امیدواریم به تعبیر رهبر معظم انقلاب با اطلاع رسانی هنرمندانه، خدمات قضایی بتواند اعتماد مردم را جلب کند/مراجعه فزاینده به قوه قضاییه نشانه اعتماد مردم به دستگاه قضایی است

13:45 - 07 تير 1397
کد خبر: ۴۳۱۸۲۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس قوه قضائیه گفت: مقام معظم رهبری در جلسه روز گذشته خود مطالب مهمی را بیان کردند که عمده آن تاکید بر شاخص عدالت و عرضه کردن خدمات دستگاه قضایی به نحو درست، روشن واعتماد ساز است. امیدواریم در مجموع خدماتی که انجام می‌شود و با اطلاع رسانی صحیح و دقیق و به تعبیر رهبر معظم انقلاب "هنرمندانه"؛ این خدمات بتواند اعتماد بیشتر مردم را جلب کند.

امیدواریم به تعبیر رهبر معظم انقلاب با اطلاع رسانی هنرمندانه؛ خدمات قضائی بتواند اعتماد مردم را جلب کند/مراجعه فزاینده به قوه قضاییه نشانه اعتماد مردم به دستگاه قضایی استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در حرم مطهر امام راحل (ره) گفت: ما وظیفه سنگینی حسب قانون اساسی و شرع داریم و تلاش دستگاه قضایی برای انجام دقیق مسئولیت‌ها است. اگر بتوانیم یک گام به طرف انجام عدالت، احیای حقوق عامه، اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین برداریم، این پیشرفت است.


وی بیان کرد: اگر ما این موارد را لحاظ کنیم مثل نزدیک شدن به عدالت، اتقان آراء، ختم خصومات به صورت عادلانه؛ اگر این شاخص‌ها را در نظر بگیریم از ابتدای انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، به نظر من قوه قضاییه در مسیر کمال بوده است.


رئیس دستگاه قضا افزود: زمانی میزان مراجعه مردم به دستگاه قضایی بسیار کم بود و شاید تعداد قضات کمتر از ۱۰۰۰ نفر بود، اما امروز مراجعه مردم بیش از ۱۶ میلیون و اندی پرونده و مورد بوده است و اکنون بیش از ۱۱ هزار قاضی داریم.


آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: رسیدگی‌ها بسیار توسعه یافته است. نظارت‌های دستگاه قضایی بسیار فراتر از ابتدای انقلاب شده است. همچنین در بحث احیای حقوق عامه هم توجه بیشتری صورت گرفته است.


وی ادامه داد: منظور این است که وظایف قوه قضاییه و سیر مراجعات به دستگاه قضایی نیز بیشتر شده است، اما از نقطه نهایی که مورد تاکید امام راحل (ره) و اصول قانون اساسی است، فاصله داریم.


رئیس دستگاه قضا گفت: مقام معظم رهبری در جلسه روز گذشته خود مطالب مهمی را بیان کردند که عمده آن تاکید بر شاخص عدالت و عرضه کردن خدمات دستگاه قضایی به نحو درست، روشن و اعتماد ساز است. امیدواریم که در مجموع خدماتی که انجام می‌شود و با اطلاع رسانی صحیح و دقیق و به تعبیر رهبر معظم انقلاب "هنرمندانه"؛ این خدمات بتواند اعتماد بیشتر مردم را جلب کند.


وی اظهار کرد: برخلاف برخی سخنان ، نفس مراجعه فزاینده به قوه قضاییه نشانه اعتماد مردم به دستگاه قضایی است و  علاوه بر این رجوع به قوه قضاییه به علت مسائل حقوقی و جرایم، خارج از اختیار قوه قضاییه است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: مردم احساس می‌کنند با مراجعه به دستگاه قضایی، می توانند حقوق خود را استیفا کنند و اسباب رجوع مردم بیشتر شده است.


وی افزود: اگر واقعا اینطور باشد که برخی از دشمنان و متاسفانه برخی جاهلین و غافلین داخلی می‌گویند مردم به قوه قضائیه اعتماد ندارند، پس مراجعه به دستگاه قضایی کار بیهوده ای بود.


رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در این خصوص باید تلاش کنیم که اعتماد مردم هر روز بیشتر شود، منتهی تاکید بر این است که نفس مراجعات وسیع مردم به دستگاه قضایی، نشان دهنده اعتماد آنان است.


آیت الله آملی لاریجانی گفت: در سال ۹۶، ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده در قوه قضاییه به نحو تکراری رسیدگی شد و بیش از ۹۰۰ هزار پرونده از سال قبل به آن افزوده شده است.


وی افزود: این نشان دهنده این است که مردم برای استیفای حقوق خود به قوه قضاییه رجوع می‌کنند. در هر حال ما از اعتماد مردم استقبال و از این اعتماد تشکر و تقدیر می‌کنیم و انشاء الله به طرف عدالتی که قانون اساسی و امام راحل(ره) بر آن تأکید داشته و مورد عنایت مقام معظم رهبری است، نزدیک‌تر شویم.


رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: در حسن اجرای قوانین می کوشیم همچنین در احیای حقوق عامه تلاش بیشتری می‌کنیم.


آیت الله آملی لاریجانی در پایان گفت: از یادگار حضرت امام راحل(ره) حاج آقا حسن خمینی تشکر می‌کنم و امیدواریم که خداوند سلامتی وتوفیق به ایشان عنایت کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *