درخواست آنلاین برای صدور سند مالکیت

10:20 - 02 تير 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۲۵۱
اگر پیش از این، ملکی داشته‌اید که نتوانسته‌اید برای آن سند مالکیت بگیرید، اکنون با استفاده سامانه الکترونیکی sabtemelk.ssaa.ir می‌توانید درخواست خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی در ادارات سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت کنید.

خبرگزاری میزان_ در راستای تاکیدات رئیس دستگاه قضا برای حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند، شهروندان اکنون می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در واحدهای ثبتی، درخواست صدور سند مالکیت خود را به صورت آنلاین ثبت کنند.

پس از ورود به سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت، بخشی با عنوان «راهنمای متقاضیان» دیده می‌شود. این بخش حاوی راهنمای مراحل ثبت الکترونیکی درخواست و 2 فایل اکسل(فایل گواهی تعیین مختصات ملک و فایل نقشه) است. توصیه می‌شود راهنمای مراحل ثبت الکترونیکی را تا پایان مطالعه کنید تا مدارک لازم از جمله نسخه کاغذی فایل نقشه و فایل گواهی تعیین مختصات ملک و سایر مدارک را تهیه کنید.

سامانه درخواست آنلاین صدور سند مالکیت

همچنین نسبت به تهیه نقشه ملک و تعیین یک نقطه از مختصات جغرافیایی آن اقدام کنید. همچنین در این صفحه بخش‌های دیگری از جمله درخواست پذیرش جدید، تکمیل درخواست و اطلاع‌رسانی پرونده را مشاهده می‌کنید.

ثبت درخواست

با کلیک روی «درخواست پذیرش جدید» وارد صفحه ثبت تقاضا می‌شوید، اما پیش از آن، شرایط اراضی و املاک مشمول «قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان‌های فاقد سند» نمایش داده می‌شود که با فشردن دکمه تایید دسترسی به صفحه ثبت تقاضا ممکن می‌شود. 

 در بالای این صفحه، بخش‌های مختلفی از جمله تقاضانامه، نماینده، مدارک، پرداخت، چاپ و مرسوله پستی را مشاهده می‌کنید. در ابتدا لازم است تقاضانامه را تکمیل کنید. تقاضانامه شامل مشخصات متقاضی(شخص حقیقی، شخص حقوقی) و مشخصات ملک است.

توجه کنید که پرکردن قسمت‌هایی که با ستاره قرمز مشخص شده، ضروری و بقیه قسمت‌ها اختیاری است. پس از تکمیل این فرم الکترونیک، کد 6 رقمی پایین صفحه را در مستطیل تایپ و روی دکمه «ثبت و ادامه» کلیک کنید. پس از چند ثانیه، شماره ورود به سامانه یا اصطلاحا کد تایید را دریافت می‌کنید.

با وارد کردن این کد می‌توانید سایر مراحل را که شامل مدارک و پرداخت است تکمیل کنید. توصیه می‌شود که فرم تقاضا را پرینت بگیرید. همچنین می‌توانید نماینده قانونی خود را در قسمت «نماینده» معرفی کنید. یکی از مزیت‌های سامانه ثبت الکترونیکی این است که نیازی به مراجعه به بانک ندارید و می‌توانید هزینه ثبت درخواست را که 500 هزار ریال(50 هزار تومان) است، به صورت الکترونیکی پرداخت کنید.

ارسال مدارک با پست

در مرحله بعد، نسخه کاغذی فایل اکسل گواهی تعیین مختصات ملک را امضا کنید و به همراه سایر مدارک با پست سفارشی به نشانی واحد ثبتی شهرستان محل وقوع ملک ارسال کنید. مدارک مورد نیاز در بخش پایانی «راهنمای متقاضی» اعلام شده است. همچنین نمونه تکمیل شده فایل اکسل گواهی تعیین مختصات ملک در راهنما قابل مشاهده است. در پستخانه یک «شماره مرسوله پستی» دریافت می‌کنید که باید در حفظ آن کوشا باشید.

تکمیل درخواست

در مرحله بعد، دوباره به صفحه اول سامانه مراجعه و روی بخش «تکمیل درخواست» کلیک کنید. شماره ورود، شماره ملی و کد امنیتی را وارد کنید تا وارد قسمت ثبت شماره مرسوله پستی شوید. شماره مرسوله را که یک کد 20 رقمی است در قسمت ارسال مرسوله وارد و ثبت نهایی کنید.

پس از این کار «شماره پرونده» را دریافت می‌کنید که برای پیگیری‌های بعدی نیاز به آن دارید. دقت کنید که شماره پرونده را گم نکنید. با این حال، در صورتی که شماره پرونده مفقود شد می‌توانید با مراجعه به بخش «اطلاع‌رسانی پرونده» در صفحه اول سامانه که برای اطلاع از آخرین وضعیت پرونده طراحی شده، با طی مراحلی، دوباره شماره پرونده خود را دریافت کنید.

کدام املاک می‌توانند سنددار شوند؟

برای اینکه بدانید چه کسانی می‌توانند برای صدور سند مالکیت درخواست خود را ثبت کنند، باید در ابتدا از این موضوع مطلع باشید که آیا ملک شما واجد شرایط صدور سند هست یا نه. قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان‌های فاقد سند، شرایطی را برای دریافت سند مالکیت اعلام کرده است.

برای زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و ساختمان‌هایی که سابقه ثبت به نام اشخاص دارند و متقاضی صدور سند مالکیت، همه یا قسمتی از این املاک را به صورت عادی خریده، اما نتوانسته برای آن سند بگیرد، می‌توان درخواست سند کرد.

برای املاکی که دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی مشاعی است و تصرفات او در محل مجزا شده و به علت عدم دسترسی به سایر مالکان مشاعی یا فوت مالک رسمی یا ورثه، موفق به دریافت سند مالکیت 6دانگ نشده، امکان ثبت درخواست سند فراهم است.

همچنین برای املاکی که عرصه(زمین) آن وقف است و متقاضی سند مالکیت عرصه را با حق احداث اعیانی(ساختمان) اجاره کرده و موفق به دریافت سند مالکیت اعیانی نشده، می‌توان به این سامانه برای ثبت درخواست صدور سند مالکیت مراجعه کرد.

برای کدام املاک نمی‌توان سند گرفت؟

با این حال، قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان‌های فاقد سند، درخواست و دریافت سند مالکیت برای بعضی املاک را منع کرده است. به عنوان مثال، اراضی ملی، اراضی موات(زمین‌های غیرآبادی که دارای 3ویژگی «مجهول بودن سابقه مالکیت خصوصی»، «عدم مشغولیت به زراعت و مستحدثات در حال حاضر» و «عدم داشتن مالک در حال حاضر» هستند) و اراضی و املاکی که متعلق به دولت یا موسسات دولتی هستند، مشمول این قانون نمی‌شوند.

همچنین برای اراضی و املاکی که فاقد سابقه ثبت هستند و املاک فاقد بنا اعم از اینکه محصور یا غیرمحصور باشند، سند مالکیت صادر نمی‌شود. علاوه بر این، آن دسته از اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و امکان دسترسی به او برای تنظیم سند رسمی وجود دارد، خارج از شمول این قانون هستند. برای اراضی و املاکی هم که مالک رسمی آن فوت کرده و متقاضی برای انتقال رسمی ملک به ورثه دسترسی دارد و امکان انتقال رسمی آن از طریق دفتر اسناد رسمی فراهم است، مشمول این قانون نمی‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *