رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اتحاد سه قوه برای غلبه بر مشکلات

9:44 - 07 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۵۲۰۸
همایش سراسری قوه قضاییه روز گذشته با حضور رئیس قوه قضاییه، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه شرق نوشت: امروز هفتم تیر، روز بزرگداشت قوه قضائیه است؛ روزی که شهید بهشتی اولین مسئول دستگاه قضائی کشور سال 60 بر اثر بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه ۷۲ نفر از نیروهای انقلاب به شهادت رسیدند.

به همین منظور روز گذشته همایشی سراسری با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، آیت الله سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی قوه قضائیه، دادستان‌ها و رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

مراسمی که اگرچه هر‌ساله به طرق مختلف برگزار می‌شود، اما مراسم امسال ورای سال‌های گذشته با شکوه خاصی برگزار شد و شاید بتوان از نظر سطح برگزاری و حضور میهمانان ویژه و سخنانی که مطرح شد، آن را کمی متفاوت‌تر از سال‌های قبل دانست.

دلیل آن هم شرایط خاص اقتصادی است که دامن‌گیر کشور شده و برای غلبه بر مشکلات باید همه قوا یک‌صدا شوند تا بتوانند شرایط ایجاد‌شده را مدیریت کنند. از‌این‌رو همه صحبت‌ها در اجلاسیه بوی همدلی داد و سران سه قوه تا انتهای کلام یکدیگر را شنیدند و کوشیدند با تکیه بر یک‌صدایی، فضایی را ترسیم کنند که افق پیش‌روی کشور را امیدوارکننده‌تر کند؛ اتفاقی که مجالس گذشته تا این حد از همدلی میان قوا را به خود ندیده بود.

همایش سراسری قوه قضائیه با بیان این نکته که «دستیابی به آرمان مقدس در قوه قضائیه نیازمند تشریک مساعی و تعامل هر سه قوه و مجاهدت‌های توأم با همدلی است» از سوی حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه آغاز شد. او تأکید کرد که «قوه قضائیه بدون یاری دولت و مجلس نمی‌تواند نقش راهبردی خود را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب ایفا کند». مصدق این گردهمایی را «فرصت مغتنمی برای تعامل سه قوه و هم‌افزایی» بیشتر دانست.

‌حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای: با تمام توان به کمک قوه مجریه می‌آیم

پس از این سخنان به رسم میهمان‌نوازی، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، پشت تریبون قرار گرفت و پس از خوشامدگویی به سران قوا و میهمانان ویژه این همایش، بر همدلی بیشتر قوا تأکید کرد و گفت: «با تمام توان به کمک قوه مجریه می‌آیم و می‌دانم اگر دولت در برنامه‌هایش موفق باشد، قوای قضائیه و مقننه هم موفق خواهند بود».

رئیس قوه قضائیه در ادامه بیان کرد: «اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آنها برای تحقق عدالت، عدالت اجتماعی و فراهم‌کردن زمینه برای رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود».

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اقدامات و اهداف دشمنان در بیش از ۴۰ سال گذشته گفت: «دشمنان ما در این چهار دهه نتوانسته‌اند الگوی جدید مذهبی و دینی مردم را تحمل کنند و با وجود فعالیت‌ها و اقداماتی که دارند، شاهد هستند که نظام ما هر روز قوی‌تر و پویاتر رو به جلو حرکت می‌کند».

قاضی‌القضات همچنین با بیان اینکه جنگ نظامی داخلی و خارجی، تحریم اقتصادی و تبلیغات بنگاه‌های تبلغاتی دشمن نتوانسته انقلاب و امت ما را متوقف کند، اظهار کرد: «دشمن امروز با اقدامات ترکیبی، موذیانه و مزدورانه خود به دنبال تغییر اراده و الگوی مردم است و به زعم باطل خود، دین و باور مردم را نشانه رفته است».

رئیس عدلیه ادامه داد: «دشمن امروز آنچه را که با جنگ، تحریم اقتصادی و پمپاژ دروغ و نفاق به دست نیاورده، می‌خواهد با تضعیف ایمان، تضعیف اخلاق و ارزش‌های اسلامی، هدف‌گرفتن اراده مردم و ایجاد و القای یأس در جوانان و ناامید‌کردن آنها نسبت به آینده به دست آورد».

رئیس عدلیه با اشاره به وحدت و یکپارچگی میان کارگزاران نظام گفت: «امروز کارگزاران و مسئولان نظام و قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، با وحدت، یکپارچگی و همدلی در مقابل ترفندهای دشمن ایستاده‌اند».

رئیس قوه قضائیه همچنین تصریح کرد: «آنچه اکسیر خنثی‌سازی اقدامات ترکیبی و توطئه‌های دشمن است، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است. اگر مردم ما بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم‌کردن زمینه رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که با تمام وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند».

یکی از نکات مثبتی که بیش از سایر موارد در این همایش به چشم آمد، حمایت سران قوا از یکدیگر و یک‌صدا‌بودن آنها در بیان موارد بود. رئیس دستگاه قضا در ادامه آیت الله رئیسی را «شخصیت وارسته، انقلابی و دلسوز» خطاب کرد و گفت: «امروز قوه قضائیه وظیفه خود می‌داند که با تمام توان به قوه مجریه کمک کند؛ امروز بار سنگینی بر دوش دولت است و همه وظیفه داریم با تلاش و مساعدت یکدیگر این بار را با هم برداریم».

رئیس قوه قضائیه همچنین همراهی دستگاه قضا با قوه مقننه را از وظایف این دستگاه دانست و افزود: «قوه قضائیه تشریک مساعی با مجلس انقلابی را برای تدوین و وضع قوانین متناسب با اقتضائات روز و قوانین متناسب با خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و قوانین هم‌راستا با خدمت به مردم، وظیفه و تکلیف خود می‌داند».

رئیس دستگاه قضا در ادامه بر نقش و مسئولیت قوه قضائیه در حفظ و ارتقای امنیت و آرامش مردم و جامعه در نتیجه همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اشاره کرد و گفت: ‌«باور دارم چنانچه قوه قضائیه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی و اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند».

‌تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم

بعد از سخنان حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، نوبت به آیت الله سید‌ابراهیم رئیسی که خود سال‌ها ردای قاضی‌القضات را به تن داشت و بر این کرسی تکیه زده بود، رسید تا در همایش سراسری قوه قضائیه سخن بگوید.

رئیس پیشین دستگاه قضا و رئیس‌جمهور امروز هم مثل حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنانی همدلانه بر زبان آورد. سخنانی که نشان داد رؤسای قوا تصمیم گرفته‌اند برخلاف گذشته که هریک از سران سه قوه سعی داشتند از تریبون‌های عمومی استفاده کنند تا به تخریب یکدیگر بپردازند یا مسئولیت مشکلات را به دوش دیگری بیندازند، اکنون می‌خواهند با یک‌صدایی مسائل به‌وجود‌آمده را حل کنند.

آیت الله ابراهیم رئیسی هم مانند حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در همایش سراسری قوه قضائیه مواردی را دال بر یکدلی میان قوا بر زبان آورد. رئیس‌جمهوری در این همایش سراسری در تحلیل حادثه هفتم تیر گفت: «جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که چهره‌های برجسته و نماد انقلاب را ترور کند. جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه سعی کرده شیطنت خود در ایران را ادامه دهد که تاکنون موفق نشده و نمی‌شوند. جریان انقلابی‌ باید مسیر را با دقت بنگرند تا جریان نفوذ نتواند اهداف پلید خود را در این کشور دنبال کند. بسیاری از دوستان بی‌نام و مخلصانه در کل کشور تلاش می‌کنند و بنده به‌عنوان طلبه خدمتگزار به‌عنوان کسی که آشنا با کار همکارانم در دستگاه قضائی هستم، قدردان این تلاش‌ها هستم».

آیت الله رئیسی ادامه داد: «از همکارانم و به‌خصوص از آقای اژه‌ای که بیش از ۴۰ سال تجربه کار قضائی دارند و گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی ضمن مبارزه با فساد و تلاش برای برقراری عدالت دارند، تشکر می‌کنم. ایشان و سایر همکاران در این دستگاه، با تلاش بسیاری تحقق سند تحول و نیز ارتقای آن را دنبال می‌کنند».

رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم در کشور، تصریح کرد: «همه دستگاه‌ها در کشور در پیشگیری از جرم نقش و مسئولیت دارند. تمام تصمیمات در کشور باید در راستای کاهش ناهنجاری‌ها و رشد هنجارهای فرهنگی و اجتماعی باشد».

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از نظرات کارشناسی دیگر قوا، تأکید کرد: «دولت نظرات مجلس و قوه قضائیه را کمک به خود می‌داند و از آن استقبال می‌کند».

رئیس دولت سیزدهم در ادامه همچنین بر ضرورت انسجام تمام قوا اشاره کرد و افزود: «رمز موفقیت ما انسجام تمام قوا، نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب است. در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. در ادوار گذشته برخی مسئولان و دست‌اندرکاران درگیر حاشیه‌ها شدند که موجب عقب‌ماندگی‌هایی شد؛ اما تصمیم جدی ما این است که دچار حواشی نشویم».

رئیس‌جمهور در تشریح متن و تفاوت آن با حاشیه گفت: «متن خدمت خالصانه و گره‌گشایی از زندگی مردم و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی، فارغ از همه سلیقه‌های فردی و سیاسی مطابق آن چیزی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم ترسیم کردند، است».

آیت الله رئیسی ضمن ابراز امیدواری به آینده اقتصادی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: «اگرچه شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم، اما اراده جدی همه ما این است که برای پیشرفت و عدالت تلاش کنیم. حق عقب‌گرد و درجا‌زدن نداریم؛ کشور یک راه بیشتر پیش‌رو ندارد و آن پیشرفت است».

رئیس‌جمهور تأکید کرد: «تجربه به ما نشان داده است که هر جا مردم مشارکت داشتند، آنجا نقطه قوت ما بوده؛ بنابراین می‌خواهیم از مردم برای اجرای کارها کمک بگیریم».

آیت الله رئیسی همچنین به مشکلات و کمبودها در قوه قضائیه اشاره کرد و بر لزوم کمک دولت به این قوه اصرار ورزید و گفت: «با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای کاهش هزینه‌های دادرسی و دسترسی آسان به عدالت موافق هستیم».

‌ قالیباف: اساس 3 قوه هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی است

محمدباقر قالیباف نیز یکی دیگر از میهمانان ویژه این همایش بود. او که ریاست ضلع سوم قوا یعنی قوه مقننه را بر عهده دارد، در این همایش مثل رؤسای دو قوه دیگر بر همدلی بیشتر تأکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور سران قوا و مسئولان قضائی برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه به مسئولان قضائی کشور و گرامیداشت یاد شهید بهشتی‌(ره) و شهدای هفتم تیر گفت: «با تدبیر مقام معظم رهبری و دقت نظر ایشان در انتصابات اخیر قوه قضائیه که از درون قوه انجام شد، روند تحول در قوه قضائیه مشهود است و انسان هر روز نسبت به حرکت قوه قضائیه امیدوارتر می‌شود».

او ضمن تمجید از شخصیت حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: «رئیس قوه قضائیه از قضات برجسته و نمونه کشوری است و در سلسله‌مراتب قوه قضائیه تمام مسیرها را سپری کرده و با تار‌و‌پود قوه قضائیه آشنایی دارد و با روحیه حق‌طلبانه فعالیت می‌کند».

رئیس مجلس با بیان اینکه باید نظام اسلامی را مقتدر و کارآمد کنیم، گفت: «کشور نیازمند یک نظام حکمرانی محکم و متعالی و نیازمند یک مشروعیت استمراری است و آن منوط به کارنامه و عمل‌مان در انجام کارهای‌مان است».

رئیس قوه قانون‌گذاری هم با تأکید بر لزوم همدلی و هم‌افزایی میان سران قوا تأکید کرد: «طبق فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، باید از برداشت‌مان از الگوی حکومت علوی به سمت زمینه‌سازی حکومت مهدوی حرکت کنیم. امروز هر سه قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی از فرصت به‌دست‌آمده اقدام به اجرای وظایف خود کنند؛ به‌ویژه انجام این اقدامات در حالی است که برای برنامه‌ریزی برنامه هفتم نیز در تلاش هستیم».

قالیباف در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور بیان کرد: «بر این باوریم که با نگاه خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم در حال انجام وظایف‌مان هستیم و اساس فعالیت‌های‌ ما، خنثی‌سازی تحریم‌هاست. با رویکرد ظرفیت و امکان مادی که در کشور وجود دارد، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و مردم ثمره این اقدامات را در زندگی و سفره‌های‌شان لمس کنند. امروز هر سه قوه مصمم هستیم با همدلی و هم‌افزایی از این فرصت در زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم هستیم، استفاده کنیم».

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در بحث پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدید‌نظر کنیم تا بر اساس رشد سالانه مسیر خود را طی کند، افزود: «در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا بر اساس ‌آن کار را پیش ببریم».

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *