برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز با بهره‌مندی از سازوکارهای بدیع

9:29 - 01 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۳۸۶۱
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه، استفاده از سازوکار بدیع در برگزاری این دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و دانش آموزان را از ویژگی‌های برجسته این دوره از مسابقات برشمرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، میکائیل باقری در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: در دو سال گذشته به خاطر پاندمی کرونا، فعالیت‌های این حوزه در فضای مجازی برگزار شد تا بتوانیم چراغ آن را روشن نگه داریم.

وی با قدردانی از اصحاب رسانه به جهت پوشش این رویداد فرهنگی افزود: خداوند در آیه ۸۵سوره شریفه نسا می‌فرمایند «مَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً یَکُنْ لَهُ نَصِیبٌ مِنْهَا وَمَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْهَا وَکَانَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ مُقِیتًا» (هرکس وساطت و شفاعتی نیکو کند وی را ازآن بهره‌ای باشد و هرکس وساطت بدی کند او را نیز ازآن سهمی باشد و خدا بر همه چیز مقتدر و نگهبان است) لذا شما اهالی رسانه با انتشار و انعکاس اخبار این رویداد الهی، سهم مهمی در این ثواب خواهید داشت. چرا که شما با فعالیت خود و استفاده از گزاره‌های امیدآفرینی در انعکاس اخبار برای مخاطبین خود ایجاد انگیزه خواهید کرد.

باقری در ادامه گفت: در آستانه برگزاری مسابقات قرآن ویژه فرهنگیان در رشته‌های قرائت، حفظ ده جزء و کل قرآن کریم، روش تدریس احکام و نهج البلاغه در مرحله نهایی و کشوری هستیم.

وی در خصوص نحوه برگزاری مسابقات کشوری گفت: این دوره از مسابقات در ۲مرحله مقدماتی و نهایی برگزار خواهد شد. مرحله مقدماتی مطابق سال‌های شیوع پاندمی کرونا به شکل مجازی برگزار می‌شود و حدود۳۰تا ۵۰درصد افراد پذیرفته شده در این مرحله به مرحله نهایی راه می‌یابند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز ادامه داد: هفتمین دوره مسابقات فرهنگیان در ۵رشته حفظ۱۰جزء قرآن کریم، روش تدریس احکام، حفظ کل قرآن کریم، قرائت، تحقیق و نهج البلاغه است. در مسابقات دانش‌آموزان بخش آوایی این دوره به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از 2 تا 4 مردادماه در شهر تبریز برگزار خواهد شد که بخش مقدماتی این مسابقات به صورت غیرحضوری و با شرکت۴۵۰هزار نفر برگزار می‌شود و از این تعداد،400 نفر از پسران و300 نفر از دختران برگزیده خواهند شد.

تاریخ برگزاری مسابقات دختران را از ۶تا ۸مرداد ماه

وی تاریخ برگزاری مسابقات دختران را از ۶تا ۸مرداد ماه اعلام و عنوان کرد: رشته‌های آوایی در بخش دختران شامل قرائت، تحقیق، تربیت و حفظ، به صورت عمومی است و همچنین برای پسران رشته‌های مداحی و اذان به این فهرست افزوده می‌شود.

باقری اظهار کرد: رشته‌های دانش آموزان در بخش پژوهشی شامل تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، احکام و انشای نماز و صحیفه سجادیه است که در شهر مشهد برگزار می‌شود. زمان برگزاری این رویداد برای پسران از ۲۵تا ۲۷مرداد و برای دختران از ۲۹تا ۳۱مردادماه است. البته مرحله مقدماتی این مسابقات به صورت برخط و با حضور ۹۶۰دانش‌آموز دختر و پسر برگزار شده است.

وی با تاکید بر سازوکار بدیع در برگزاری این دوره از مسابقات افزود: با بهره‌گیری از تجربیات اجرای مسابقات در دوران کرونا ضمن حفظ همان روند، برای ارتقای کیفی آن برنامه‌ریزی شده است. لذا مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری برگزار شد و مرحله نهایی هم به صورت حضوری با مشارکت برگزیدگان در استان‌های میزبان برگزار خواهد شد.

مدیرکل قرآن و عترت و نماز درخصوص نحوه داوری این دوره از مسابقات تصریح کرد: امسال تلاش ما این بود که ترکیبی از داوران جدید و قدیم را در مسابقات داشته باشیم و با توجه به آزمونی که سازمان اوقاف و امور خیریه برای داوران برگزار کرده است، از تیم داوران جدید بهره‌مند شویم و افراد جدیدی را به مجموعه داوران اضافه کنیم. البته داورانی که در درجه بندی، درجه یک و ۲را داشتند در این مسابقات انتخاب شدند و فرهنگیانی که چنین شرایطی را دارا بودند، در اولویت انتخاب قرار گرفتند.

وی ادامه داد: سعی کردیم محل برگزاری مسابقات را از کلاس‌های محصور به مکان‌های عمومی انتقال دهیم، به همین منظور مسابقات فرهنگیان در رشته حفظ و قرائت در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی (علیه السلام) برگزار می‌شود.

باقری اضافه کرد: بررسی و تدوین شیوه‌نامه اجرایی مسابقات دانش‌آموزی به صورت گروهی در مراحل مختلف، برگزاری مسابقات حفظ توسط دارالقرآن‌ها، استفاده از ظرفیت معلمان و محتوای کتاب درسی برای مسابقات و افزوده شدن رشته‌های جدید به مسابقات مانند مداحیِ تقلیدی برای دانش‌آموزان ابتدایی در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *