افشای ابعاد تازه‌ای از نبرد اطلاعاتی ترکیه و رژیم صهیونیستی

15:40 - 11 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۱۸۲۹
الجزیره در گزارشی به ابعاد جدیدی از نبرد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و ترکیه پرداخته است.

خبرگزاری میزان - شبکه خبری الجزیره در گزارشی، تحقیقات جدیدی را درباره پرونده فعالیت سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی، موساد، در ترکیه منتشر کرد؛ در این گزارش اسناد و مدارک ضبط شده و شهادت افراد هدف موساد ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، با وجود نزدیک شدن روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر، صحبت‌ها حاکی از نبرد پنهان بین اطلاعات ترکیه و ژیم صهیونیستی است.

در اکتبر 2020، سرویس های امنیتی ترکیه 15 مظنون به جاسوسی و کار برای موساد را طی یک عملیات همزمان در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه بازداشت کردند؛ بیشتر متهمان، دانشجویانی بودند که برای تحصیل به ترکیه فرستاده شده بودند.

به گفته «طاها داغلی»، روزنامه‌نگار متخصص در امور ترکیه و رژیم صهیونیستی، موساد دهه 1990 را دوران طلایی روابط خود با اطلاعات ترکیه می‌دانست، اما پس از سال 2010 سوء ظن موساد نسبت به ترکیه و سازمان اطلاعات آن افزایش یافت.

فعالیت موساد بر جذب اعضای جوامع عرب متمرکز بود، افرادی که حضورشان را در ترکیه، به ویژه استانبول، از جمله جامعه فلسطینی، تقویت کرده بودند.

این گزارش می‎گوید واضح است که هدف، دانشجویانی هستند که با فعالان و سران فلسطینی مقیم ترکیه مرتبط بوده و گرایش‎های امنیتی و علمی حساس دارند.

موساد با بیشتر مخاطبان هدف خود از طریق رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کرد.

برخی از افرادی که نامشان در پرونده‎ها ذکر شده بود، درباره جزئیات نحوه فعالیت موساد صحبت کردند، از جمله «انس» که در مراحل اولیه هدف موساد قرار گرفت.

موساد در سال‌های 2015 و 2016 از طریق فیس‌بوک با او ارتباط برقرار کرده بود و گفت که به این دلیل هدف قرار گرفته که در زمینه ثبت‌نام دانشجویان از کشورهای مختلف جهان در دانشگاه‌های ترکیه فعالیت دارد.

«عدنان»، یکی از اهداف جذب نیرو توسط موساد، فاش کرد که از طریق فیس بوک با او تماس گرفته شد، اما او از همان ابتدا در رابطه با این موضوع مشکوک بوده است، به ویژه پس از اینکه موساد از او شماره و آدرس محل سکونت سران فلسطینی جنبش مقاومت اسلامی در ترکیه را درخواست کرد.

این گزارش الجزیره همچنین می‎گوید که اشتباهات افسران موساد اولین گام‌های سفر برای کشف شبکه استخدام موساد در استانبول بود، جایی که اطلاعات ترکیه بر حرکات شبکه افسران دوگانه برای کشف نقشه‌های موساد نظارت می‌کرد.

همچنین ده‎ها سند ردیابی شده توسط سرویس های امنیتی در ترکیه نشان می‌دهد که بیشتر بودجه موساد برای فعالیت در ترکیه از کشورهای اروپایی تامین می‌شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *