رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عرضه گوشت قرمز 2 برابر شد

10:07 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۵۰۶
براساس آمارهای رسمی عرضه گوشت قرمز در بهار سالجاری، نسبت به 3سال پیش، دو برابر شده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: ایرانی‌ها در یک سال گذشته به‌طور میانگین ماهانه 50هزار تن گوشت قرمز مصرف کرده‌اند، البته این آمار برایندی از وضع عرضه ماهانه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور است. به این ترتیب سرانه مصرف ماهانه گوشت قرمز هر ایرانی 600گرم برآورد شده است.

آمار یادشده گویای این واقعیت است که؛ هم از یک‌سو سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانیان در دهه90 نصف شده و از سوی دیگر کشتار دام مولد در حال افزایش است.

به باور کارشناسان، افزایش 2برابری عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی از 25.1هزار تن در اردیبهشت98 به 50.8درصد در اردیبهشت1401 و عرضه ماهانه بیش از 50هزار تن گوشت قرمز بیش از آنکه از افزایش ظرفیت تولید حکایت داشته باشد، زنگ خطر کشتار دام مولد را به صدا درآورده است. بی‌توجهی به این زنگ هشدار، امنیت غذایی کشور را متزلزل می‌سازد.

بررسی روند تغییرات ماهانه عرضه گوشت قرمز در اردیبهشت 6 سال اخیر نشان می‌دهد عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها از 36.5هزار تن در اردیبهشت96 به 35.5هزار تن در اردیبهشت سال97 رسیده اما در اردیبهشت سال98 این میزان عرضه به کمترین حد خود یعنی 25.1هزار تن رسید و در اردیبهشت سال99 به 30.8هزار تن و در اردیبهشت سال1400 به 45.8هزار تن افزایش یافت.

حالا مرکز آمار ایران روایت می‌کند میانگین عرضه گوشت قرمز در اردیبهشت امسال به رقم 50.8هزارتن رسیده است. البته بخشی از گوشت قرمز عرضه شده در کشتارگاه‌ها صادر می‌شود و در مقابل گوشت قرمز تازه یا منجمد وارد می‌شود و اگر مبنای محاسبه را عرضه گوشت قرمز کشتارگاه‌ها درنظر بگیریم و فرض بر این باشد که همه گوشت عرضه شده در داخل کشور مصرف می‌شود، میانگین سرانه مصرف سالانه هر ایرانی در اردیبهشت امسال به 7.2کیلوگرم می‌رسد.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه امسال وزن گوشت قرمز عرضه شده انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های رسمی به 50هزارو761تن رسیده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر دام‌ها بوده است.

به‌گونه‌ای که گوشت گاو و گوساله با 25هزار و395 تن 49.8درصد وزن کل گوشت قرمز را به‌خود اختصاص داده و سهم گوشت گوسفند و بره 21هزارو331تن (معادل 42درصد) بز و بزغاله 3هزارو141تن برابر با 6.2درصد و سایر انواع دام با 994تن معادل 2درصد بوده است.

طبق این گزارش در اردیبهشت‌ماه امسال 11درصد بیشتر از اردیبهشت پارسال گوشت قرمز از طریق کشتارگاه‌های رسمی عرضه شده با این تفاوت که مقدار عرضه گوشت گوسفند و بره 30درصد، بز و بزغاله 10درصد و گاومیش و بچه گاومیش 18درصد رشد کرده و در مقابل عرضه گوشت گاو و گوساله یک درصد و شتر و بچه شتر 8درصد کم شده است.

در خرداد سال1398 حمیدرضا جلالی، رئیس وقت گروه آمارهای دام و طیور دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را 6کیلوگرم برآورد و اعلام کرده بود بررسی سری زمانی سرانه مصرف گوشت قرمز نشان می‌دهد مصرف این محصول کاهشی بوده و از 8.7کیلوگرم در سال90 به 6کیلوگرم در سال96 رسیده که با افزایش بهای گوشت قرمز، مصرف‌کنندگان ایرانی به‌دنبال کالای جایگزین ازجمله گوشت مرغ رفته‌ا‌ند.

این در حالی است که مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی ایران چند روز پیش از کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان در امسال نسبت به سال گذشته خبر داده و اعلام کرده است: مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز در سال را 4کیلوگرم برآورد کرده اما واقعیت این است که هم‌اکنون سرانه مصرف به 3کیلوگرم رسیده که نگران‌کننده است.

به‌گفته این مقام صنفی، استاندارد جهانی مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در روز ۱۰۰گرم گوشت است که با آمار فعلی فاصله‌ای بسیار زیاد داریم و حتی در شرایط بد هم هر نفر باید در سال ۲۰کیلوگرم گوشت مصرف کند.

مرکز آمار ایران دی ماه سال گذشته اعلام کرد: سرانه مصرف گوشت دام، ماهی و میگو در یک دهه اخیر روندی کاهشی داشته و در مقابل سرانه مصرف گوشت پرندگان افزایش یافته که بخشی از تغییر الگوی مصرف خانوارها ناشی از قیمت و البته واردات گوشت مرغ بوده به‌گونه‌ای که سرانه مصرف گوشت دام از 13کیلوگرم در سال90 عملا نصف و حتی بیشتر شده و به 6کیلوگرم در سال رسیده درحالی‌که سرانه مصرف گوشت پرندگان از 31کیلوگرم در سال90 به 40کیلوگرم در پایان سال1400 رسیده است.

کاهش 50درصدی سرانه مصرف گوشت ایرانیان در دهه90 در شرایطی رخ داده که هر کیلوگرم گوشت قرمز در این دهه 12برابر شده و میزان سرانه درآمد ایرانیان 33درصد کاهش یافته است.

رشد قیمت گوشت

تازه‌ترین برآورد مرکز آمار حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در اردیبهشت امسال به‌طور میانگین بیش از 170هزار تومان بوده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته 23.8درصد رشد داشته و هر یک کیلوگرم گوشت گوساله هم با رشدی 32.3درصدی به رقم 166هزار تن رسیده است.

خطر کشتار دام مولد

اما روی دیگر سکه افزایش عرضه گوشت قرمز در یک سال اخیر نگران‌کننده است زیرا زنگ هشدار کشتار دام مولد را به صدا درآورده است. خشکسالی، کمبود خوراک دام و افزایش هزینه پرورش دام باعث شده تا فعالان این صنعت اعلام کنند که با این روند کشتار احتمال از بین رفتن نسل دام مولد وجود دارد و در آینده کشور با بحران تامین گوشت قرمز مواجه خواهد شد. به‌گونه‌ای که برخی مقامات دولتی پیش از این هشدار داده بودند کشتار دام مولد 11درصد بیشتر از حد مجاز برآورد می‌شود.

دولت جلوی قیام هزینه  تولید را بگیرد

افزون بر خشکسالی، قیمت تمام‌شده پرورش دام به‌ویژه دام مولد افزایش یافته و دامداران چاره راه را در کشتار این دام‌ها می‌دانند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در سال گذشته (تورم تولید) به 59درصد رسیده که در تمام فصل‌های سالی که گذشت نرخ تورم تولید در گاوداری‌های صنعتی ایران روندی صعودی را تجربه کرده به‌نحوی که در تابستان1400 این نرخ به 82.4درصد رسید.

دولت برای جلوگیری از روند کشتار دام‌های مولد باید جلوی رشد هزینه تولید و پرورش دام را بگیرد. زیرا به‌گفته مرکز آمار ایران در سال گذشته هزینه پرورش و نگهداری گاو تلیسه غیرباردار 51.1درصد، گاو شیری 46.7درصد، گاو نرداشتی 52.5درصد، گوساله پرواری 57.6درصد، گاو حذفی شیری 68.4درصد، گوساله نر زیر 4ماه 24.2درصد و هزینه تولید شیر در دامداری‌های صنعتی 61.8درصد رشد کرده است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: گوشت گوشت قرمز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *