رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: شناسایی 97 گلوگاه فساد/ بیش از 2 هزار و 600 پرونده تخلفاتی در نتیجه بازرسی‌ها تشکیل شد/ ورود سازمان بازرسی به موضوع قرعه‌‌کشی خودرو

12:44 - 05 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۱۵۴۰
رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در سازمان بازرسی کل کشور سعی کرده ایم بازرسی‌ها را به سمت و سوی انسداد گلوگاه های فساد در نظر بگیریم در همین راستا حدود ۲هزار مسئله را در سطح کشور بررسی کرده‌ایم که پس از ارزیابی این مسائل به حدود ۲۰۰ مسئله مهم و پرچالش رسیده ایم که در دستور کار قرار گرفتند.

خبرگزاری میزان - خداییان امروز (یکشنبه، 5 تیرماه) در جریان نشست خبری با خبرنگاران که بمناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته قوه‌قضاییه اظهار کرد: دستگاه قضایی وظیفه اجرای قسط و عدل را بر عهده دارد که از جمله وظایف و رسالت انبیاء است.

خداییان بیان کرد: در دوره تحول و تعالی در سازمان بازرسی سعی کرده ایم که بازرسی‌ها و نظارت را به جای محیط محور و موضوعی به سمت مسئله محور سوق دهیم و برنامه ها را بر این اساس برنامه ریزی کنیم چرا که در کشور مسائلی مهمی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود و تا زمانی که منشأ فساد خشکانده نشود صرف برخورد با مفسد کفایت نمی کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در سازمان بازرسی کل کشور بازرسی‌ها به سمت و سوی انسداد گلوگاه های فساد پیش می‌رود در همین راستا حدود ۲ هزار مسئله را در سطح کشور بررسی کرده‌ایم که پس از ارزیابی این مسائل به حدود ۲۰۰ مسئله مهم و پرچالش رسیده ایم که در دستور کار قرار گرفتند.

خداییان گفت: حدود ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده و مراتب را به مراجع ذی صلاح اعلام می‌کنیم تا با کمک دولت به سازمان بازرسی قوه قضاییه بتوانیم گلوگاه های فساد را مسدود کنیم تا نیازی به برخورد بر مفسد نباشد.

وی در ادامه گفت: اقداماتی در راستا مسدود کردن گلوگاه های فساد انجام داده‌ایم که شامل آسیب شناسی و هشدار به مراجع ذیصلاح، مدیران و مسئولان و ارائه پیشنهادات لازم جهت رفع آسیب ها است، همچنین تعیین زمان برای اجرای این پیشنهادات داده شده که اگر عمل نشود به موجب قانون جرم محسوب می‌شود و اگر سوء جریانی وجود داشته باشد و کسانی مرتکب جرم شوند، پرونده آنها به مراجع قانونی ارجاع می‌شود.

خداییان بیان کرد: در سال گذشته حدود ۵ هزار پرونده بازرسی داشته ایم اما تمامی این پرونده‌ها منتهی به تعقیب کیفری و انتظامی نشده اند بلکه برای برخی از این پرونده‌ها با شناسایی افرادی که مرتکب تخلف و جرم شده اند پرونده‌ها کیفری تشکیل شده است. نزدیک به یک هزار پرونده کیفری و بیش از ۲ هزارو ۶۰۰ پرونده تخلفاتی در این راستا تشکیل شده است. همچنین چندین هزار هشدار به مراجع ذی صلاح داده شده است که نسبت به اصلاح آسیب ها و اجرای پیشنهادات سازمان اقدام کنند.

رئیس سازمان بازرسی کشور اظهار کرد: امیدواریم در برنامه ای که با هدف پیشگیری از وقوع جرم و تخلف در دستور کار قرار داده ایم و بتوانیم با کمک دولت و مسئولین مربوط به جایی برسیم که نیاز به برخورد با فردی نباشد بلکه با اقدامات پیشگیرانه از این اقدامات جلوگیری شود.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره تذکر سازمان بازرسی کل کشور به وزارت صمت، گفت: وزارت صمت اعلام کرد که سامانه یکپارچه برای فروش خودرو راه‌اندازی شده است که چند میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند که پس از قرعه کشی و اعلام اسامی افراد به مراجعه کنندگان اعلام شد که افراد به عنوان ذخیره هستند و برنده اصلی محسوب نمی شوند که این موضوع باعث نارضایتی مردم شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: قبل از ثبت نام و قرعه‌کشی اعلام کرده بودیم که این سامانه کفایت لازم را ندارد و تذکرات لازم هم داده شد و وزارت صمت نیز پاسخ داد.

وی افزود: امیدواریم قبل از تصمیم گیری و اقدام تدابیر لازم اتخاذ و زیر ساخت ها فراهم شود و بعد ثبت نام و قرعه کشی صورت گیرد تا با نارضایتی مردم مواجه نشویم.

خداییان اظهار کرد: وزارت صمت در جوابیه به سازمان بازرسی‌ عملکرد خود را توجیه کرده بود اما با توجه به مشکلی که برای مردم در این راستا پیش آمد، سازمان بازرسی به مسئله ورود کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره سامانه سوت زنی و گزارشگران فساد، گفت: بهترین ناظران در کشور مردم هستند و همکاری مردم در این قضیه به سایر دستگاه ها و سازمان بازرسی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در سازمان بازرسی کل کشور، مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایت مردمی وجود دارد و مردم از طریق ۲ سامانه با عنوان شکایت و گزارش، می‌توانند تخلفات و شکایات را ثبت کنند.

خداییان گفت: از ابتدای سال بیش از یکصد هزار مورد تخلف و جرم و شکایت و گزارش فساد از سوی مردم به سازمان بازرسی منعکس شده‌است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هویت افرادی که گزارشگر فساد هستند، مخفی باقی می‌ماند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه در سازمان بازرسی کل کشور در راستا دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چه اقداماتی را انجام داده است؟، اظهار کرد: در راستای دستور ریاست قوه قضاییه بلافاصله دبیرخانه ای را راه اندازی کردیم و کارگروهی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون و برای دستگاه ها لازم الاجراست و تاکنون مصوبات متعددی را در رابطه با فرهنگ، عفاف و حجاب داشته است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و ریاست قوه قضاییه با دقت نظری که دارد دستور داد که مصوبات پیگیری شود که آیا دستگاه‌هایی که موضوع این دستورات هستند به تکیفشان عمل کرده اند.

خداییان بیان کرد: کار گروهی که راه اندازی شده نسبت به احصاء وظایف دستگاه ها اقدام کرده است و ابلاغ به دستگاه‌ها نیز صورت گرفته است، بنابراین به عملکرد دستگاه ها در اجرای مصوبات نظارت می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در ابتدا از دستگاه ها درخواست کردیم که عملکردشان را در ارتباط با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان اعلام کنند. برخی از دستگاه ها از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اوقاف وامور خیریه، سازمان بسیج، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، سازمان اداری و استخدامی، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید، وزارت اقتصاد و امور دارایی اقدامات خوبی را انجام داده اند که راستی آزمایی نیز در این خصوص صورت می‌گیرد.

خداییان اظهار کرد:متاسفانه برخی از وزارتخانه‌ها تاکنون پاسخی در خصوص اینکه آیا در خصوص مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامی انجام داده اند یا خیر، اعلام نکرده اند این در حالی است که بسیاری از این دستگاه ها، دستگاه فرهنگی هستند و وظیفه آنها اجرایی کردن این تکالیف و مصوبات است و در این زمینه پیگیر هستیم اگر دستگاهی به وظایفش عمل نکند به مراجع ذی صلاح منعکس می‌شود.

کاهش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان با ورود سازمان بازرسی

خداییان در پاسخ به سوالی درباره کاهش خودروهای ناقص و افزایش تحویل خودرو بیان کرد: زمانی که به بحث خودروسازان ورود کردیم حدود یکصد و ۷۰ هزار خودروی ناقص در انبار ها انباشته شده بود که با ورود سازمان بازرسی کل کشور به حدود ۴۵ هزار خودرو ناقص رسیده است.

وی افزود: خودروسازان بیان می‌کردند که علت وجود خودروهای ناقص در پارکینگ ها عدم تامین تراشه الکترونیکی است در حالی که برای تامین قطعات راه هایی وجود داشت که با پیگیری های سازمان بازرسی و دولت تعداد خودروهای ناقص به ۴۵ هزار خودرو رسیده است و اوایل اردیبهشت اعلام کردند که شاید به ۱۰ الی ۱۵ هزار خودرو کاهش پیدا کند.

وی افزود: با توجه به اینکه نواقص خودرو ها کاهش پیدا کرده است، تعداد خودرویی که در اختیار مردم قرار گرفت هم افزایش یافته است. پس از آن هم مدیران جدید این دو خودروسازی روی کار آمدند و موضوع با آنها هم مطرح شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن در کشور و برنامه سازمان بازرسی کل کشور برای پیشگیری از ساخت ساختمان های ناایمن، گفت: وظیفه دستگاه‌هایی که بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها نظارت دارند، این است که رصد کنند تذکر دهند و نسبت به رفع مشکلات ساختمان ها پیگیر باشند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی مکاتباتی در زمینه ایمن سازی بناهای ناایمن داشته است و آمار ساختمان‌ها را گرفته و دسته‌بندی کرده ایم و به دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها اعلام کرده ایم و مرجعی که سازمان بازرسی اسامی ساختمان ها را استعلام کرده، آتش‌نشانی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس و اینکه در این رابطه چند نفر بازداشت شده اند و حکم آنها صادر شده است، اظهارکرد: هنوز کسی بازداشت نشده و با ورود سازمان بازرسی اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفته است.

وی افزود: همگی شاهد هستید پس از اینکه شاخص بورس به سرعت افزایش پیدا کرد با سقوط آزاد نیز مواجه شد، ناشی از تخلفاتی بود که در این عرصه صورت گرفت که پس از ورود همکاران و آسیب شناسی که روی وضعیت بورس صورت گرفت و وضعیت بورس رو به بهبودی رفت.

خداییان بیان کرد: ضمن چند گزارش هشداری در رابطه با آسیب‌های بازار سرمایه به معاون اول رئیس‌جمهور وقت داشتیم، در رابطه با عملکرد بازار بورس و اوراق بهادار یک پرونده کیفری برای هیئت مدیره وقت در دستگاه قضایی تشکیل شد. در رابطه با بورس و اوراق بهادار تهران که رمز ارز در آن راه‌اندازی شده بود پرونده کیفری برای مسئولین مربوطه تشکیل شد. همچنین برای بسیاری از مدیران شرکت های حقوقی و فعال در بازار سرمایه پرونده تخلفاتی تشکیل شد که حدود 220 مدیر با مجازات انتظامی، جریمه و سلب صلاحیت مواجه شدند. البته در حوزه بورس اقدامات سازمان بازرسی کل کشور مستمر ادامه دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درمورد آشفتگی در بازار اجاره بهای مسکن، اظهار کرد: متاسفانه شاهد افزایش اجاره‌بهای مسکن هستیم در گذشته سامانه‌ ثبت معاملات املاک وجود داشت که در اختیار وزارت صمت بود واقدامات و گزارش‌هایی براساس نظارت سازمان تعزیرات صورت می‌گرفت.

وی افزود: اخیرا بعد از مصوبه‌ای که سران سه قوه در زمینه تعیین نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن داشتند و طبق آن میزان اجاره‌بها در تهران باید ۲۵ درصد افزایش یابد، در جلساتی که در وزارت راه و مسکن تشکیل شد تصمیم‌گیری می‌شود تا سامانه به وزارت راه منتقل شود.

خداییان اظهارکرد: همچنین اقدامات نظارتی از طریق واحدهای نظارتی اعم از بسیج اصناف، سامانه ۱۳۷ شهرداری و بازرسی وزارت راه صورت می‌گیرد. البته سازمان بازرسی تاکنون به موضوع اجاره‌بهای مسکن ورود نداشته اما وظیفه داریم به این موضوع ورود کنیم تا متوجه شویم کوتاهی از دستگاه‌ها صورت گرفته است یا خیر.

ورود سازمان بازرسی به موضوع اعزام تیم ملی فوتبال به جام جهانی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه سازمان بازرسی بر اعزام کاروان تیم ملی و بازی های جام جهانی نظارت دارید، اظهار کرد: همکاران از جهت اینکه اتلاف احتمالی منابع مالی را نداشته باشیم بر نحو اعزام نظارت دارند تا تخلفی صورت نگیرد.

خداییان گفت: درباره واگذاری بلیط‌هایی که از سوی فیفا در اختیار فدراسیون ایران قرار گرفته نیز نظارت داریم تا واگذاری به طول صحیح انجام شود.

وی افزود: در مکاتبه‌ای که با فدراسیون فوتبال داشتیم اعلام شده که تلاش شود از البسه و چمدان‌های تولید داخل استفاده شود، همچنین در مورد اعزام افراد به خارج از تیم ملی هم قطعاً نظارت می‌کنیم و با توجه به اینکه نظارت‌ها آغاز شده، چنانچه تخلفی باشد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ارسال گزارش حادثه متروپل به رئیس قوه قضاییه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره نتیجه ورود سازمان بازرسی به حادثه متروپل، گفت: بلافاصله پس از حادثه متروپل، بازرس کل استان خوزستان را مامور بررسی کردیم که بر عملکرد آواربرداری نظارت داشتند.

خداییان گفت: همکاران ما بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند و دادستان نیز هیئتی را اعزام کرد که اطلاعات را در اختیار آنها قرار دادیم و تخلفاتی را چه در رابطه با مسئولان شهرداری در سنوات قبل و چه سایر دستگاه‌ها احراز شد و گزارش ارائه شده به رئیس قوه قضاییه تلفیقی از اقدات سازمان بازرسی و دادستانی کل بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه اقدامات سازمان بازرسی در رابطه با تخلفات برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به شعار سال، گفت: بعد از اینکه سال جاری نامگذاری شد در اوایل سال دستورالعملی در راستای اجرای شعار سال صادر کردیم و تکلیف سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی استان‌ها در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان مشخص شد.

وی افزود: کارگروه ملی در سطح سازمان و در تمامی استان ها تشکیل شد که به صورت منظم پیگیری اجرای شعار سال را در دستور کار دارند و تاکنون کارگروه ملی در سازمان بازرسی ١٣ جلسه برگزار کرده اند که ۵۴ مصوبه داشته است.

خداییان اظهارکرد: کارگروه های استانی ۵۵ جلسه در خصوص اجرای سوال سال تشکیل داده‌اند و ۶٣ بازدید میدانی توسط همکاران در سازمان های استان به عمل آمده که در پایان هر بازدید جلسه ای با مسئولین داریم تا مشکلات مطرح و توسط سازمان بازرسی کل کشور پیگیری شود.

وی گفت: به صورت مستمر بر اجرای شعار سال و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نظارت داریم در مورد حق بیمه نیز همکاری خوبی با سازمان تامین اجتماعی داریم. همچنین گمرکات نیز در ترخیص کالا کمک خوبی دارد و در راستای رونق تولید و شعار سال فعالیت لازم را انجام داده ایم.

انتهای پیام/


برچسب ها: بازرسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *