کرونا در فصل سرد دوباره می‌آید

9:01 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۲۹۶
آمارها نشان می‌دهد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، به 48 درصد کاهش پیدا کرده و سهم استفاده از ماسک تنها 41درصد است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز هم روند نزولی به‌خود گرفت. به‌طوری که براساس جدیدترین آمارها، استفاده از ماسک در کشور به حدود 41درصد کاهش پیدا کرد و نسبت به گزارش‌هایی مربوط به یک هفته قبل از آن، 6درصد کاهش داشت.

بنا بر گزارشی که روز گذشته منتشر شد و مربوط به 21 تا 28خرداد است، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کلی به حدود 48درصد رسیده است. هرچند که هم‌اکنون هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد و تعداد شهرهای با وضعیت زرد هم 106 و وضعیت آبی، 342شهر است، اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مانند سایر متخصصان، پیش‌بینی کرده که در فصل سرد سال، موج جدیدی از کرونا وارد کشور شود.

عادی‌انگاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایطی است که طبق اعلام وزارت بهداشت، هنوز 15میلیون نفر واکسن نزده‌اند. این در حالی است که در این وضعیت زمزمه‌های جشن پایان کرونا به گوش می‌رسد. موضوعی که عباس شیراوژن در یک برنامه تلویزیونی به آن اشاره و تأکید کرد: «هنوز برای پایان پاندمی، زود است اما می‌توان گفت که بیماری مهار شده و تا یکی دو ماه آینده موج جدیدی رخ نخواهد داد.»

بنابر گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، از هفته منتهی به 28خرداد، بیشترین میزان استفاده از ماسک در کشور مربوط به استان هرمزگان با 62.75درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به آذربایجان شرقی با 28.95درصد است.

فرودگاه‌ها با 90درصد و استخرهای شنا و مراکز تفریحی با نزدیک به 33درصد، بیشترین و کمترین میزان رعایت استفاده از ماسک را در مدت اعلام شده، داشتند. در کنار ماسک، رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی هم کاهش داشته است.

ازجمله بهداشت فردی، استفاده از تهویه و... بر این اساس میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در مدت اعلام شده، حدود 55درصد بود که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان خراسان شمالی و کمترین آن هم مربوط به استان تهران با 46.25درصد است. فرودگاه‌ها با حدود 92درصد بیشترین میزان رعایت و پاساژها با حدود 49درصد کمترین میزان رعایت‌ها را داشته‌اند.

رعایت پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی هم از 18 تا 25خرداد، افت کرده و به 47درصد رسیده است. خراسان شمالی با حدود 63درصد، بیشترین میزان رعایت و همدان با 33درصد کمترین میزان رعایت این پروتکل را داشته‌اند. ادارات و سازمان‌ها با حدود 80درصد و پاساژ‌ها با حدود 37درصد، بیشترین و کمترین رعایت در فاصله‌گذاری اجتماعی را داشته‌اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب هم از 18 تا 25خرداد، حدود 55درصد ثبت شد. در اینجا هم فرودگاه‌ها بیشترین میزان رعایت و مراکز ورزشی کمترین رعایت را داشتند. براساس اعلام وزارت بهداشت، در همین مدت، 28هزارو915مرکز تهیه و توزیع، فروش و عرضه مواد غذایی، اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شدند. 536مرکز هم پلمب شدند.

نگاهی به 2گزارش قبلی از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردیبهشت و خرداد1401، اما بر روند نزولی و نگران‌کننده رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید دارد به‌طوری که در هفته113 از شیوع کرونا در کشور، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی 51درصد بود و میانگین استفاده از ماسک، 50.66درصد گزارش شده بود.

میزان رعایت پروتکل فاصله‌گذاری هم 48درصد اعلام شده بود. بعد از آن در خرداد هم گزارش دیگری منتشر شد که نشان می‌داد رعایت پروتکل‌ها یک درصد کاهش داشته و به 50.54درصد رسیده است. در آن دوره، میانگین رعایت بهداشت فردی در مکان‌های عمومی 55.60درصد، رعایت بهداشت فردی، 55.60درصد و استفاده از ماسک حدود 47درصد بود. فاصله‌گذاری هم به میزان 47.58درصد و تهویه مناسب 54.54درصد، رعایت می‌شد.

وضعیت جهانی کرونا؛ افزایش موارد ابتلا در کشورهای همسایه

نگاهی به آخرین وضعیت شیوع کرونا در جهان اما حکایت از پیشروی ویروس کرونا در کشورهایی دارد که واکسیناسیون‌شان ماه‌ها قبل‌ از ایران آغاز شده بود و حالا به‌دلیل کاهش ایمنی، بار دیگر، با خیز ویروس مواجه‌ شده‌اند. حالا آخرین اطلاعات منتشر شده از تعداد قربانیان روزانه کرونا نشان می‌دهد کشورهای آمریکا و تایوان، بالاترین تعداد مرگ‌های روزانه کرونا را به نام خود ثبت کرده‌اند.

براساس اطلاعاتی که روی سایت جهانی ورلدومتر، قرار گرفته و با توجه به داده‌های کشورهای مختلف از میزان شیوع کرونا که مربوط به دو روز گذشته است، مشخص شده تنها 56کشور جهان فوتی کرونا داشتند، 37کشور موارد مرگ تک رقمی ثبت کردند و 18کشور هم تنها یک مورد فوتی داشتند.

کشورهایی مثل آمریکا با 200فوتی در یک روز، تایوان با 154فوتی، اسپانیا با 81فوتی، برزیل با 76فوتی، مکزیک با 69فوتی، انگلستان با 65مورد، روسیه با 63مورد، استرالیا با 51مورد، فرانسه با 43مورد و ایتالیا با 41مورد بالاترین میزان مرگ روزانه کرونا را به نام خود کردند.

در این میان بیشترین موارد ابتلای جدید هم با 81هزارو733مورد به آمریکا تعلق گرفت. پس از آمریکا، تایوان با 55.220مورد ابتلای جدید، فرانسه با 50.605مورد، ایتالیا با 35.427مورد و استرالیا با 30.125مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مدت زمان اعلام شده، 47کشور جهان، کمتر از 100مورد ابتلا و 118کشور هم بدون حتی یک مورد ابتلا را ثبت کردند.

همچنین براساس اطلاعات جمع‌آوری شده روی سایت «ourworldindata» در تاریخ 17ژوئن، موارد ابتلا به کرونا در کشورهای همسایه ایران در حال افزایش است. به‌طوری که در همین تاریخ، در هر یک میلیون نفر در قطر، حدود 146نفر، در امارات حدود 133نفر، در آذربایجان، ارمنستان و ایران حدود 2نفر مبتلا به کرونا شده‌اند.

براساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نزدیک به 99درصد سویه‌های بیماری کرونا در کشور، اومیکرون است که به‌صورت خفیف افراد را درگیر می‌کند.

براساس آخرین آمارهای جهانی، تاکنون بیش از 543میلیون‌و700هزار و 495مورد ابتلا و 6میلیون‌و339هزار و 528مورد فوت بر اثر کرونا گزارش شده است. آمریکا، هند، برزیل، فرانسه، آلمان، انگلستان، روسیه، کره‌جنوبی، ایتالیا و ترکیه بالاترین میزان مبتلایان و فوتی‌های کرونا را داشته‌اند. در ایران مجموع مبتلایان 7میلیون‌و۲۳۴ هزار و ۵۲۳ مورد و فوتی‌ها 141هزارو361مورد است که ایران را در رتبه هفدهم در دنیا قرار می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۸کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *