اسکندری: سرانه مطالعه همچنان محدود و ناچیز است

14:00 - 02 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۶۳۰۶
نویسنده کتاب گفت: رویداد قابل توجهی که این روز‌ها به آن پرداخته می‌شود پویش نذر کتاب است این پویش که در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی توسط مجمع ناشران و برخی از موسسات راه اندازی شده می‌تواند اقدامی مناسب و قابل توجه برای در دسترس قرار دادن کتاب‌ها برای قشر نیازمند و یا قشر متوسط جامعه باشد.

علی اسکندری در گفت‌وگو با میزان پیرامون کاهش سرانه مطالعه گفت: بیماری کرونا از یک سو و افزایش روز افزون قیمت کاغذ از سوی دیگر دشواری را برای ناشران و فعالان عرصه فرهنگ به وجود آورد این مهم سبب شده تا تدابیری بی اندیشند اگرچندان به رونق بازار کتاب و مطالعه کمک نکرد، اما نمایشگاه های کتاب مجازی و فیزیکی حرکتی کوچک برای بازار نشر و کتاب بود.

سرانه مطالعه

وی در همین راستا ادامه داد:  بزرگترین و عمده ترین مشکل موجود بر سر راه ناشران عدم وجود ثبات اقتصادی در عرصه فرهنگ است ترجیح همه ناشران پایین بودن قیمت پشت کتاب بوده زیرا سبب می‌شود علاقمندان و دوستداران کتاب از کتاب و کتابخوانی فاصله نگیرند.

معرفی کتاب ها

وی معرفی کتاب ها به واسطه عوامل متعدد را مورد بررسی قرار داد و افزود: یکی از بزرگترین دغدغه ناشران و نویسندگان معرفی و دیده شدن آثار آنها است لذا نمایشگاه های کتاب بهترین گزینه برای معرفی کتاب‌ها به شمار می‌رود و فرصتی مناسب برای ناشران و نویسندگان است به عبارت دیگر نمایشگاه مجازی و فیزیکی ویترینی و قابل دسترس برای دید عموم بوده و می‌توانند کتاب‌های منتشر شده را در معرض دید عموم قرار دهد.

سرانه مطالعه

اسکندری نقش فضای مجازی در سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: خانواده‌ها با افزایش قیمت کتاب‌ها به فضای مجازی روی آوردند البته کتاب‌های الکترونیک نیز بیش از هر زمان دیگر جای خود را بین افراد باز کردند این نوع از کتاب‌ها می‌تواند در کنار کتاب‌های کاغذی به سرانه مطالعه کمک کند، اما از نگاه من هیچ وقت کتاب‌های الکترونیکی نمی‌تواند هم پای کتاب‌های فیزیکی یا کاغذی جذابیت داشته باشد.

***پویش نذر کتاب انقلابی

این نویسنده به پویش نذر کتاب اشاره و تصریح کرد: رویداد قابل توجهی که این روز‌ها به آن پرداخته می‌شود پویش نذر کتاب است این پویش که در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی توسط مجمع ناشران و برخی از موسسات راه اندازی شده می‌تواند اقدامی مناسب و قابل توجه برای در دسترس قرار دادن کتاب‌ها برای قشر نیازمند و یا قشر متوسط جامعه است.

نذر کتاب

اسکندری ابراز کرد: مسئولین و فرهنگیان همچنین ناشرین برای دستیابی به مهم‌ترین هدف خود یعنی افزایش سرانه مطالعه می‌توانند از گزینه نذر کتاب نیز استفاده و بهره لازم را ببرند بدین ترتیب فعالین و مجموعه‌های فرهنگی می‌توانند با در نظر گرفتن رقم‌های قابل توجهی از کتاب و تمرکز بر ارائه کتاب به شرکت در نظر کتاب خدمتی ارزنده در سراسر کشور انجام دهند.

وی پیرامون چالش‌های به وجود آمده ناشی از افزایش قیمت کتاب اظهار کرد: با بالا رفتن قیمت کاغذ قیمت کتاب محصول تولید شده ناشران افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرده و همین امر سبب شد که میزان خرید مخاطبان کاهش چشمگیری بیابد در عین سرانه مطالعه نیز افزایشی نداشته باشد.

سرانه مطالعه

***کاغذ در دست چاپخانه ها 

این نویسنده به توزیع کاغذ اشاره و یادآوری کرد: بهترین رویکرد برای توزیع کاغذ همان ارائه‌ کاغذ توسط چاپخانه‌داران به ناشران است، زیرا در این حالت کمتر زمینه برای سوء استفاده کاغذ دولتی خواهد شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با وجود تمام دغدغه‌ها و مشغله‌های فراوان نمی‌تواند توزیع کاغذ را به درستی انجام دهد.

اسکندری خاطر نشان کرد: برخی از ناشران میزان زیادی از کاغذ را دریافت می‌کنند و برخی دیگر به مقدار بسیار کم و یا حتی در مواردی اصلاً کاغذ دولتی دریافت نمی‌کنند که این بی عدالتی و ناعدالتی در توزیع را دامن می‌زند لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند دورنمایی از نوع و شیوه توزیع کاغذ را داشته باشد و مستقیماً در امر توزیع دخالت نکند در این شرایط قطعاً می‌توان منتظر رویداد‌های مناسبی در شیوه توزیع کاغذ بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: علی اسکندری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *