تا پایان تیر نهاده‌های دامی به دامداران تحویل داده خواهد شد

18:52 - 04 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۰۵۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که نهاده‌های سفارش داده شد خریداری و تا پایان تیرماه به دامداران تحویل داده می‌شود.

خبرگزاری میزان_ عباس عسکرزاده، با حضور در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه تاکنون وظیفه تامین نهاده دامی مورد نیاز دامداران و کشاورزان را ۵۰ شرکت کوچک و بزرک به عهده داشتن گفت: با وقوع جنگ روسیه و اوکراین و اختلال در تامین نهاده‌ها بین کشورهاف وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت تعداد تامین کننده‌های داخلی را افزایش دهد که برای همین منظور از شرکت‌های مختلفی از جمله سازمان تعاون روستایی کمک گرفته شد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: معمولا شرکت‌های دولتی مستقیما کالای مورد نیاز خود را بصورت مستقیم از شرکت‌های اصلی خارجی تهیه می‌کنند و یا اینکه به صورت برگزاری مناقصه بین ۵۰ شرکت وارد کننده نهاده‌های مورد نیاز تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون بار نهاده‌های دامی وارد کشور شده است گفت: اکنون ۳ میلیون تن نهاده دامی در بنادر و اسکله داریم که تحویل داده نشده و در انبار و بنادر موجود است.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: اکنون مبلغ مورد نظری که از تولیدکنندگان بابت تامین نهاده‌های دامی توسط شرکت آریو تجارت سهیل دریافت شده در بانک کشاورزی بلوکه شده تا با تبدیل به ارز و تخصیص آن توسط بانک مرکزی نهاده وارد شود.

عسکرزاده با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش واردات کالا‌های خارجی، گفت: اکنون تعهد شرکت آریو تجارت سهیل برای واردات نهاده‌ها به میزان ۴۹۰ هزار تن است که از امروز ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن آن ترخیص و به استان‌ها حمل می‌شود.

وی افزود: در تلاشیم با تسریع در روند ترخیص از بنادر کشور، تا پایان تیرماه نهاده‌ها به دامداران تحویل داده شود.

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی درباره تأمین نهاده‌های دامی گفت: یکی از مشکلات موجود در زمینه تأمین واردات، ورود شرکت تعاونی روستایی به زنجیره تأمین است.

وی با بیان اینکه من مطمئن نیستم، نهاده‌ای موجود باشد، افزود: هم‌اکنون تعداد زیادی از مرغداران به دلیل نبود نهاده‌های دامی جوجه‌ریزی نکردند و دامداران نیز دام‌های مولد خود را از بین می‌برند.

نماینده مجلس بیان کرد: سازمان تعاونی روستایی به چه دلیلی شرکتی (آریو تجارت سهیل) را به مردم معرفی کرده‌اند که این شرکت توان تأمین نهاده‌ها را نداشته است.

بارگیری چهار کشتی حامل ۱۲ هزار تن ذرت دامی

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: امروز چهار کشتی حامل ۱۲ هزار تن ذرت دامی از بندر شمالی امیرآباد بارگیری و تخلیه می‌شود.

وی افزود: روند بارگیری، تخلیه و ارسال نهاده‌های دامی به دامداران و مرغداران سراسر کشور در جریان است.

بانک مرکزی ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی را تأمین نکرده است

سید احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن‌های صنفی گاوداران ایران با اشاره به اینکه یک‌پنجم نهاده‌های دامی تأمین شده است، گفت: متأسفانه تأمین ارز نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی صورت نگرفته و تا زمانی که ارز مورد نیاز تأمین نشود شرکت‌ها نمی‌توانند کالای خود را از گمرک ترخیص کنند. حبیب اسداله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور بیان کرد: تأخیر و بدعهدی برخی از تجار در زمینه تأمین نهاده‌های دامی موضوع تازه‌ای نیست. به عنوان مثال شرکتی با نام (س.ت) چهارماه پیش، باید حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده مرغداری را با وجود آنکه وجه آن را دریافت کرده و تعهد تحویل نهاده‌ها ۱۵ روزه بوده را تأمین می‌کرد ولی هنوز نهاده‌ها را بارگیری و ارسال نکرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *