مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار استان خراسان جنوبی تحت سامانه ساما رصد می‌شوند

18:27 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۹۸۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: مهم ترین هدف ثبت مجرمان حرفه‌ای در سامانه ساما (سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص) کنترل آن‎ها است که با این کار میزان جرم در جامعه کاهش می‌یابد.

خبرگزاری میزان - جلسه استانی ستاد کنترل مجرمان حرفه‎ای و سابقه‎دار استان خراسان جنوبی در محل سالن ویدئو کنفرانس دادگستری کل استان خراسان جنوبی برگزار شد.

حجت الاسلام موحدی راد رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در این جلسه با بیان کرد: مهم ترین هدف ثبت مجرمان حرفه‌ای در سامانه ساما (سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص) کنترل آن‎ها است که با این کار میزان جرم در جامعه کاهش می‌یابد.

وی افزود: وضعیت مجرمان حرفه‌ای در زمان انشای رای و اعطای مرخصی مدنظر قرار گیرد؛ به عنوان مثال زندان استان خراسان جنوبی پس از اعطای مرخصی به یک سارق سابقه‌دار به عنوان مجرم حرفه‌ای با پلیس آگاهی، در این خصوص مکاتبه کند تا از طریق اداره آگاهی مجرم تحت نظارت قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی تصریح کرد: نباید در ثبت مجرمان حرفه‌ای سلیقه‌ای عمل شود و باید پس از بررسی و تشخیص مجرم حرفه‌ای، سابقه دار و خطرناک در این جلسات، اطلاعات مجرم در سامانه ساما ثبت شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام نسائی دادستان مرکز استان خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف از اجرای دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه‌ای، کاهش جرم و جنایت و برقراری امنیت برای شهروندان است، گفت: در سه ماهه چهارم سال 1400، 56 مجرم حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک و در سه ماهه اول سال جاری 145 مورد ثبت شده است.

وی افزود: یکی از مزیت‌‎های ثبت این مجرمان در سامانه ساما این است که این افراد تحت کنترل و پایش قرار می‌گیرند و اگر قرار باشد زندان به این افراد مرخصی اعطا کند، باید کوتاه، محدود و تحت نظارت باشد.

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی بیان کرد: جلسه شهرستانی کنترل مجرمان حرفه‌ای به صورت مرتب و هر ماه یکبار برگزار و گزارش جلسه به این دادستانی ارسال شود.

بیشتر بخوانید

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ بیرجند ضرب الاجل تعیین کرد

در ادامه این جلسه روشان، مدیرکل سازمان زندان‌های استان خراسان جنوبی بیان کرد: براساس تعریف دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه‌ای، اداره کل زندان‌های استان دارای 198 مورد مجرم حرفه‌ای است که از این تعداد 131 نفر دارای سابقه 5 سال به بالا، 17 نفر دارای سابقه 10 سال به بالا و 3 نفر دارای سابقه 15 سال به بالا هستند.

سرهنگ کاظم صادقی رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی نیز با بیان این مطلب که یکی از مهم ترین برنامه‌های پلیس آگاهی در راستای برقراری امنیت استان کنترل و پایش این مجرمان است، گفت: پلیس آگاهی مجرمان را به سه سطح حرفه‌ای، خطرناک و عادی دسته بندی کرده است که 75 مجرم خطرناک و 277 مجرم حرفه‌ای در استان شناسایی شده است که ماهیانه و به فراخور مناسبت‌های مختلف کنترل و نظارت می‌شوند.

از جمله مصوبات این جلسه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- مقرر شد جلسات استانی مربوطه به صورت ماهیانه و منظم توسط اعضا برگزار و نتیجه جلسات به ستاد شهرستانی و ستاد مرکزی کنترل مجرمان حرفه‌ای اعلام شود.

2-مقرر شد شهرستان‌های استان نیز جلسات شهرستانی کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار را به صورت مرتب برگزار کنند و اعضای ستاد استانی نیز تاکید کنند که اعضای ستاد شهرستانی در جلسات مذکور به صورت مرتب شرکت داشته باشند.

 3- مقرر شد شهرستان‎های استان لیست مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار تایید شده در ستاد شهرستان را جهت طرح و تایید در ستاد استانی ارسال کنند.

4- مقرر شد در جلسه بعدی ستاد استانی، 50 مورد از لیست واصل شده از دادستانی کل کشور که مربوط به زندانیان استان هستند به کلیه اعضای ستاد ارسال تا در جهت طرح و بررسی در جلسه آینده تحقیق و پس از تایید مجرمان در جلسه در سامانه ساما ثبت شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *