چگونه کودکان را در آشپزی مشارکت دهیم؟

13:50 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۹۰۳۹
متخصصان می‌گویند مشارکت‌دادن کودکان خردسال در تجربه آشپزی برنامه‌ریزی شده راهی عالی برای آموزش عادات خوب غذایی به آن‌ها است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: از درس و مشق فراری بود و هر وقت اسم خواندن و نوشتن به میان می‌آمد، انگار دنیا بر سرش خراب می‌شد. خیلی فکر کردیم چه کنیم با این وروجک فراری از درس. تا اینکه یک روز که قرار بود کیک درست کنیم اصرار کرد او هم همراه شود.

من هم دستور پخت کیک را بزرگ و خوانا نوشتم و قرار شد خودش بخواند و مواد را اندازه‌گیری کند و من فقط ناظر باشم. این بهترین راه برای تشویق او بود به خواندن و حساب و کتاب. در نهایت هر دو راضی بودیم و یک کیک خوشمزه هم نصیبمان شد و البته آشپزخانه‌ای سفید شده از آرد و کلی ظرف کثیف!

ولی می‌ارزید به لذتی که هر دو برده بودیم و دستاوردی که داشتیم.  آشپزی با کودکان یک فعالیت آموزشی سرگرم‌کننده است که می‌تواند بسیاری از توانایی‌های فرزندانمان را به‌طور همزمان بهبود بخشد. کودکانی که در آشپزی گروهی شرکت می‌کنند، می‌توانند ریاضیات، علوم، زبان، رشد حرکتی، هنر و مهارت‌های اجتماعی را از این طریق تقویت کنند، زمان باکیفیتی با والدین خود بگذرانند و لذت ببرند.

مشارکت‌دادن کودکان خردسال در تجربه آشپزی برنامه‌ریزی شده راهی عالی برای آموزش عادات خوب غذایی به آنهاست؛ پخت‌وپز به افراد حساس کمک می‌کند تا نسبت به غذاهای جدیدی که تهیه می‌کنند احساس مالکیت کنند و این کار، احتمال علاقه‌مند‌شدن آنها به غذاهای متنوع را زیاد می‌کند. درگیر‌شدن در آشپزی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی، هماهنگی دست، چشم و حتی مفاهیم اولیه ریاضی و علوم را توسعه دهند.

مهارت‌های زندگی

هنگام آشپزی، بچه‌ها باید متمرکز شوند و به جزئیات توجه کنند، زیرا اگر هر گام را نادیده بگیرند، محصول نهایی درست از آب در نمی‌آید. ضمن اینکه در فرایند آشپزی، کودکان، استقلال، انتخاب و مسئولیت‌پذیری را می‌آموزند. به شرط آنکه این فرصت را در اختیارشان قرار دهید و خیلی به نتیجه قائل نباشید.

اجازه دهید از جریان آشپزی لذت ببرند و در نهایت شاهد نتیجه تصمیم‌گیری و انتخاب‌هایشان باشند. به آنها یادآوری کنید برای کسب تجربه و لذت‌بردن، آشپزی می‌کنید و در نهایت هر چه حاصل شد خوب است. به این ترتیب اسباب اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان هم فراهم می‌شود. اجازه دهید کودک‌تان احساس کمال داشته باشد. از تلاش‌اش قدردانی کرده و به‌خاطر اینکه به شما کمک کرده است تشکر کنید.

مهارت‌های علمی

برای آشپزی لازم است مواد را اندازه‌گیری کنید و با توجه به اندازه‌های لازم، آنها را با هم مخلوط کنید. بچه‌ها، اندازه‌های مختلفی مانند فنجان، قاشق چای‌خوری و قاشق غذا را یاد می‌گیرند. همچنین از مهارت‌های جمع و تفریق و مهارت‌های دیگر ریاضی استفاده می‌کنند.

در فرایند آشپزی، کودکان همچنین با مفاهیم علمی به خوبی آشنا می‌شوند. زمانی که می‌خواهید مواد تشکیل‌دهنده را با هم مخلوط کنید، می‌توانید توجه بچه‌ها را به نوع واکنش مواد با هم، سنگینی و سبکی‌شان و مواردی از این دست جلب کنید.

بنابراین بچه‌ها به‌طور عملی با مباحث علمی آشنا می‌شوند. اینکه چه اتفاقی می‌افتد وقتی کره گرم می‌شود؟ یا چرا بعضی از مواد جامد و بعضی دیگر روان و مایع هستند و بعضی دیگر مانند بخار آب به‌صورت گاز وجود دارند.  

تقویت حواس

به‌طور ذاتی بچه‌ها کنجکاو هستند و چیزهای زیادی برای کشف در آشپزخانه وجود دارد. آشپزی یک فرصت برای استفاده از حس‌های بینایی، شنوایی، بویایی، لمسی و چشایی را فراهم می‌کند و کودکان می‌توانند روی این حواس پنج‌گانه تمرکز پیدا کنند. از بوی سبزی‌های تازه گرفته تا صدای جلزولز سرخ‌شدن تخم‌مرغ در ماهیتابه، لمس خمیر نان، مزه‌کردن غذا و اینکه آیا چاشنی خاصی نیاز دارد یا نه و همینطور تماشای تغییر شکل‌دادن مواد تشکیل‌دهنده بعد از ترکیب با یکدیگر؛ همه این حس‌ها کودک شما را برای کشف چیزهای جدید آماده می‌کند.

آموزش زبان

زمانی که مواد تشکیل‌دهنده غذای مورد نظر را یادداشت می‌کنید باعث تمرین لغات و بزرگ‌شدن دایره واژگان کودک می‌شوید. بچه‌ها باید مسیرهایی را که مهارت‌های زبان را تقویت می‌کنند، دنبال کنند. به این صورت که در هر مرحله آشپزی دستور پخت‌وپز را توضیح دهید.

برای یادگیری پیشرفته‌تر، از کودکان سؤال کنید، در مرحله بعدی چه اتفاقی می‌افتد. هنگام آشپزی با کودکان خود، دستورالعمل‌ها را بخوانید. می‌توانید برای خردسالانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند، کنار اسامی مواد، شکل آنها را بکشید تا با شکل کلمات آشنا شوند و برای بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانید متن دستورالعمل پخت را با  خط درشت و خوانا بنویسید تا خودشان بخوانند. این روش به بهبود مهارت خواندن کمک می‌کند.

چگونه با کودکان خردسال آشپزی کنیم

۱- با شستن کامل دست‌ها، حداقل 20 ثانیه، شروع کنید. قبل از پخت‌وپز در مورد قوانین آشپزخانه بحث کنید و هر زمان که لازم بود آنها را تکرار کنید.

۲- کودک را هم‌سطح با میز قرار دهید؛ می‌توانید از چهارپایه استفاده کنید. اگر در حال آماده‌سازی مواد هستید، نسشتن روی میز یا زمین هم خوب است. وسایل و کارهای مناسب سن او را آماده کنید.

3- دستور غذا را با فرزندتان بخوانید. توضیح دهید که برای تهیه غذا، مراحل نوشته شده در دستور را دنبال می‌کنید.

۴- ترجیحا از وسایلی استفاده کنید که خراب نشوند. روی فعالیت فرزندتان نظارت کنید اما طوری که این نظارت باعث اضطراب کودک نشود.

۵- دستورالعمل‌های ساده را یکی‌یکی انجام دهید و صبور باشید. منتظر خرابکاری و آشفتگی باشید. در هر صورت بعد از آشپزی با کودک، با یک آشپزخانه منفجر روبه‌رو خواهید بود، پس صبوری پیشه کنید.

۶- کودکان را در تمیزکاری نهایی مشارکت دهید.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: کودک آشپزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *