راه‌اندازی سامانه سمحا تا هوشمندسازی فرآیند حصر وراثت

15:19 - 04 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۹۶۶۴
مرکز توسعه شورای حل اختلاف قوه قضاییه در راستای ایجاد قوه قضاییه هوشمند و ارائه خدمات به شکل الکترونیک اقدامات و برنامه‌های موثری از جمله « طراحی سامانه سمحا، سفارش و طراحی سامانه‌ایی برای داوری و میانجی‌گری، هوشمند سازی فرآیند حصر وراثت و ...» را انجام داده است.

خبرگزاری میزان- در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه بر ایجاد قوه قضاییه هوشمند، مرکز توسعه شورای حل اختلاف کشور اقدامات موثری را در این راستا ترتیب داده است.

در همین راستا اولین سامانه مرکز توسعه حل اختلاف کشور با نام «سمحا» در حال راه‌اندازی است و مراحل آزمایشی‌ را طی می‌کند که به زودی راه اندازی خواهد شد.

همچنین در دومین گام مطالعه برای سفارش و طراحی سامانه‌ایی برای داوری و میانجی‌گری نیز انجام شده است.

همزمان با این اقدامات با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در خصوص فرآیندهای پرتکرار مانند حصر وراثت است به زودی سامانه‌ای طراحی خواهد شد تا تمام مراحل پرونده های حصر وراثت به شکل الکترونیک و هوشمند انجام شود، به طوری که متقاضی حصر وراثت می تواند از خانه فرآیند حصر وراثت را آغاز و بدون نیاز به حضور در مرکز و هرگونه بروکراسی اداری به شکل خودکار این فرآیند را انجام دهد.

همچنین مرکز توسعه حل اختلاف کشور برای ارتباط سیستمی با ثبت احوال، بانک‌ها، بورس و مراکز مرتبط طراحی و پیش بینی های لازم انجام داده است و به محض تدوین و طراحی این سامانه توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه عملیات اجرایی‌ و راه اندازی آن را آغاز خواهد کرد.

مرکز توسعه حل اختلاف کشور تلاش می کند با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تمامی فرآیندهای خود را به صورت الکترونیکی ارائه کند.

مرکز توسعه حل اختلاف کشور در خصوص مسائل داخلی این مرکز نیز مانند مسایل اداری و منابع انسانی‌ خود را به صورت الکترونیک انجام می دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *