نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه/ بن‌بست سیاسی برای مکرون

12:01 - 30 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۲۰۷۸۶
نتیجه انتخابات پارلمانی فرانسه پیروزی امانوئل مکرون را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شدت خدشه‌دار کرد.

خبرگزاری میزان - «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از پیروزی‌های قابل‌توجه ائتلاف چپ‌گرای تازه‌تشکیل شده و پیروزی‌های بی‌سابقه حزب راست‌گرای افراطی، کنترل پارلمان ملی این کشور را در انتخابات پارلمانی از دست داد.

به گزارش «الجزیره»، نتایج که در ساعات اولیه روز دوشنبه اعلام شد، سیاست فرانسه را به آشفتگی کشاند و چشم‎انداز یک مجلس مقننه ناکارآمد را افزایش داد، مگر اینکه مکرون قادر به مذاکره با احزاب دیگر باشد.

مکرون، 44 ساله، اکنون نیز در معرض خطر عدم تمرکز بر سیاست خارجی در برابر مشکلات داخلی است.

این در حالی است که او به دنبال ایفای نقش برجسته در پایان دادن به بحران اوکراین به عنوان یک دولت‌مرد کلیدی در اتحادیه اروپاست.

ائتلاف «آنسامبل» مکرون همچنان بزرگترین حزب در پارلمان ملی آینده فرانسه خواهد بود اما با کسب 245 کرسی کمتر از 289 کرسی مورد نیاز برای اکثریت در مجلس 577 عضوی فرانسه است.

«برونو لومر»، وزیر دارایی فرانسه، نتیجه انتخابات پارلمانی را یک «شوک دموکراتیک» خواند.

این نتیجه پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری آوریل را به شدت خدشه دار کرد و همچنین پرسش‎هایی را در مورد توانایی وی در اجرای دستور کار دوره دوم خود از جمله کاهش مالیات، اصلاحات رفاهی و افزایش سن بازنشستگی ایجاد می‌کند.

«برونو کوترز»، محقق مرکز تحقیقات سیاسی علوم «پو»، می گوید «این (نتیجه) نقطه عطفی برای خدشه دار کردن تصویر شکست ناپذیری مکرون است.»

اکنون هیچ سناریو مشخصی در فرانسه برای اینکه اوضاع چگونه پیش خواهد رفت وجود ندارد.

آخرین باری که رئیس جمهوری تازه منتخب در فرانسه نتوانست اکثریت مطلق را در انتخابات پارلمانی به دست آورد، در سال 1988 بود.

روزنامه «لوموند»، نوشت «مکرون با خطر از کار افتادگی سیاسی مواجه است.»

توانایی امانوئل مکرون برای پیگیری اصلاح بیشتر در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو اکنون به جلب حمایت میانه‌روهای خارج از ائتلاف او در جاح‌های راست و چپ از سیاست‌های او بستگی دارد.

به گفته برخی کارشناسان، اکنون ممکن است فرانسه هفته‌ها شاهد بن‌بست سیاسی باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه مکرون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *