اعتراضات گسترده به دستگیری یک خبرنگار مسلمان در هند

8:59 - 08 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۶۱۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پلیس هند یک خبرنگار مسلمان را به اتهام آن چه خدشه دار کردن احساسات مذهبی خواند، دستگیر کرد.

خبرگزاری میزان – پلیس دهلی نو، پایتخت هند، به تازگی یک خبرنگار مسلمان را به اتهام آنچه خدشه دار کردن احساسات مذهبی خوانده شده، دستگیر کرد.

به گزارش «اِی بی سی»، دستگیری بدون اطلاع «محمد زبیر»، خبرنگار مسلمان هندی توسط پلیس دهلی نو به اتهام »خدشه دار کردن احساسات مذهبی»، اعتراض بسیاری از روزنامه نگاران و سیاستمداران را برانگیخت.

یک افسر پلیس اعلام کرد، دلیل دستگیری «زبیر» شکایت یکی از کاربران شبکه های اجتماعی بود.

براساس گزارش‌ها، پلیس هند پرونده‌های مشابهی برای «زبیر» که به اظهارات خشونت بار راهبان هندو مبنی بر نسل کشی مسلمانان واکنش نشان داده بود، تشکیل داده اند.

«ALT news» که در سال 2017 تاسیس شد و «زبیر» یکی از موسسان آن بود.

موسسان «ALT news» اغلب با ترولینگ و تهدیدهای آنلاین گروه‌های راست افراطی که برخی از آن‌ها به حزب «بهاراتیا جاناتا»، حزب متبوع «مودی» مرتبط است، مواجه هستند.

«زبیر» از نخستین خبرنگارانی است که به اظهارات موهن سخنگوی «بهاراتیا جاناتا» درباره پیامبر اسلام(ص) واکنش نشان داده بود؛ دولت هند در پی اظهارات موهن مذکور با موجی از واکنش‌های کشورهای مسلمان مواجه شد.

یکی از سران مخالفین در کنگره هند می‌گوید «دستگیری یک صدای حقیقت فقط باعث افزایش هزاران صدای دیگر خواهد داشت.»

منتقدان، دستگیری این خبرنگار مسلمان را جدیدترین اقدام دولت «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در مسیر کاهش آزادی مطبوعات توصیف کردند.

در شاخص آزادی مطبوعات سال 2022 که توسط گروه ناظر گزارشگران بدون مرز منتشر شده، رتبه هند هشت پله سقوط کرد و به 150 در میان 180 کشور رسید.

دو روز پیش از دستگیری «زبیر»، پلیس ضد تروریسم هند یک وکیل را نیز به اتهام واهی «جعل مدارک» در پرونده شورش‌های ضد مسلمانان در ایالت «گجرات» در سال 2002 دستگیر کرد.

وزیر ارشد «گجرات» در آن زمان «مودی» بود.

فعال حقوق بشری مذکور سال‌هاست برای احقاق حق قربانیان شورش ضد مسلمانان که منجر به قتل عام هزار مسلمان شد، فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *