رئیس کل دادگستری استان فارس: 92 درصد زندانیان به صورت آنلاین محاکمه می شوند/ 12 درصد دادرسی ها بدون کاغذ است

22:38 - 31 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۲۳۵۵۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس به عملکرد مجموعه قضایی فارس اشاره کرد و گفت: اکنون 92 درصد زندانیان به صورت آنلاین محاکمه می شوند، همچنین 12 درصد دادرسی ها بدون کاغذ است.

خبرگزاری میزان- حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در نشست رسانه ای با خبرنگاران که در مجتمع شهید قدوسی برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، بر رعایت مقررات قضایی در امر اطلاع رسانی تأکید کرد و گفت: حفظ اسرار و اطلاعات پرونده ها بخشی از حقوق شهروندی افراد است.

وی گفت: دادگستری استان همان گونه که رعایت مقررات در اطلاع رسانی را مدنظر دارد هر کجا که در پرونده ای حقوق عمومی تضییع شده باشد و فسادی رخ داده باشد برخورد های قاطع و قانونی را به صورت شفاف بیان خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه تعامل با خبرنگاران و اصحاب رسانه مورد توجه دستگاه قضایی است، افزود: یکی از امتیازات دادگستری استان تعامل مناسب با اصحاب رسانه است، اعتقاد ما بر این است که خبرنگاران زبان جامعه هستند، اگر در راستای تعالی استان مطالبی از سوی خبرنگاران بیان شود دادگستری مطابق ضوابط از اصحاب رسانه حمایت می کند.

وی با بیان این که قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی دستگاه قضایی بیش از گذشته به طرف مردمی سازی پیش می رود، گفت: کلیه برنامه های تدوین شده دادگستری را به سمت وسویی سوق می دهد که بتواند عدالت و رضایت مراجعان را تأمین کند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی استان فارس را بزرگترین حوزه قضایی کشور به لحاظ تعدد حوزه ها خواند تصریح کرد: استان فارس دارای 47 حوزه قضائی فعال است که از این جهت بزرگترین حوزه قضائی کشور است، با این حال امن ترین و از حیث عملکرد یکی از بهترین حوزه های قضایی کشور است.

وی به عملکرد مجموعه قضایی فارس اشاره و بیان کرد: در عملکرد های سه سال گذشته، فارس دارای رتبه های نخست تا سوم بوده است، همچنین در سال گذشته پس از بررسی معاونت راهبردی قوه قضائیه رتبه سوم در مجموع شاخص های عملکردی را به دست آورده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: برخی ادارات حدود 7 الی 8 هزار نیرو را دارا هستند اما مجموعه قضائی فارس کمتر با حدود 4 هزار قاضی و کارمند فعالیت پر فشار و طاقت فرسا و خدمات حساس قضایی را به شایسته ترین شکل ارائه می نمایند.

وی با بیان اینکه بیش از 96 درصد از اقدامات در مجموعه قضائی فارس الکترونیکی است، افزود: سامانه الکترونیکی در راستای خدمت رسانی بهتر و آسان تر قضایی در دسترس افراد است.

وی با بیان اینکه سعی داریم 100 درصد اقدامات قضایی الکترونیکی شود گفت: سامانه خدمات قضائی من نیز در روزهای اخیر راه اندازی شده استا که این سامانه اکنون 19 خدمت را به صورت بر خط ارائه می دهد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص محاکمه زندانیان نیز گفت: اکنون 92 درصد زندانیان به صورت آنلاین محاکمه می شوند، همچنین 12 درصد دادرسی ها بدون کاغذ است و هدف گذاری ما ارتقاء دادرسی بدون کاغذ در محاکم به 40 درصد است و امیدواریم در آینده نزدیک و در سراسر استان توسعه یابد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی همچنین به بخش پژوهشی دادگستری فارس اشاره و عنوان کرد: یکی از مسائلی که دادگستری به آن توجه ویژه ای دارد، بخش پژوهش است، اگر دادگستری فارس موفق است به دلیل تعهد و تخصص و دانش قضات مجموعه است، در روایتی معصومین می فرمایند که علم سلطنت می آورد، یکی از دلایلی که فارس رتبه نخست را در کشور دارد پشتوانه علمی و پژوهشی قضات آن است.

وی همچنین شعار سال را مورد توجه قرار داد واظهارکرد: اقتصاد ما نیز باید مانند حوزه نظامی قوی باشد، اگر اینگونه بود دشمن نمی توانست مانند عرصه نظامی نگاه چپ به کشور کند.
عالی ترین مقام قضایی استان فارس تصریح کرد: دادگستری فارس در سالی که گذشت 189 شرکت که در آستانه تعطیلی بودند را به چرخه تولید و اشتغال بازگردانده است و از ابتدای سال نیزبه27 شرکت با کمک های قضایی و حمایت های حقوقی از تعطیلی نجات یافته اند.

رئیس کل دادگستری فارس خاطرنشان کرد: اطاله دادرسی نیز از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه دادگستری قرار گرفته است، دادگستری فارس بیش از 99 درصد بر اطاله دادرسی غلبه کرده است، کل موجودی دادگستری وسیع فارس 30 هزار پرونده است.

وی همچنین یکی دیگر از فعالیت های دادگستری که موجب ارتقاء فرهنگ و سنت حسنه اصلاح ذات البین است را مصالحه در پرونده دانست و گفت: میزان مصالحه در پرونده های شوراهای حل اختلاف تا پایان اردیبهشت امسال 47 درصد بوده است.

رئیس شورای قضایی استان فارس در ادامه بیان کرد: از دیگر مسائلی که قاطعانه و درچارچوب قانون با آن برخورد داریم مقابله با فساد است.
وی با تأکید بر اینکه از مدیران شجاع و خدمتگذار حمایت قانونی می کنیم گفت: در راستای مبارزه قاطع با فساد در مقابل مدیر خیانت کار و فاسد می ایستیم و در این مبارزه دادستانی و بازرسی در خط مقدم برخورد با فساد هستند.

رئیس کل دادگستری استان فارس ادامه داد: فارس دومین استانی که در کشور قاطعانه با مفسدین برخورد داشته است وی تأکید کرد: دادگستری در راستای وظایف خود فقط خدا و قانون را نلظر و حاکم بر خود می داند و قاطعانه و در چارچوب قانون با فساد مقابله می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در خصوص مقابله با تخریب وتصرف اراضی ملی نیز گفت: در سال گذشته 2 هزا ر و 700 هکتار از اراضی ملی را آزاد سازی کرده ایم، اراضی ملی سرمایه ملی ما است و نمی گذاریم افراد سود جو ومتصرفین به اراضی ملی دست اندازی کنند.

وی ملاقات مردمی را گره گشایی از کار مردم دانست و اضافه کرد: 128 هزار ملاقات مردمی و دیدار چهره به چهره با مراجعان توسط مسئولین قضایی سراسر استان در سال گذشته حکایت از رعایت احترام به مراجعان در مجموعه قضایی فارس دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات حقوقی و قضایی مردم با ملاقات های مردمی مرتفع شده است ، اگر کسی مظلوم واقع شده و دسترسی به مسئولان قضایی ندارد خبرنگاران به ما معرفی کنند قطعا رسیدگی خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در جمع خبرنگاران در آستانه هفته قوه قضائیه همچنین از صاینت از حقوق عامه به عنوان یکی دیگر از مسائلی که دادگستری در آن موفق بوده است اشاره و بیان کرد: دادسرای مرکز استان فارس یکی از دادسرای موفق در این بخش در میان دادسرا های سراسر کشور است.

وی همچنین مشکلات گران فروشی ها را در دوران جنگ اقتصادی مورد توجه قرار داد و بیان کرد: دستگاه های نظارتی باید نظارت قوی تری داشته باشند و هم تعزیرات و دادستانی با اشد مجازات با متخلفین برخورد خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به برگزاری مسابقات قرآنی قوه قضائیه به میزبانی دادگستری فارس و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) اشاره کرد و بیان کرد: مسابقات قرآنی سراسری قوه قضائیه از 24 تیرماه به مدت دو روز در شیراز برگزار می شود وی تصریح کرد در صدد هستیم تا فضای فرهنگی شهر شیراز را معطر به کلام وحی و قرآنی کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *