رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روند افزایشی ابتلا به تب کریمه کنگو؛ از علائم تا راه‌های پیشگیری از این بیماری

12:57 - 05 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۱۵۷۱
دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور به بیان توضیحاتی در مورد بیماری تب کریمه کنگو و وضعیت آن در کشور پرداخت.

آمیتیس رمضانی در گفت‌وگوبا میزان در مورد بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری همیشه در کشور ما وجود داشته است اما به طور کلی در سال‌های گذشته به سبب رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا موارد ابتلا کاهش یافته بود و موارد ابتلا به این بیماری امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند؟

وی ضمن اشاره به اینکه این بیماری اغلب در فصل‌های بهار و تابستان بروز پیدا می‌کند، ادامه داد: افرادی که بیش از سایرین با دام در ارتباط هستند نظیر دامپزشکان و افرادی که پرورش دام و قصابی دارند و همچنین افرادی که دام را ذبح و گوشت را تکه تکه می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه کادر درمان و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی که بیشتر از سایر افراد با بیماران برخورد دارند هم در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، اظهار کرد: اشخاصی هم در مناطق اندمیک  بیماری تب کریمه کنگو زندگی می‌کنند و در آن مناطق کشاورزی و دامپروری انجام می‌شود با خطر ابتلا به این بیماری مواجه هستند.

بیشتر موارد بیماری تب کریمه کنگو در کشور مربوط سیستان‌وبلوچستان است

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره اینکه کشورهای اطراف ما از جمله عراق، افغانستان و پاکستان با این آلودگی مواجه هستند و در نتیجه این بیماری در کشور ما هم وجود دارد، افزود: بیشتر مواردی که امسال از تب کریمه کنگو در کشور گزارش شده مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان بوده است و در سایر استان‌ها هم نظیر کرمان، گلستان، مازندارن و یک مورد هم در اصفهان گزارش شده و متاسفانه با فوت یک خانم باردار در خوزستان بر اثر این بیماری هم مواجه بودیم.

راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور در رابطه با راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو توضیح داد: این بیماری از طریق یک کنه است که یا این کنه با قرار گرفتن روی بدن، فرد را آلوده می‌کند و یا اینکه شخص هنگامی که کنه را مشاهده می‌کند می‌خواهد آن را از بین ببرد که این اقدام سبب آلوده شدن خودش می‌شود و از این رو توصیه می‌شود که در صورت مشاهده کنه آن را با وسیله‌ای نظیر پنس از روی بدن خود برداریم و به هیچ وجه آن را با دست له نکنیم.

وی ضمن بیان اینکه علاوه بر کنه این بیماری از طریق دام هم انتقال پیدا می‌کند، متذکر شد: خون و مایعاتی که از دام آلوده خارج می‌شود می‌تواند ابتلا به این بیماری را به همراه داشته باشد و از این رو برای پیشگیری از این بیماری بهتر است که گوشت را از فروشگاه‌های مطمئن که شیوه‌نامه‌های بهداشتی مدنظر سازمان دامپزشکی رعایت می‌شود، تهیه کنیم.

این پزشک متخصص ضمن اشاره به اینکه این بیماری در دام چندان با علامت همراه نیست اما در انسان سبب ایجاد علامت می‌شود، عنوان کرد: افرادی که با دام سرکار دارند حتما باید از لباس، دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند تا با خون حیوان برخورد نداشته باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ما هم که گوشت را خریداری می‌کنند علاوه بر تهیه گوشت از مراکز مطمئن نباید به مصرف گوشت تازه اقدام کنیم باید حداقل به مدت 24 ساعت گوشت را در دمای 4 درجه یخچال بگذاریم چرا که بالا رفتن PH سبب از بین رفتن ویروس می‌شود و همچنین باید از برخورد بدون دستکش با گوشت اجتناب کنیم.

علائم بیماری

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور در رابطه با علائم این بیماری بیان کرد: این بیماری ممکن است در روزهای اول با علائم چندانی همراه نباشد اما در روزهای بعد با سردرد، بدن درد و تب همراه است و بعد از آن با شکم درد و سپس با مرحله خونریزی که ممکن است از مدفوع و بینی باشد، مواجه هستیم و احتمال دارد روی بدن هم لکه‌ها و کبودی‌هایی ایجاد شود و در این مرحله است که همه ارگان‌ها دچار آسیب می‌شوند و اگر بیمار این مرحله سپری کند پس از آن وارد مرحله بهبودی می‌شود ولی ممکن است در این مرحله با فوت بیمار رو به رو شویم.

۱۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو و 2 مرگ ناشی از آن

گفتنی است که بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی ابتلا به تب کریمه کنگو طی امسال، گفت: تا ظهر روز شنبه (۴تیرماه) تعداد ۳۴ مورد مثبت مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد متاسفانه ۲ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که طی کل سال ۱۴۰۰ تنها ۱۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو و 2 مرگ ناشی از آن در سامانه‌ها به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: تب کریمه کنگو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *