رشد استارتاپ‌ها آینده اقتصادی را تضمین می‌کند

8:52 - 18 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۶۱۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر در اقتصاد به دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها بال و پر بدهیم برای نسل آینده هم فرصت کار و هم مزیت و رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با میزان، درباره مزیت‌های تامین مالی استارتاپ‌ها از بازار سرمایه اظهار کرد: همانطور که می‌دانید امسال از سوی مقام معظم رهبری سال دانش‌بنیان‌ها نام‌گذاری شده و از این نظر هم فضا، فضای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها است.


وی ادامه داد: بازار سرمایه در حاضر از چهار مسیر می‌تواند این حمایت را برای استارتاپ‌ها انجام دهد. اولین مسیر بازار ایده است که در فرابورس وجود دارد. یعنی در بیس پایه کالا، خدمات یا محصولی که ارزش مادی دارد در این بازار می‌تواند برای تامین مالی و واگذاری اقدام کند.


دارابی افزود: دومین ابزاری که در بازار وجود دارد صندوق‌های جسورانه یا وی سی‌ نام دارند که در حال حاضر تعداد زیادی از این صندوق‌ها تشکیل شده و آماده سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها هستند. ابزار سوم تامین مالی جمعی است که روز گذشته فرابورس یک پلاگین جدید از آن را منتشر کرد و سطوح تامین سرمایه را افزایش داده است. سقف این تامین سرمایه پیش از این تا 10 میلیارد تومان بوده که الان به 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که ابزار خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: چهارمین ابزار و روش تامین مالی بحث عرضه سهام است که امسال تپسی به‌عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان در حوزه کامپیوتر و اینترنت و اپلیکیشن عرضه شد و توانست در بازار تامین مالی 100 میلیارد تومانی را انجام دهد.


وی ادامه داد: در حال حاضر استارتاپ‌ها می‌توانند با این چهار روش در بازار سرمایه تامین مالی خود را انجام دهند. کشوری که حداکثر توان را برای رشد شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ اختصاص دهد آینده خودش را بیمه خواهد کرد.
دارابی تاکید کرد: اگر به اقتصاد آمریکا و 20 شرکت بزرگ این کشور نگاه کنیم دو دهه قبل عملا شرکت‌های بسیار کوچکی بوده و 35 سال پیش هیچکدام از آنها وجود نداشتند، اما با بستر حمایتی‌ای که در آن اقتصاد وجود داشت توانستند که امروز به شرکت‌های بزرگ جهانی تبدیل شوند. اتفاقی که حتی شرکت‌های بزرگ کشورهای رقیب آمریکا نظیر ژاپن یا اروپا هم چندان در آن موفق نبودند.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر در اقتصاد به دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها بال و پر بدهیم برای نسل آینده هم فرصت کار و هم مزیت و رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد.


وی در پاسخ به این پرسش که تامین مالی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار سرمایه، چقدر در جلوگیری از هدررفت سرمایه سهامداران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین هدفمندتر شدن سرمایه‌گذاری موثر خواهد بود، توضیح داد: هدایت سرمایه‌های سرگردان به طرف بهترین زمینه و بستر یکی از مسائل مهمی ‌است که در اقتصاد با آن مواجه هستیم؛ الان بخش زیادی از سرمایه‌ها در اقتصاد هدف‌گذاری نشده‌اند. در مقابل تامین مالی از طریق بازار سرمایه می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.


دارابی درباره اثرگذاری این روش از تامین مالی در افزایش شفافیت بازار، سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌ها و سهامداران هم گفت: عرضه تپسی در بازار اتفاق خوبی بود و عملا سهم به طور کامل در بازار به طور کلی خریداری شد. خدمات تامین سرمایه جمعی یا همان کرودفاندینگ هم که از طریق پروژه‌ها ارائه می‌شود. در حال حاضر قشر حرفه‌ای سرمایه‌گذار با این روش‌ها آشنایی دارد ولی مزیت‌های مالیاتی و تشویق‌هایی که می‌توان برای سرمایه‌گذار درنظر گرفت می‌تواند به کار سرعت ببخشید.


این کارشناس بازار سرمایه برای ورود سریع‌تر استارتاپ‌ها به بازار و همچنین ترغیب مشارکت مردم در تامین مالی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به سازمان بورس پیشنهاد کرد: مهمترین مساله این است که در توسعه بازارهای مربوط به استارتاپ‌ها باید شرایط آسان‌تری داشته باشیم. ورود استارتاپی مانند تپسی به بازار سرمایه چیزی حدود دو سال زمان برد.


وی در پایان اظهار کرد: امیدوار هستیم استارتاپ‌های بعدی با سرعت بیشتری وارد بازار شوند یا تعداد صندوق‌های VC یا کرودفاندینگ بیشتر شوند که با این اقدام سرعت تامین مالی استارتاپ‌ها هم می‌تواند افزایش یابد.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *