کلاهبرداری سایبری در صدر جرایم سایبری

14:56 - 28 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۷۷۰۰
معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا گفت: سوء استفاده از نام و اعتبار سامانه‌های دولتی و ارسال پیامک های جعلی از سوی مجرمان همچنان قربانی می گیرد .

خبرگزاری میزان - سرهنگ رامین پاشایی بیان کرد: مجرمان سایبری به محض وقوع یک جریان یا بهره مندی عمومی از خدمات دولتی با پیش فرض ثبت نام در سامانه های اعلامی بلافاصله با طراحی سایت جعلی و ارسال پیامک از سرشماره های مشخص حاوی لینک‌های آلوده با تهدید و یا ترغیب اجباری هموطنان به لینک های آلوده و هدایت فریب خوردگان به درگاه های جعلی بانکی از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند .

وی افزود: خوشبختانه عملیات‌‎های رسانه‌ای پلیس فتا با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود در کشور موثر واقع شده و ضمن افزایش دانش سایبری هموطنان نرخ وقوع اینگونه جرایم را کاهش داده است؛ ولیکن متاسفانه تعدد سامانه‌های دولتی فعال در کشور، عدم اهتمام جدی دستگاه های اجرایی در اطلاع رسانی آسیب ها و تهدیدات پیش رو و همچنین سهل انگاری و غفلت هموطنان از علل اصلی وقوع اینگونه جرایم محسوب می شود .

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا تصریح کرد: در راستای پیشگیری وضعی از وقوع جرایم و سوء استفاده از نام و اعتبار سامانه‌های دولتی و پیامک‌های جعلی راه اندازی یک سامانه جامع، کاربردی و مرجع از سوی مراکز ملی فضای مجازی کشور از اهداف این پلیس است .

وی افزود: هفته گذشته نیز کلاهبرداری با عنوان سامانه پیامک پست کشور انجام شد که با هوشیاری مسئولان مربوطه در واحد ارتباطات مردمی و اطلاع رسانی مشترکین؛ خوشبختانه مجرمان سایبری در این حوزه ناکام شدند .

سرهنگ پاشایی اظهار کرد: مجرمان سایبری و افراد سود جو با عناوین جعلی ثبت نام و یا قطع یارانه حمایتی معیشتی دولت همچنان مترصد کلاهبرداری از هموطنان هستند؛ لذا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز انتظار داریم در حوزه اطلاع رسانی آسیب ها و تهدیدات پیش رو در سامانه تحت اختیار «v.ReFah» همکاری و تعامل بیش تری با این پلیس داشته باشند .

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا تاکید کرد: به هیچ عنوان به پیامک های جعلی که با سرشماره های شخصی از طریق تلفن همراه و یا پیام رسان واتس اپ برای آنها ارسال می‌شود، توجه نکنند و روی لینک ارسال شده کلیک نکنند و در صورت بروز غفلت و سهل انگاری و آلوده شدن گوشی تلفن همراه بلافاصله با مراجعه به تنظیمات گوشی تلفن همراه و باز گرداندن گوشی به تنظیمات اولیه کارخانه دسترسی مجرمان را به اطلاعات تلفن همراه خود مسدود کنند .

انتهای پیام/


برچسب ها: پلیس فتا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *