رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نخستین پرواز پناهجویان به روآندا با حکم دادگاه حقوق بشر اروپا لغو شد

8:13 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۲۶۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نخستین پرواز پناهجویان از انگلیس به روآندا براساس طرح مهاجرتی جنجالی موسوم به طرح روآندا لغو شد.

خبرگزاری میزان - طرح «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس برای اعزام نخستین گروه از پناهجویان به روآندا پس از حکم دادگاه حقوق بشر اروپا لغو شد.

به گزارش «گاردین»، حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد یکی از هفت پرونده پناهجویی مهاجرانی که قرار بود با نخستین پرواز به روآندا در شرق آفریقا منتقل شوند، سبب شد تا وکلای شش پرونده دیگر نیز در لحظه آخر درخواست موفقیت آمیزی داشته باشند.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم خود اعلام کرد که براساس شواهد، پناهجویانی که از انگلیس به روآندا اعزام می‌شوند به رویه‌های منصفانه و کارآمد برای تعیین تکلیف دسترسی نخواهند داشت.

این حکم همچنین به حکم اخیر قاضی انگلیسی مبنی بر رد درخواست دستوری فوری لغو پرواز به روآندا اشاره و تاکید کرد «پرواز پناهجویان به روآندا باید فوری متوقف شود.»

حکم مذکور تنها چند ساعت پس از آن صادر شد که نخست وزیر انگلیس تهدید به خروج از دادگاه حقوق بشر اروپا کرد.

حکم دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر لغو پرواز پناهجویان به روآندا ضربه مهمی برای «جانسون» و «پریتی پاتل»، وزیر کشورش محسوب می‌شود که وعده اعزام هزاران پناهجو به روآندا را در ماه مه داده بودند.

وزیر کشور در سایه انگلیس نیز گفت «دولت باید مسئولیت این پرواز ناموفق را بپذیرد البته بدش نمی‌آید که با وکلا و دادگاه‌های اروپایی درگیر شود؛ کابینه سیاستی را دنبال می‌کند که از ناکارآمدی آن آگاه است.»

یک منبع دولتی اعلام کرد که هزینه پرواز لغو شده حدود 500 هزار پوند بوده که از بودجه عمومی پرداخت شد. ضمن این که دولت انگلیس 120 میلیون پوند به عنوان پیش پرداخت در قرارداد به روآندا پرداخت کرده است.

دولت انگلیس از بیان میزان هزینه‌های قانونی و نیز هزینه پروازهای آینده، هزینه‌های اقامت و زندگی پناهجویان اعزامی به روآندا خودداری کرد.

دادگاه مذکور ماه آینده طی یک جلسه کامل قانونی بودن طرح جنجالی مهاجرتی موسوم به «طرح روآندا» را بررسی می‌کند.

طرح جنجالی مهارجرتی انگلیس از همان ابتدا با مشکلاتی مواجه بود و شمار پناهجویان اعزامی از 130 نفر در آغاز هفته گذشته به 31 نفر در روز جمعه و هفت نفر در روز سه شنبه کاهش یافت.

چالش‌های قانونی مطرح شده از سوی پناهجویان بر این تاکید دارند که اعزام به روآندا با سابقه حقوق بشری ضعیف آن‌ها را قربانی برده داری مدرن می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *