اسلام ستیزی دولتی؛ عامل بدترین کشتار تروریستی یک دهه گذشته در نروژ

8:30 - 05 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۹۹۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسلام هراسی در نروژ به دلیل سیاست‌های ضد مهاجرتی از اسلام هراسی در سراسر اروپا پیشی گرفته است.

خبرگزاری میزان – اسلام هراسی و دیدگاه‌های ضد اسلامی در سه دهه گذشته در اروپا بسیار رایج شده است؛ زیرا دیدگاه‌های ضد مهاجرتی به شدت تقویت شده اند.

دیدگاه‌های ضد اسلامی در اروپا نژادپرستی خاص مسلمانان را ترویج داده اند که براساس آن اسلام، به عنوان ایدئولوژی تعریف می‌شود که تمدن غرب را تهدید می‌کند!

این نگرش سابقه طولانی در اروپا دارد اما ایده «دشمن خواندن مسلمانان» در سه دهه گذشته بسیار رایج شده است؛ در واقع اروپا پس از حاکم شدن جنگ سرد بر عرصه روابط بین الملل به دشمنی دیرینه اما جدید نیاز داشت.

مهاجران پاکستانی نخستین سیبل این هدف بودند که رفته رفته جای خود را به شکل تعمیم یافته مسلمانان دادند.

 حتی معرفی اصطلاح «اسلام هراسی» نیز گامی از سر تفکر بود؛ به این معنا که با دادن پسوند «فوبیا» به «اسلام» به آن بعدی روانپزشکی دادند تا ضدیت خود با مسلمانان را توجیه کنند.

حال آن که عبارت «دیدگاه های ضد اسلامی» به شکل بهتر و واضح تری می‌توانند احساسات شدیدا منفی و تعمیم یابنده براساس نفرت، بیزاری و خصومت را نمایندگی کند.

باید توجه داشت که دیدگاه‌های ضد مسلمانان و ضد اسلامی در نروژ به هیچ وجه پدیده جدیدی نیست.

پس از آن که نروژ در دهه 1970 برای نخستین بار تعداد زیادی مهاجر مسلمان را پذیرش کرد، ادبیات ضد اسلام و ضد مسلمانان با قدرت وارد رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب این کشور شد.

طولی نکشید که این دیدگاه وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شده و ادعا کرد که به زودی شمار مساجد در نروژ از تعداد کلیساها پیشی می‌گیرد؛ مبدع این ایده «کارل ای هاگن» بود که با انتشار مطلبی با نام «محمد مصطفی»، تلاش کرد تا به زعم خود از آن چه «اسلامی سازی نروژ» می‌خواند، جلوگیری کند.

اگرچه بعدها مشخص شد که این نامه جعلی بوده اما آثار آن بر رشد دیدگاه‌های ضد اسلامی و ضد مسلمانان باقی ماند که تظاهرات‌های ضد مسلمانان را در سراسر نروژ به دنبال داشت.

افراط گرایان دست راستی در دهه 1990 وارد عرصه لفاظی‌ها و اظهارنظرهای ضد اسلامی و ضد مسلمانان شدند؛ آن‌ها به نوبه خود اصلاحاتی مانند «اسلامی سازی مخفیانه» و نظریه «اورابیا» را دستمایه تلاش‌های ضد اسلامی خود کردند.

این تلاش‌ها در نهایت به صورت شکل گیری «سیان»، سازمان ضد اسلامی نروژ و «پگیدا»، سازمان اروپایی‌های مخالف اسلامی سازی غرب در سیاست این کشور نقش آفرین شدند.

این تلاش‌های ضد اسلامی تا جایی پیش رفت که براساس بررسی‌های انجام شده در سال 2021، بیش از 30 درصد نروژی‌ها بر این باور هستند که مسلمانان قصد تصرف اروپا را دارند.

اکنون سران «پگیدا» در مورد اخراج مهاجران مسلمان از نروژ به کشورهای مبدا سخن می‌گویند، سران «سیان» بر اخراج مسلمانان تاکید دارند و «ویگرید» با تمجید از ترور مسلمانان از اخلاق و انسانیت دور می شود.

 باید توجه داشت که در شبکه‌های اجتماعی در نروژ افراد زیادی با عقاید مشابه در گروه‌های متعدد و ثبت نشده مشغول فعالیت هستند که آشکارا از خشونت علیه مسلمانان حمایت می‌کنند؛ اگرچه نظراتشان با هدف جلوگیری از اتهام احتمالی نقض قوانین مربوط به جنایات ناشی از نفرت در قالب شوخی بیان می‌شوند.

در دهه گذشته نروژ شاهد بدترین کشتارهای زمان صلح خود که عمدتا مسلمانان را طی عملیاتی تروریستی قربانی می‌کرد.

«آندرس برینگ وینگ» راستگرای افراطی در جولای 2011 با ادعای ترس از اسلامی شدن اروپا 77 نفر را با بمبگذاری و تیراندازی به قتل رساند.

«برنتون تارانت» در مارس 2019 با الهام گرفتن از او، با حمله به دو مسجد در «کرایست چرچ» دستکم 40 نفر را به قتل رساند.

بررسی دقیق دیدگاه‌های افراطی ضد اسلامی در پس اقدام‌های تروریستی علیه مسلمانان نشان می‌دهد که تئوری «توطئه جایگزینی بزرگ» الهام بخش حملات تروریستی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *