غریب آبادی: کمیته صیانت از حقوق مردم تقویت کننده اقدامات حقوقی بشری است که تاکنون انجام شده است

15:47 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۳۷۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اولین نشست کمیته صیانت از حقوق مردم با سخنرانی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر برگزار شد.

خبرگزاری میزان – اولین نشست کمیته صیانت از حقوق مردم، برگزار شد.

در این نشست نمایندگان تام‌الاختیار بیش از ۸۰ دستگاه اجرایی و نهادهای انقلابی در این نشست حضور داشتند.

همچنین در این نشست، دبیر ستاد حقوق بشر، دادستان کل کشور، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درخصوص اقدامات و برنامه ها برای حمایت و ارتقای حقوق بشر و شهروندی به ارائه سخنرانی پرداخته و کارگروه‌های ۵ گانه نیز تشکیل شد.

تاکید غریب آبادی بر اهمیت کمیته صیانت از حقوق مردم

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر طی سخنانی در این نشست، گفت: کمیته صیانت از حقوق مردم تقویت کننده اقدامات حقوقی بشری است که تاکنون انجام شده است.

غریب آبادی، با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر به عنوان یک نهاد فراقوه‎ای ۱۷ سال قبل ایجاد شد، اظهار داشت: کار ما هماهنگی، طراحی و هدایت و نظارت بر همه موضوعات مربوط به حقوق بشر در در داخل و خارج از کشور است.

وی با اشاره به تعامل ستاد حقوق بشر و نهادهای قوای سه گانه، گفت «حقوق بشر و حقوق شهروندی تفاوت‎هایی دارند؛ این حقوق در نهادهای مختلف قوای سه گانه مانند کمیسیون اصل نود و دیگر نهادهای موجود در سه قوه در حال پیگیری هستند.»

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه همچنین افزود: کمیته صیانت، تقویت کننده اقدام‎های حقوقی بشری است که تاکنون انجام شده است؛ صحبت از حقوق بشر در خود، حقوق شهروندی را نیز دارد.

غریب آبادی در بخش دیگری گفت: جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق بشر است؛ تلاش جمهوری اسلامی ایران در دخالت دادن مردم در تعیین حق سرنوشتشان در جهان بی نظیر است؛ انقلاب اسلامی ما انقلابی حقوق بشری است؛ زیرا مردم ایران را از شر دیکتاتوری نجات داد و نهادهای مردمی را مستقر کرد اما مدعیان حقوق بشر عامدانه این‌ نکته مهم را نادیده می گیرند.

وی ادامه داد: رفع آسیب همواره هدف دستگاه‎های اجرایی ما بوده است؛ در صورتی که شناسایی حقوق بشر از سوی دستگاه‎های اجرایی تقویت بشود، گام مهمی در مسیر حقوق بشر محقق می‏‎شود.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین عنوان کرد: با توجه به گستردگی وجوه حقوق بشر، این موضوع به قوه قضاییه و مجریه محدود نمی‌شود؛ حقوق اقتصادی، فرهنگی و‌احتماعی جز لاینفک حقوق بشر است؛ غربی‎ها عامدانه از وجوه مذکور حقوق بشر عبور می‎کنند زیرا می‎خواهند استانداردهای خود در زمینه های سیاسی و مدنی را به دیگر کشورها تسری بدهند؛ و چون کشورهای مستقل و در حال توسعه سبک زندگی و فرهنگ خاص خود را دارند، غربی‎ها با استانداردهای خود آن‎ها را مورد نقد قرار می‎دهند.

به گفته معاون امور بین الملل قوه قضاییه، دلیل این بی توجهی عامدانه از سوی غربی‎ها به حقوق فرهنگی، اقتصادی و‌ اجتماعی به طور مثال در بحث تحریم‎‏ها مشخص می‎شود؛ تحریم‎ها به حقوق اقتصادی آسیب می‎زنند؛ در حال حاضر ۳۵ کشور تحت تحریم‌ هستند؛ پس صحبت از حقوق بشر در رابطه با تحریم‎ها در حقوق اقتصادی مطرح می‎شود.

وی در ادامه با اشاره به توجه و اهمیت بیشتر حقوق پنجگانه در دستگاه‎های اجرایی در آینده، گفت: فلسفه تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم، نخست پاسخگویی و مسئولیت پذیری دستگاه‎های اجرایی است؛ دوم حمایت و ارتقا حقوق بشر در تمامی دستگاه های اجرایی است و سوم شناسایی آسیب‎های حقوق بشری و اصلاح فرایندها جهت احقاق حقوق بشر، هدف دیگر کمیته صیانت است.

کاظم غریب آبادی، ادامه داد: چهارم تبیین و ارایه دستاوردهای حقوق بشری است و پنجم، چهار کارگروه پیش بینی شده است که ماهانه نشست‎هایی خواهند داشت؛ سیاسی، امنیتی، رفاهی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، قضایی ‌و اقتصادی؛ کارگروه «سمن‎ها» نیز در آینده اضافه خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه تبیین و ارایه دستاوردهای حقوق بشری از اهداف این کارگروه‎هاست، بیان داشت: توصیه های کارگروه‎ها نیز به دستگاه‎های اجرایی ارایه می‎شوند.

دادستان کل کشور: در نظام جمهوری اسلامی نسبت به حقوق‌ مردم توجه ویژه‌ای شده است

در این نشست همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور طی سخنانی با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه اظهارکرد: بهترین سرمشق برای همه ما این کلام پرمعنا و ارزشمند است.

وی افزود: امام علی(ع) خطاب به مردم فرمودند خداوند متعال برای من که امروز زمام‌ امور جامعه را به‌دست گرفته‎ام برشما حقی قرار داده است و من به‌ عنوان حاکم برشما مردم حقی دارم ‌و شما نیز برمن حقی دارید؛ اما حق چیست؟ حق وسیع‌ترین و گسترده‌ترین چیزها در بیان و وصف است.

دادستان کل کشور عنوان کرد: حق در مرحله انصاف، عمل و‌ بکار بردن بسیار سخت و‌مشکل است اما گفتن آن راحت و انجام آن بسی دشوار است.

وی اظهارکرد: حقوق جمع حق است و حق به معنای امری ثابت و رواست. در قرآن کریم نزدیک به ۳۰۰ بار واژه حق به مناسب‌های مختلف بکار برده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: در مکتب غنی و مبتنی بر وحی الهی و در مذهب تشیع و مکتب ولایت امامان معصوم راجع به‌ مساله حق و‌ حقوق آنقدر مطلب داریم که دنیا هرگز با همه پیشرفت‎هایی که در حوزه های مختلف داشته است، نمی‌تواند ژرفا و عمق این نکات را درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری عنوان کرد: در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی‌بر این معارف قرآنی، روایات و ‌‌بیانات معصومان است، نسبت به حقوق‌ مردم توجه ویژه‌ای شده است؛ در قانون اساسی، سیاست‎های راهبردی و دیگر قوانین؛ موضوع حقوق بشر و مردم‌ امر بسیار مهم و قابل توجهی است.

دادستان کل کشور خطاب همچنین گفت: مبتنی بر معارف دینی وظایفی در دستگاه های اجرایی، قضایی، تقنینی و فرهنگی داریم، اولا باید این معارف را بشناسیم و دوما در جهت اجرای آنها اهتمام لازم را داشته باشیم.

دادستان کل کشور اضافه کرد: کوتاهی و‌ عدم اهتمام و بی توجهی به حقوق مردم، گاهی اوقات موجب خسارات وسیع می‌شود که جبران ناپذیر و اثرات گسترده ای دارد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری بیان کرد: مصداق گسترده اخیر آن، حادثه‌ ساختمان متروپل آبادان‌ بود که موجب فوت ۴۳ نفر از هموطنان‌ و مصدوم شدن تعدادی از آنها شد که آسیب فراوان و خسارات گسترده ‌مالی را نیز ایجاد کرد.

وی یادآورشد: هیئتی از قوه‌ قضاییه برای بررسی این حادثه اعزام شد، گزارش قوه قضاییه در این باره کامل است و برای رئیس دستگاه قضا ارسال شده است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد: گزارش هیئت اعزامی دستگاه قضا را که دیدم، همچنین گزارش دولت و کلیاتی که از مجلس ارسال شده بود را مطالعه کردم، تمام گزارش ها نزدیک‌ به هم‌ هستند.

وی گفت: بخش قابل توجهی از علت اصلی این حادثه قصور، کوتاهی و تقصیری دستگاه های دخیل در احداث ساختمان متروپل بودند و در نتیجه این کوتاهی ها ساختمان فروریخت و عده ای بیگناه‌کشته و مصدوم شدند و مقداری از سرمایه مردم ‌از بین‌ رفت.

دادستان کل کشور گفت: لازم‌ است مجلس نسبت به ترک فعل‌ها‌، قانون تهیه کند و همچنین هر سه‌قوه وظیفه خود را درباره ترک‌فعل انجام دهند و اگر نواقصی دارند برطرف ‌کنند؛ برخی از این حوادث به ترک‌فعل هایی که مدیران دارند برمی‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری عنوان کرد: در دستگاه‌ قضایی با تکیه بر وظیفه‌ قانونی که برای صیانت از حقوق عامه داریم، چند سالی مسئله صیانت از حقوق عامه بطور جدی تری در دستورکار قرار گرفته است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: برای حقوق عامه لایحه‌ای را تنظیم کرده ایم که به‌زودی به قوه مجریه و مقننه فرستاده می‌شود؛ یک دستورالعملی در این زمینه نیز تا زمانی که لایحه و قانون آن تهیه شود، آماده شده است که مصادیق ‌ و عناوین گسترده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به ماده ٢٩٠ قانون آیین دادرسی کیفری سال٩٢ و وظایفی که قانون برای دادستان‌های کشور در نظر گرفته است، گفت: ۴٠٠ دادستان در کشور داریم که نماینده مدعی العموم هستند و وظیفه صیانت از حقوق عامه را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه ستاد حقوق بشر براساس آیین نامه‌ای که دارد، اقدامات و وظایفی برعهده دارد، تصریح کرد: در این حوزه باید توجه کنیم که می توان با دادستانی کل و هم دادستان‌های سراسر کشور تعامل، هم افزایی، همکاری وتبادل اطلاعات کرد که همین اقدام، نیازمند بررسی علمی دارد.

دادستان کل کشور بیان کرد: نکته دیگری که ستاد حقوق بشر باید مدنظر قرار دهد، عدم تداخل در امور، وظایف و تکالیف دیگری است؛ به خودمان اجازه ندهیم به حریم قانونی دستگاه های اجرایی ورود کنیم. اگر مدیری به ظایف و تکالیفش عمل نکرد به آنها ورود کنیم که البته بخشی از این وظایف به سازمان بازرسی و دادستان‌ها برمی‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد: ستاد حقوق بشر کار ستادی می‌کند و نباید به وظایف و تکالیف دستگاه‌های دیگر ورود کند.

وی با تشکر از زحمات دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: با تجارب آقای غریب آبادی در حوزه مسائل بین الملل و داخلی شاهد تحرکات خوبی در این ستاد هستیم و انتظار داریم زمینه این تعامل و همکاری را در ستاد فراهم کنند؛ اگر هم افزایی‌ها انجام شود، قطعا به نفع مردم خواهد بود.

دادستان کل کشور اضافه کرد: بزرگترین افتخار و سند با ارزش در دوره مدیریت ما این است که به مردم خدمت بهتر و سالم‌تری برسانیم و اگر جایی شاهد ضعف باشیم متناسب و با تدبیر تلاش کنیم تا این آسیب‌ها را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تأکید کرد: من و همکارانم آمادگی داریم تا مردم مشکلات و مسائل خود را در مرکز و استانها برای بررسی و رفع به ما منتقل کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه تمام آحاد ملت از حقوق قانونی خود برخوردار هستند، گفت: همه ما مسئولان باید در زیر مجموعه‌های خود تلاش و کمک کنیم تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

محمد دهقانی معاون حقوقی رئیس جمهور در آیین افتتاحیه کمیته صیانت از حقوق مردم اظهارکرد: امیدواریم هم‌ افزایی و‌ تشریک‌ مساعی بین قوای سه‌گانه و مسئولان برای دفاع از حقوق‌ مردم هر روز پر رنگ‌تر ‌‌و جدی‌تر شود.

وی با بیان‌ اینکه بدون شک انقلاب اسلامی‌ یکی ‌از مردمی‌ترین انقلاب‌ها در دهه‌های اخیر بوده است، افزود: قانون اساسی ما نیز مردم‌محور است و در تمام بخش‌ها به مردم اشاره شده است.

وی تاکید کرد: پایه‌های ایجاد یک حکومتی مردمی با رهبرانی مردمی و قانون اساسی مردم محور، در این‌کشور به فضل الهی شکل گرفته است و بعد از انقلاب تقریبا هر سال یک انتخابات با حضور مردم شکل گرفته و مسئولان با رای مردم در مسند قدرت قرار گرفتند.

دهقانی گفت: مردمی بودن و صیانت از حقوق مردم کاملا باهم عجین هستند. کسی نمی تواند ادعای صیانت از حقوق مردم‌کند ولی مردمی نباشد.

معاون حقوقی رئیس جمهور‌ تاکید‌کرد: بخش بزرگی‌ از‌ مسئولان‌ هم‌ در طول این‌ سالها مردمی ماندند و ساده‌ زیست بوده و همچنان سند افتخار هستند؛ ‌‌روزی باید زمینه‌ای فراهم‌ شود تا این افراد ساده زیست که در این مسیر لغزنده خودشان را حفظ کردند، معرفی شوند.

وی گفت: اولین شرط صیانت از حقوق مردم. مردمی‌بودن‌ است. مردمی بودن یعنی زندگی ‌‌و خوی ما مردمی باشد، به مردم‌ نزدیک‌ باشیم وگرنه شعار جدیدی ایجاد می‌شود. معتقد هستم‌ با تغییر دولت، بستر مردمی بودن دولت فراهم شده است. رئیس جمهور مردمی است و رفتار و زندگی مردمی دارد.

دهقانی با اشاره‌ به اینکه سرآمد بحث حقوق بشر، دفاع از آزادی‌های مشروع است، افزود: اقای رییس جمهور در جلساتی فشرده سند تحول دولت‌مردمی را به تصویب رسانده و ‌ابلاغ کرده است .

وی افزود: در سند تحول دولت مردمی، بر آزادی‌های مشروع و‌ راه اندازی سامانه‌ای برای ارتباط با مردم و ‌‌دفاع از ابعاد مختلف حقوق مردم تاکید شده و‌ این‌ وظیفه بر دوش‌ معاونت حقوقی گذاشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعی نیز در آیین افتتاح کمیته صیانت از حقوق مردم ‌اظهار کرد: امروز فرصتی ویژه برای حل دردهای کشور بوجود آمده ‌است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد: این ایام‌ به لطف خداوند متعال همسویی مطلوبی بین قوای مختلف ایجاد شده که باید از این فرصت ویژه و استثنایی بهره برد و آن بهره، درمان دردهای کهنه کشور است.

حجت الاسلام‌والمسلمین شجاعی تاکید کرد: نقطه‌ای که انقلاب برای ما هدفگذاری کرده‌ است که باید با سرعت به آن سمت حرکت‌ کنیم این است که حقوق مردم را بیش از پیش تامین کنیم.

وی افزود: آنچه بزرگان‌ دین فرمودند، مضامینی است که مردم‌تا قبل از انقلاب توقع داشتند آن مطالب را از زبان ما بشنوند اما بعد از انقلاب توقع این نیست که‌ فقط از زبان‌ ما بشنوند بلکه در سطوح مختلف باید اجرای آن را شاهد باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *