رئیس دادگستری استان کرمان: در سال گذشته حدود 800 هزار پرونده در دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی شد/آگاهی‌های حقوقی و قضایی مردم باید افزایش یابد

21:53 - 03 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۸۴۴۳
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته حدود 620 هزار پرونده به دادگاه ها و حدود 200 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد شده و از این میزان حدود 97 درصد رسیدگی شده و احکام قضایی مربوطه صادر شده است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در ایین پیش از خطبه های نماز جمعه کرمان اظهار کرد: حجم مراجعات به دستگاه قضایی از یک سو نشان می دهد که مردم به دستگاه قضایی اعتماد دارند و باید این اعتماد را قدر بدانیم و همچنین این حجم مراجعات نشان دهنده بیماری های اجتماعی، پایین بودن آستانه تحمل و وجود اختلاف در جامعه است و خانواده ها، علما، فرهیختگان، مساجد و نهادهای فرهنگی درباره این مسائل مسئولیت دارند و باید در راستای رفع این موضوعات اقدام کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که همه باید در مقابل آسیب های اجتماعی و جرایم احساس مسئولیت کنیم، افزود: دستگاه قضایی به وظیفه خود در رسیدگی به پرونده های قضایی عمل می کند و در این مسیر نیز با مشکلاتی از جمله اطاله دادرسی و … روبرو هستیم که تلاش می شود این مشکلات برطرف شود، لکن لازم است که به موضوع کاهش اختلافات و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی توجه لازم صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتظارات مردم از دستگاه قضایی باید قانونی باشد و این مهم از طریق توسعه آگاهی های حقوقی و قضایی افراد جامعه محقق خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان در سال 1360، گفت: امام راحل بعد از شهادت شهید بهشتی فرمودند: شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلومانه به شهادت رسید و خار چشم دشمنان اسلام بود و با این تعبیر بخشی از شخصیت شهید بهشتی از سوی امام راحل ترسیم شد و البته هنوز گرد و غبار مظلومیت از چهره این شخصیت زدوده نشده است و هنوز جایگاه، خدمات و شخصیت ایشان به ویژه برای نسل جوان مغفول واقع شده است.

وی تصریح کرد: وظیفه داریم گرد و غبار مظلومیت را از چهره این مرد بزرگ بزداییم و ایشان را بیشتر به جامعه معرفی کنیم زیرا هنوز هم در فضای مجازی و فضای حقیقی مطالبی را درباره ایشان منعکس می کنند که ستم به این مرد بزرگ است،
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان ادامه داد: شهید بهشتی از چهره های شاخص و نادر انقلاب اسلامی ایران است که پس از انقلاب اسلامی، ایده هایی را برای تشکیل نظام اسلامی ارائه می دادند که برای مردم در آن زمان نامانوس بود و حتی برخی نخبگان نمی توانستند این ایده ها را تحلیل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با بیان اینکه توضیحات و مناظرات شهید بهشتی در تثبیت ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار بوده است، تاکید کرد: این شهید گرانقدر همواره تلاش کرد در ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی احکام اسلامی و دینی و قوانین اسلامی پایه گذاری شود.

وی به نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی و قوانین عادی کشور نیز اشاره کرد و افزود: نقش شهید بهشتی در شکل گیری قوه قضاییه ای که در تراز انقلاب اسلامی باشد، نقش بی بدیلی داشته اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: شهید بهشتی مجتهد مسلم بود و به مسائل حقوقی دنیا اشراف داشت و توان مدیریتی بالایی نیز داشتند و از این رو امام راحل ایشان را به عنوان رئیس قوه قضاییه انتخاب کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی خاطرنشان کرد: تمامی سیاست گذاری های دادگستری کل استان کرمان برای رضایت مندی مردم است تا بتوانیم انتظارات به حق و درست مردم را به اجرا برسانیم.

وی با اشاره به این مطلب که برخی افراد که در دستگاه قضایی محکوم می شوند، از خدمات دستگاه قضایی ناراضی خواهند بود و از این رو جلب رضایت مندی صد در صدی مردم امکانپذیر نیست، اظهارداشت: مردم ما باید به دستگاه قضایی اعتماد داشته باشند و قطعا این اعتماد در حال حاضر وجود دارد و ما به آن افتخار می کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *