تحویل 100 هزار واحد مسکن نهضت ملی از مهر ماه

9:21 - 05 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۰۹۹۳
رئیس بنیاد مسکن گفت: حدود 5 و نیم میلیون واحد مسکونی روستایی داریم که نصفش نوسازی و بازسازی شده و نیمی از این میزان نیاز به نوسازی دارد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: مهم‌ترین وظیفه بنیاد مسکن طبق اساسنامه این سازمان، ساخت، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی است، اما در طرح‌های انبوه‌سازی مسکن، ساخت تعدادی از واحدها به بنیاد مسکن واگذار می‌شود. در برنامه مسکن مهر، ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت برعهده بنیاد مسکن بود. در برنامه نهضت ملی مسکن نیز، از مجموع ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال، ساخت 100 هزار واحد به بنیاد مسکن واگذار شده است. در کنار این برنامه، مسئولیت اصلی بنیاد مسکن ساخت و بهسازی 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال است. اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن در گفت‌وگو با «ایران» جزئیات برنامه ساخت نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی در بنیاد مسکن را تشریح کرد.

مهم‌ترین عملیات ساخت‌وساز کشور، در حال حاضر برنامه نهضت ملی مسکن است، بنیاد مسکن در این برنامه چه مسئولیتی دارد؟

دولت ساخت 100هزار واحد از مجموع یک میلیون واحد مسکن نهضت ملی را به بنیاد مسکن واگذار کرده است. ساخت مسکن در قالب این برنامه در بنیاد آغاز شده است و تقریباً در حال حاضر برنامه ساخت 100 هزار واحد مسکن در بیشتر شهرها در دست اجرا است. این واحدها از نیمه دوم امسال، هر ماه در برخی شهرها افتتاح می‌شود. در نهضت ملی مسکن، برنامه ساخت در تمام شهرها اجرا می‌شود، در حالی که در مسکن مهر مسئولیت بنیاد ساخت مسکن در شهرهای کوچک و زیر 100هزار نفر جمعیت بود. البته بیشترین وظیفه ما تأمین مسکن محرومان است، اما براساس طرح نهضت ملی مسکن به ما دستور داده شد در مسکن شهری بیشتر فعالیت داشته باشیم و بنیاد مسکن زمین مورد نیاز ساخت 100هزار واحد را تأمین می‌کند.

در کدام شهرها واحدهای نهضت ملی مسکن سرعت ساخت بیشتری دارد؟

برخی پروژه‌های مسکن نهضت ملی در استان قم به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است که با شروع نیمه دوم امسال تکمیل و به متقاضیان تحویل می‌شود. همچنین در استان‌های هرمزگان، اصفهان و آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه و... ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن سرعت قابل قبولی دارد که این واحدها نیز نیمه دوم امسال عرضه می‌شود. ما به سازندگان اعلام کرده‌ایم که سرعت ساخت در برنامه نهضت ملی مسکن اهمیت بالایی دارد و با توجه به افزایش قیمت و هزینه‌های ساخت، واحدهای نهضت ملی مسکن اگر با سرعت بیشتری ساخته شود هزینه ساخت نیز براساس برآوردهای اولیه خواهد بود و اضافه هزینه در ساخت مسکن نخواهیم داشت. قیمت زمین برای ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن رایگان است و سازمان نظام مهندسی بابت خدمات خود در ساخت این واحدها تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌دهد. همچنین در راستای کاهش هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، پروانه ساخت واحدها از تخفیف 30 تا 50 درصدی از سوی شهرداری‌ها برخوردار می‌شود.

اشاره کردید که ساخت مسکن محرومان را نیز در برنامه دارید، چه تعداد مسکن محرومان ساخته می‌شود؟

امسال علاوه بر ساخت 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن، ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان با مشارکت بنیاد مستضعفان و ۴۰ هزار واحد مسکونی با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) را در دست اجرا داریم. سرعت ساخت این واحدها هم بالا است و امیدواریم تا آخر سال به دهک‌های هدف واگذار شود.

نوسازی و ساخت مسکن روستایی در چه وضعیتی است؟ ساخت و بهسازی 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال بر اساس برنامه پیش می‌رود؟

مهم‌ترین موضوع در ساخت و نوسازی مسکن روستایی، افزایش تسهیلات آن به 200 میلیون تومان است که رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ کرده است. بانک مرکزی اردیبهشت‌ماه وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده، اما آغاز پرداخت منوط به صدور ضمانتنامه مابه‌التفاوت نرخ سود از سوی سازمان برنامه و بودجه است. نرخ سود این تسهیلات مانند نرخ سود تسهیلات بانکی 18 درصد است، اما دولت مابه‌التفاوت 13 درصد سود را به صورت یارانه می‌پردازد و در واقع روستاییان فقط 5 درصد سود را برای این تسهیلات پرداخت می‌کنند.

پرداخت وام شروع شده است؟

خیر. با اینکه بانک مرکزی پرداخت وام را ابلاغ کرده است اما سازمان برنامه و بودجه هنوز تأییدیه پرداخت یارانه سود تسهیلات را به بانک مرکزی ابلاغ نکرده است. در واقع وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی معطل ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه است. این تأخیر مشکلاتی برای ساخت و بهسازی مسکن روستایی ایجاد کرده است. برخی روستاییان ساخت خانه را به امید دریافت تسهیلات شروع کرده‌اند اما با تأخیر در پرداخت وام، ساخت مسکن روستایی متوقف شده و برخی واحدها نیمه‌کاره مانده است.

ساخت و بهسازی مسکن روستایی نقش زیادی در امنیت روستاییان و امنیت ملی دارد. برای مثال در حال حاضر زلزله‌هایی با درجه‌ بیش از 5 ریشتر در روستاهای ما مرگ‌ومیر ندارد، در حالی که زلزله افغانستان تعداد کشته بالایی داشت. در روستاهای کشورما به خاطر نوسازی، مرگ‌ومیر ناشی از حوادث طبیعی کاهش یافته است. بنابراین درخواست ما این است که مراحل قانونی پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن روستایی هر چه سریع‌تر انجام شود تا ساخت 200 هزار واحد روستایی طبق برنامه پیش برود. بر اساس ابلاغیه دولت، پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی باید از اوایل تیرماه شروع شود و ما در انتظار تأیید سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت وام هستیم. تخصیص این تسهیلات باعث افزایش سرعت اجرای طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی خواهد شد.

چند درصد واحدهای روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شده است؟

تاکنون 50 درصد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی و نوسازی شده است. ما حدود 5 میلیون و 400 هزار واحد روستایی داریم که تاکنون 2 میلیون و 700 هزار واحد مقاوم‌سازی شده و حدود همین تعداد مسکن در انتظار نوسازی است. تا سال 1384 فقط ۷ درصد از واحدهای مسکونی موجود در روستاها در برابر مخاطرات طبیعی مقاوم بود، ولی با اجرای برنامه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اکنون نیمی از واحدهای مسکن روستایی در برابر سوانح مختلف مقاوم هستند.

از سال گذشته تاکنون چه تعداد پروانه ساخت مسکن روستایی صادر شده است؟

از سال گذشته تا خرداد امسال برای 150 هزار واحد مسکن روستایی پروانه ساختمانی صادر شده است. ما در 40 هزار نقطه کشور 40 هزار پایگاه امن روستایی داریم و مخصوصاً در نقاط مرزی، امنیت کشور به خاطر پایداری روستاها است. سالانه باید 200 هزار واحد مسکن روستایی ساخته یا نوسازی شود. ما باید در روز حدود 550 متقاضی مسکن روستایی را برای تسهیلات به بانک معرفی کنیم تا ساخت براساس برنامه پیش برود، اما در حال حاضر به خاطر تأخیر در پراخت تسهیلات، ساخت مسکن روستایی متوقف شده است.

همچنین در 14 نقطه کشور، در 8 نقطه نوسازی منازل زلزله‌زده و در 6 نقطه نوسازی منازل روستایی سیل‌زده را در دست اجرا داریم. به این واحدها وام بلاعوض تعلق می‌گیرد، اما پرداخت این وام نیز تأخیر دارد و تقریباً نصف واحدها در انتظار تسهیلات است. ساخت و نوسازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی در برنامه‌های کلان اقتصادی و ساخت‌و‌ساز گنجانده شده است و اجرای این برنامه به همکاری تمام دستگاه‌های مسئول نیاز دارد. دولت بر نوسازی مسکن روستایی تأکید دارد به همین دلیل افزایش تسهیلات را در آبان‌ماه سال گذشته تصویب کرد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *