رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ممنوعیت واردات برنج برداشته شد؛ واردات 270 هزار تن تنها در 2 ماه

9:55 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۲۷۷۰
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: تاکنون ۲۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شده، این در حالی است که نیاز کشورمان به واردات برنج خارجی 400 هزار تن بوده است و شاهد کمبود 130 هزار تنی برنج خارجی در بازار داخلی بودیم.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: آن طور که وزیر جهاد کشاورزی گفته است واردات برنج خارجی به کشورمان هیچ محدودیتی نخواهد داشت، ساداتی نژاد یکی از دلایل اصلی این امر را کاهش تولید برنج در سال زراعی گذشته به دلیل وقوع خشکسالی اعلام کرد.

کاهش تولید برنج در کشور سبب شد عرضه برنج با کاهش روبه‌رو شود که همین امر موجب شد به دنبال افزایش تقاضا و سودجویی برخی دلالان، زمینه افزایش قیمت برنج داخلی فراهم شود.برای این منظور وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر برداشتن ممنوعیت فصلی واردات برنج، کشت قراردادی برنج در 50 هزار هکتار از اراضی شمال کشور و تنوع کیفیتی این محصول و تنوع مبادی وارداتی را در دستور کار قرار داده است.هم اکنون بخشی از برنج وارد شده به کشور توسط شرکت بازرگانی دولتی و بخش دیگری از آن توسط بخش خصوصی وارد می‌‌شود.

قیمت تمام شده برنج خارجی 35 هزار تومان است

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج درخصوص میزان واردات برنج از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: تاکنون ۲۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شده، این در حالی است که نیاز کشورمان به واردات برنج خارجی 400 هزار تن بوده است و شاهد کمبود 130 هزار تنی برنج خارجی در بازار داخلی بودیم.

وی افزود: قیمت جهانی برنج 10 تا 20 درصد افزایش یافته است، طبیعتاً قیمت برنج وارد شده به کشور نیز افزایش خواهد یافت به همین دلیل در حال حاضر میانگین قیمت برنج وارد شده به کشور 35 هزار تومان بوده که با قیمت 40 هزار تومان به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم که بخش خصوصی قادر است برای واردات برنج تنوع وارداتی ایجاد کند و بجز هندوستان و پاکستان از کشورهای امریکای جنوبی از جمله اروگوئه و تایلند نیز برنج وارد کنیم.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر از طرفی انحصاری در واردات برنج ایجاد نشود و از طرف دیگر شاهد ممنوعیت واردات از کشور خاصی نباشیم شاهد آن خواهیم بود که قیمت برنج تأثیر زیادی از قیمت ارز نیمایی و قیمت جهانی برنج نپذیرد.

ممنوعیت واردات برنج شفاهاً برداشته شده است

وی افزود: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت برگزار شد، سازمان حمایت اعلام کرد که چون قیمت‌ها دائماً در حال تغییر است، نیازی به قیمت‌گذاری نیست که در این زمینه نظر انجمن نیز با این سازمان هماهنگ است چرا که عدم قیمت‌گذاری منجر به افزایش رقابت سالم بین تجار و برندها می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به خشکسالی پیش آمده در کشور و کاهش تولید و وضعیت نابسامان بازارهای جهانی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور و جهان، وزارت جهاد کشاورزی پذیرفت که لغو ممنوعیت فصلی برنج را در مجلس و دولت پیگیری کند و به احتماًل قوی در سال جاری این ممنوعیت فصلی لغو می‌شود هر چند که تاکنون صرفاً وزیر جهاد کشاورزی شفاهاً این موضوع را مطرح کرده و ابلاغیه‌ای در این خصوص به دست ما نرسیده است.

امسال بازار برنج دچار نوسان نخواهد شد

وی اضافه کرد: با لغو ممنوعیت واردات فصلی، کشورهای هند و پاکستان نیز متوجه می‌شوند که ایران محدودیتی برای واردات ندارد و لازم نیست که در دو ماه پیش‌رو تمام برنج مورد نیاز خود را خریداری و وارد کند، بنابراین قیمت‌های خود را افزایش نخواهند داد.

به گفته کشاورز، در صورتی که تمام توافقات فوق انجام شود و دولتمردان در اجرای آن بدعهدی نکنند، امسال مشکلی در حوزه برنج و بازار این محصول نخواهیم داشت و کسری برنج کشور تأمین می‌‌شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌‌گیرد.

مصرف سالانه برنج بیش از 3 میلیون تن است

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: اگر نیاز ماهانه کشور را بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن محاسبه کنیم برای نیمه نخست سال حداقل بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن برنج وارداتی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیاز است.

او مصرف سالانه برنج کشور را بیش از ۳ میلیون تن دانست و اظهار داشت: سالانه بین ۱.۸ تا ۲ میلیون تن از این محصول از محل تولیدات داخلی و ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن از محل واردات تأمین می‌شود که امسال با توجه به استمرار خشکسالی و احتماًل کاهش مجدد برنج تولید داخل باید کسری این محصول از محل واردات تأمین شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: برنج واردات برنج

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *