آیا قیمت سفته عامل افزایش نرخ اوراق مسکن شد؟

12:32 - 11 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۱۴۳۶
یکی از مشکلات متقاضیان تسهیلات خرید مسکن، گرانی اوراق این تسهیلات است، در این باره کارشناسان، «سفته‌بازی» را به عنوان مهمترین دلیل افزایش قیمت اوراق مسکن می‌دانند.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک عامل در حال حاضر با یک مشکل اساسی در قالب افزایش نجومی قیمت اوراق رهنی مسکن مواجه هستند.

بر اساس آخرین آمار قیمت این اوراق از 130 هزار تومان برای هر برگه گذشته و با توجه به اینکه برای هر یک میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن نیاز به تهیه 2 برگ اوراق است، لذا به منظور دریافت یک وام 200 میلیون تومانی خرید باید رقم 52 میلیون تومان برای دریافت وام بدون سپرده‌گذاری پرداخت شود.

بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه در بانک مسکن، سفته‌بازی عامل اساسی افزایش قیمت اوراق رهنی مسکن است و تفاهم اخیر بانک مسکن و بورس کالا نیز در توقف روند سوداگران موثر نبود است.

بر اساس اطلاعات اخذ شده از بانک مسکن، ‌در حال حاضر به این افراد گواهی حق تقدم استفاده از وام مسکن داده می‌شود، ‌کسانی که مالکیت این حق تقدم را در اختیار دارند، یا خود می‌توانند وام مسکن دریافت کنند و یا اوراق خود را در بازار سرمایه به فروش برسانند.

‌دیگران نیز به جای قرار دادن سرمایه اولیه در بانک می‌توانند حق تقدم سهام را در بازار سرمایه خریداری و با ارائه اوراق خریداری شده به بانک، وام مسکن دریافت کنند. 

‌به معنای دیگر اوراق حق تقدم وام خرید مسکن از طریق سپرده‌گذاری متقاضیان در بانک در قالب ساز و کاری عرضه شده و از سوی دیگر توسط متقاضیان دریافت وام خریداری می‌شود. این فرآیند خرید و فروش نیز از طریق بستر فرابورس انجام شده و قیمت‌گذاری نیز بر اساس انتظار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *