیم نیاز امروز در حوزه نشر باید انجام شود چراکه رویکرد دولت در حوزه فرهنگ نگاه حمایتی است.

وی گفت: امید داریم مجموعه‌های همکار در وزارت خانه و در سایر بخش‌ها تلاش کنند و وظیفه حمایتی خود را انجام دهیم تا در دوره جدید به ارتقا کمی و کیفی برسیم و همه تلاش خود را برای حل مشکلات صرف کنیم چراکه جریان فرهنگی در کشور یک جریان وسیع است و باید سربازان گمنام عرصه فرهنگ را پیدا کنیم و از آنها تقدیر کنیم در هرجایی از کشور و هر فرد از اصحاب رسانه و فرهنگ باید چتر حمایتی را احساس کنند.

در پایان سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی از آثار شایسته تقدیرشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جایزه کتاب سال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *