وزیر کشور: اشغال و حضور نظامی آمریکا عامل اصلی آوارگی تعداد زیادی از مردم منطقه بوده است / مشارکت اتباع خارجی در طرح سرشماری ضروری است

16:02 - 30 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۲۱۴۶۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر کشور در پیامی، روز جهانی پناهنده را فرصتی برای هم افزایی ظرفیت ها برای توجه بیش از پیش به نیازهای پناهجویان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با رویکرد سخاوتمندانه طی چهار دهه اخیر میزبان جمع کثیری از پناهجویان کشورهای همسایه بوده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور در پیامی، روز جهانی پناهنده را فرصتی برای هم افزایی ظرفیت ها برای توجه بیش از پیش به نیازهای پناهجویان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با رویکرد سخاوتمندانه طی چهار دهه اخیر میزبان جمع کثیری از پناهجویان کشورهای همسایه بوده است.

وی در این پیام که به مناسبت روز جهانی پناهنده صادر شد، اظهار کرد: روز جهانی پناهنده فرصتی برای تامل به خواسته ها، نیازها و دغدغه های جمعیت بی پناهی است که از ترس جنگ، درگیری و ناامنی از خانه و کاشانه شان آواره گشته و برای حفظ ابتدایی ترین نیاز بشری یعنی امنیت از موطن اصلی شان به سرزمینی دیگر پناه جسته اند.

وی افزود: ایران اسلامی همواره به تاسی از آموزه های دینی و انقلابی با پناهجویان خارجی مدارا کرده و در محافل بین المللی نیز همگان را به توجه به نیازهای آنها و کمک به امنیت کشورهای مبدا، برای کنترل این پدیده ضد بشری فراخوانده است.

وزیر کشور ادامه داد: در طول چهار دهه از عمر پر برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سبب تحولات محیط پیرامونی کشورمان به خصوص در نوار شرقی، شاهد حضور انبوهی از اتباع افغانستانی در مرزهای کشور از ترس جنگ و درگیری های مداوم هستیم و در این مدت جمهوری اسلامی ایران، راهبرد حمایت از  پناهندگان را بدون هر گونه شعار زدگی در دستور کار داشته است.

وحیدی اضافه کرد: اشغال و حضور نظامی رژیم آمریکا در برخی کشورها، عامل اصلی بی ثباتی و آوارگی خیل عظیمی از مردم منطقه بوده است و در طی تحولات یک سال گذشته نیز، افکار عمومی جهان بار دیگر نظاره گر اقدامات امنیت زدای این رژیم در افغانستان بود که شکل گیری موج جدیدی از پناهندگان در میان طیف های مختلف جمعیتی افاغنه از پیر و جوان و کودک، گوشه ای از آثار شوم حضور دو دهه ای رژیم آمریکا در افغانستان است.

وی یادآور شد: گستردگی مرزهای شرقی کشور با افغانستان باعث شده که جمهوری اسلامی ایران در مقصد نخست پناهجویان افغانستانی باشد. با این حال حمایت از اتباع افغانستانی و همچنین سایر پناهجویان و مهاجران خارجی مقیم در ایران، با وجود تحریم های ظالمانه دنیای استکبار علیه مردم ایران، به نحو مطلوبی انجام یافته و خللی در ارائه خدمات متنوع بهداشتی، درمانی و آموزشی وارد نشده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) مبنی بر تحصیل رایگان فرزندان حاصل از اتباع افغانستانی وجه دیگری از  رویکرد الهی و بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران را متبلور ساخت و با ابلاغ این فرمان به دستگاه های مرتبط، فرایند خوبی برای تحصیل فرزندان اتباع افغانستانی در مدارس ایران شکل گرفت.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در موضوع مدیریت بیماری کرونا نیز با وجود هزینه های سنگین تامین واکسن، اتباع و مهاجران خارجی همچون شهروندان ایرانی واکسن رایگان کرونا دریافت کردند و همچنین در سایر حوزه های خدمات رسانی نظیر آب، برق و نان از یارانه های اعطایی دولت بهره مند هستند.

وحیدی تصریح کرد: این در حالی است که نهادهای بین المللی مدعی حمایت از پناهجویان، استانداردهای دوگانه ای را در تخصیص اعتبارات لازم در حمایت از پناهجویان به کار می گیرند و کمترین حمایت ها را با وجود میزبانی بیش از چهار میلیون مهاجرین خارجی، از ایران داشته اند.

رئیس شورای امنیت کشور تاکید کرد: در این فرصت، با توجه به راهبرد جمهوری اسلامی ایران در ساماندهی مساله پناهجویان، مشارکت فعالانه اتباع خارجی در طرح سرشماری را ضروری می دانم و تاکید دارم تکمیل بانک اطلاعاتی دقیق در این زمینه، سیاستگذاری هوشمند و عملیاتی را برای ارائه مناسب خدمات آموزشی، بهداشتی و رفاهی به پناهجویان تسهیل خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *