پایان ماراتن 1401؛ متقاضیان 1402 در استرس تغییرات کنکور

14:47 - 11 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۱۷۱۰
پرونده کنکور سراسری سال 1401 بسته شد و حالا داوطلبان کنکور 1402 در انتظار اعلام نحوه برگزاری کنکور سال آینده از سوی مسوولان هستند.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: روز قبل از کنکور بود که تماسی از سوی مادر یک داوطلب کنکوری داشتم، می‌پرسید: «دخترم برای حضور بهتر در کنکور چه کند؟ از تغذیه تا تست‌زنی»؛ استرس در صدایش مشخص بود، به او گفتم: مشاوران آموزشی می‌گویند در روز قبل از کنکور هیچ کار نکنند و فقط آرامش خود را حفظ کنند، حتی مشاوران به والدین کنکوری‌ها هم این توصیه را می‌کنند حالا شما با این صدای پر از اضطراب چگونه می‌خواهید به فرزندتان آرامش دهید؟ گفت: برایش دعا می‌کنم.

روز کنکور ساعت ۷ و نیم صبح مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر داوطلبان کنکور را دیدم که یکی یکی از والدین‌شان خداحافظی کرده و از آن‌ها می‌خواستند که برایشان دعا کنند، بعد از بسته شدن درب دانشگاه پدران و مادران از هر نقطه‌ای برای نشستن یا حتی ایستادن در انتظار فرزندشان استفاده کردند و کافی بود به لب‌هایشان خیره شوی تا زمزمه‌های دعا را ببینی و بشنوی.

اینجا بیشتر می‌توان پی برد که کنکور آزمونی متفاوت برای جوانان ایران است، نه فقط برای خود داوطلبان بلکه برای خانواده‌های آن‌ها هم کنکور آزمونی با طعم آینده است.

داوطلبان با تصور ساختن آینده‌شان به این آزمون می‌آیند و پدران تسبیح به دست و مادران ذکر به لب در خیال خود آینده روشن فرزندانشان را پشت این آزمون تصور می‌کنند.

به یاد صحبت‌های مشاوران و مسوولان آموزشی کشور می‌افتم که بارها تأکید کرده‌اند کنکور تمام آینده نیست و جوانان می‌توانند مسیر آینده خود را از راه‌هایی جز کنکور نیز طی کنند.

البته برخی از والدین با چای و میوه آمده‌اند تا در زمان انتظار برای فرزندشان سرگرم باشند؛ به سراغشان رفتم و کمی با آن‌ها گپ زدم؛ یکی از استرس فرزندش برای شرکت در کنکور گفت و از دیگران هم خواست که برای فرزندش دعا کنند؛ دیگری از شب بیداری‌های پسر کنکوری‌اش گفت و یکی دیگر از اینکه فرزندش یک سال تمام در خانه بود و به هیچ میهمانی نرفت، صحبت می‌کرد.

کمی آنطرف‌تر افرادی تراکت به دست دیده می‌شدند که در انتظار خارج شدن داوطلبان از حوزه و پخش کردن تبلیغات خود بودند؛ تبلیغاتی درباره دانشگاه‌های بدون آزمون و کمک برای انتخاب رشته و ...

برای اینکه خودم را سرگرم کنم تا زمان پایان آزمون و خارج شدن بچه‌ها از حوزه آزمون، با اینکه اینترنت قطع و وصل می‌شد یا کند بود اطلاعاتی درباره کنکور ۱۴۰۱ را جستجو کردم.

متوجه شدم امسال در گروه علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ نفر، در گروه علوم تجربی ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، در گروه علوم انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر، در گروه هنر تعداد ۱۶۷ هزار نفر و در گروه زبان‌های خارجی ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ نفر برای شرکت در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند و کنکور تجربی شلوغ‌ترین کنکور است.

همچنین آمار جالبی از سن داوطلبان خواندم؛ در کنکور سال ۱۴۰۱ تعداد دو نفر ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، دو نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله و یک نفر ۷۳ ساله به عنوان پیرترین داوطلبان شرکت کرده اند.

همچنین جوان ترین داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ نیز چهار داوطلب ۱۳ ساله هستند.

هنوز جذب خواندن این آمار در گوشی بودم که متوجه خارج شدن یک یک داوطلبان از حوزه شدم، یکی چهره تقریبا ناراحت داشت و دیگری با خنده از حوزه خارج می‌شد اما خستگی در چهره بیشترشان موج می‌زد.

جلو رفتم، خدا قوت گفتم و درباره کنکور از آن‌ها پرسیدم.

بیشتر از نبود وسایل سرمایشی کافی در حوزه گلایه داشتند و گرما را مانع تمرکزشان عنوان می‌کردند.

چند نفری به محض خارج شدن، از والدین‌شان تقاضای بادبزن و آب داشتند.

اما خانواده‌ها به محض دیدن فرزندانشان آن‌ها را در آغوش گرفته و از آن‌ها می‌پرسیدند: «چطور بود؟ از سوالات راضی بودی؟»

چند نفری را دیدم که کاملا احساس رضایت داشتند و می‌گفتند آسان بود.

یکی گفت: همان بهتر که برای سال بعد دروس عمومی را از کنکور حذف کنند زیرا سوالات دروس عمومی بسیار سخت و پیچیده بود.

دیگری گفت: چند درس را رها کردم، سوالات بسیار سخت بود و از کتاب طراحی نشده بود.

یکی گفت: سوالات خوب و مفهومی بود اما وقت کم آوردم و چند سوال را بی پاسخ گذاشتم.

بیشتر داوطلبان اما احساس رضایت داشتند و به نتیجه امیدوار بودند.

در مجموع داوطلبان از سوالات و از نحوه برگزاری آزمون رضایت داشتند اما استرس پدران و مادران هنوز پابرجا مانده بود.

پرونده کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ هم بسته شد و از فردا داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ منتظر اعلام نحوه برگزاری کنکور و چگونگی پذیرش در دانشگاه‌ها هستند، گویا با وجود تمام تدابیر اما استرس داوطلبان برای کنکور تمامی ندارد و از داوطلبان یک سال به داوطلبان سال بعدی منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *