85 درصد پرونده‌های قضایی شهرستان ریگان به صلح و سازش ختم شد

17:42 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۹۰۳۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: بیش از 85 درصد از پرونده‌های قابل صلح و سازش در ریگان به همت مردم، سران طوایف و روحانیون به صلح و سازش مختومه شده که این آمار در کشور کم نظیر و شاید بی‌نظیر است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دادگستری شهرستان ریگان تصریح کرد: یکی از سیاست‌های قطعی قوه قضاییه، ترویج صلح و سازش است و سران طوایف، معتمدان روحانیون شیعه و سنی نقش مهمی در این حوزه بر عهده دارند.

وی افزود: شهرستان ریگان طی 5 سال متوالی رتبه اول تحقق صلح و سازش در پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است و با تحقق 85 درصد سازش در پرونده‌ها، رکوردی در این زمینه به ثبت رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که مردم شیعه و سنی در شهرستان ریگان با همدلی و مشارکت در عمران و آبادانی منطقه در حال ادامه زندگی هستند، تصریح کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خدمات خوبی برای توسعه، عمران و آبادانی منطقه ارائه شده است و با توسعه این خدمات شاهد افزایش رفاه و آسایش عمومی مردم خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با تاکید بر این مطلب که دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را باید مطرح کرده و به تعبیر قرآن مجید این نعمت‌ها را بر زبان جاری کنیم، بیان کرد: با وجود تمامی توطئه‌هایی که استکبار جهانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام داده؛ در 40 ساله اخیر شاهد شکوفایی و رشد مناطق محروم بوده‌ایم و البته هنوز ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید از آن‌ها بیشتر استفاده شود و محرومیت‌ها به حداقل برسد.

وی از اقدامات مقامات قضایی شهرستان ریگان در تحقق صلح و سازش تقدیر کرد و گفت: این شهرستان همواره به عنوان شهرستان پیشتاز در صلح و سازش مطرح بوده و باید از ظرفیت‌های این حوزه در آینده نیز استفاده شود.

وی از خدمات 8 ساله امین سلطانی، رئیس سابق دادگستری ریگان در مناصب مختلف قضایی در این شهرستان  تقدیر کرد و ادامه داد: سوابق وی نشان دهنده آن است که فردی کاردان و کاربلد است و باید از تجربیاتش نهایت استفاده صورت گیرد.

بیشتر بخوانید

رئیس کل دادگستری استان کرمان: روحانیون از ظرفیت‌های فرهنگی بزرگ کشور هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه جواد دهقان را به عنوان سرپرست دادگستری شهرستان ریگان معرفی کرد و ضمن تقدیر از خدمات گذشته وی در مناطق جنوبی استان، گفت: پشتیبانی مردم ضامن موفقیت مسئولان در دستگاه‌های اجرایی و قضایی خواهد بود و انتظارداریم که پشتیبانی مردمی از دستگاه قضایی در شهرستان ریگان ارتقاء یابد.

امین سلطانی رئیس سابق دادگستری ریگان نیز با اشاره به این مطلب که قضاوت به شهادت منابع اصیل اسلامی از مناصب جلیله الهی است که ذات مقدس باری تعالی با حکمت بی انتهای خویش آن را به نبی و وصی تفویض کرده است که در زمان غیبت امام معصوم این امر به قضات ماذون از سوی ولی فقیه سپرده شده است، ادامه داد: در موقعیت مدیریتی واگذار شده به اینجانب با مد نظر قرار دادن سند تحول قضایی که الگوی پیشرفته‌ای از قضای اسلامی را به منصه ظهور می‌رساند، با تکیه به دستورالعمل‌های ابلاغی قوه قضاییه برنامه‌هایی را برای حصول به اهداف مورد نظر طراحی و عملیاتی کرده بودم.

وی افزود: تکریم ارباب رجوع و کسب رضایت مندی عمومی از دستگاه قضایی، بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در تحقق دیدگاه های حاکم در نظام‌های کیفری در سطح دنیا و اخذ مجوز راه اندازی و تاسیس اولین شورای حل اختلاف ویژه اهل سنت بیانگر رویکردهای دادگستری ریگان در دوره مدیریتی اخیر بوده است.

رئیس سابق دادگستری ریگان: تصریح کرد: یکی از مختصات ویژه ریگان با بافت اجتماعی و فرهنگی خاص خود، وجود افراد ذی نفوذ در بین طوایف تحت عنوان سران طوایف است که این افراد در رفع خصومت و توسعه سازش تقش به سزایی داشته‌اند.

وی افزود: اصرار بر رویکرد حبس زدایی، اقدامات موثر برای حفظ حقوق بیت المال و پیشگیری از وقوع جرم، پیگیری برای طراحی نقشه جامع شهری در ریگان، تکمیل کادر اداری و قضایی به منظور تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه قضایی، ایجاد فضای اداری جدید و تبدیل ساختمان قدیم به ساختمان شوراهای حل اختلاف، سعی در ایجاد هماهنگی میان مسئولان شهرستان و تعامل در راستای محرومیت زدایی از دیگر رویکردهای دستگاه قضایی ریگان در دوره مدیریتی سابق بوده است.

جواد دهقان سرپرست جدید دادگستری ریگان نیز در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی خدمت به خلق را از مسائل اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند و تاکید دارند که کار باید به صورت جهادی انجام شود و در دستگاه قضایی شهرستان ریگان بر این مبنا حرکت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای خدمت و برای کار جهادی به این منطقه آمده‌ام، عنوان کرد: همواره خدمت خالصانه و جهادی به مردم را در سرلوحه برنامه‌های خود دانسته و تلاش می‌کنم تا ضمن حفظ استقلال دستگاه قضایی در تعامل با سایر دستگاه‎ها گره گشای امورات قضایی مردم بوده و امورات قضایی را پیگیری و تسهیل کنیم.

دهقان تکریم مردم را دیگر اولویت‎های کاری خود برشمرد و ادامه داد: در مسیر ولایت قاطعانه می‎ایستیم و با افرادی که مخل نظم و امنیت مردم باشند با جدیت و قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *