دادستان قزوین دستورالعمل برخورد با جرایم خشن را ابلاغ کرد

12:08 - 14 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۵۶۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین در مکاتبه‌ای دستورالعمل برخورد با جرایم خشن و دارندگان سلاح سرد را به فرماندهی انتظامی استان قزوین ابلاغ کرد.

خبرگزاری میزان - حسین رجبی اظهارکرد: برخورد با مجرمان خشن و اراذل و اوباش مطالبه بحق مردم قزوین از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است.

وی با بیان اینکه بدون شک وقوع جرایم خشن امنیت و آرامش جامعه را مختل می کند و گاهاً تبعات اجتماعی جبران ناپذیری برای فرد و جامعه دارد، افزود: بر همین اساس دادستانی قزوین دستورالعملی را در راستای پیشگیری از وقوع جرم و احیاء حقوق عامه و به منظور برخورد با جرایم خشن و دارندگان سلاح سرد تهیه و جهت اجرای دقیق در مکاتبه‌ای به فرماندهی انتظامی استان قزوین ابلاغ کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین در ادامه بیان کرد: در این دستورالعمل به مواد قانونی جرایم مرتبط اشاره شده است، تا به منظور آموزش بیشتر ضابطان عام در اختیار عوامل انتظامی قرار گیرد.

رجبی تصریح کرد: مصادیق جرم مشهود بخصوص جرایم خشن نیز در این دستورالعمل به وضوح آمده است، تا عوامل انتظامی در مواجهه با جرایم این حوزه بتوانند به منظور جلوگیری از فرار، مخفی شدن و یا تبانی متهمان با اشخاص دیگر و دستگیری اقدامات مطلوب را معمول دارند.

وی به سایر مفاد این دستورالعمل اشاره و تاکید کرد: عملکرد عوامل انتظامی در قبل و بعد از وقوع جرایم خشن و در وقوع جرایم مشابه بسیار حائز اهمیت و بازدارنده خواهد بود و در این راستا اقدامات ضابطان در جرایم مذکور بر اساس ماده 44 قانون آیین دادرسی کیفری مورد تاکید این دستورالعمل قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین ادامه داد: در دستورالعمل برخورد با جرایم خشن آمده در صورت وقوع بزه ایراد صدمه بدنی عمدی با سلاح سرد، ضابطان عام قضایی در صورت احراز جرم مشهود بر اساس ماده 45 قانون آیین دادرسی کیفری می توانند نسبت به اخذ اظهارات شاکی و حتی المقدر معاینه ظاهری مضروب در بیمارستان تا وصول نظریه پزشکی قانونی اقدام و مشاهدات خود را صورتجلسه کنند.

وی گفت: همچنین عوامل انتظامی در صورت مشاهده اشخاصی که اقدام به حمل انواع سلاح سرد می‌کنند؛ اما قصد آنها از حمل ایجاد درگیری و ضرب و جرح نیست، باید در راستای پیشگیری از وقوع جرم نسبت به جمع‌آوری سلاح سرد مذکور اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین همچنین تاکید کرد: نتیجه اقدامات نیروی انتظامی در اجرای مفاد دستورالعمل و کشفیات سلاح سرد به صورت ماهانه به دادستانی گزارش خواهد شد، تا به منظور بررسی و ارزیابی عملکرد و ارتقا طرح تصمیمات لازم اتخاذ شود.

بیشتر بخوانید:

۲۰۰ مددجوی زندان‌های استان قزوین به واحد اشتغال معرفی شدند

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *