راهکارهای موثر در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها /۳۰۰ بازدید از زندان‌های خراسان رضوی در سال جاری توسط مسئولان قضایی انجام شد

7:50 - 23 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۸۸۵۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و بهره گیری از ظرفیت‌های نظام نیمه آزادی و اعمال حبس تحت نظارت‌های الکترونیک توسط مراجع قضایی می‌تواند نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها داشته باشد.

سعید سرباز جانفدا در گفت‌وگو با میزان درباره راهکارهایی جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، اظهار کرد: کاهش جمعیت کیفری موضوعی فراتر از سازمان زندان‌ها بوده و مبدأ آن جامعه است، در فرآیند کاهش جمعیت کیفری اولین گام این است که کلیه ارکان جامعه نقش ایفاء کنند تا زمینه بزه و ارتکاب جرم کاهش پیدا کند.

وی افزود: در گام بعدی باید با اقدامات تربیتی و اصلاح رفتار زمینه ارتکاب مجدد جرم کاهش یابد، همچنین خانواده زندانیان به عنوان یک گروه در معرض آسیب زیر چتر حمایتی اجتماعی قرار بگیرند و برای زندانیان که به درستی در چرخه اصلاح و تربیت قرار گرفته‌اند توسط مراجع قضایی ارفاقات قانونی در نظر گرفته شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی بیان کرد: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و بهره گیری از ظرفیت‎های نظام نیمه آزادی و اعمال حبس تحت نظارت‌های الکترونیک توسط مراجع قضایی می‌تواند نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها داشته باشد.

سرباز جانفدا درخصوص بازدید مسئولان قضایی از زندان خراسان رضوی گفت: بازدید مراجع قضایی از زندان‌ها یکی از ابزارهای کاربردی و موثر در کاهش جمعیت کیفری محسوب می‌شود، چرا که در خلال این بازدید علاوه بر اینکه زندانیان حائز شرایط قانونی از ارفاقات قضایی بهره مند می‌شوند، زندانیانی که ابهام یا درخواستی در خصوص پرونده قضایی خود دارند با دریافت پاسخ مناسب و آنی به درستی آگاه می‌شوند و از بسیاری از آسیب‌های متصور جلوگیری می‌‍شود.

بیشتر بخوانید

۱۰ زندانی جرایم غیرعمد با کمک ستاد دیه در گرگان آزاد شدند

وی اظهار کرد: در همین راستا از ابتدای سال‌جاری تا کنون 300 مورد بازدید قضات از زندانهای استان انجام شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی در خصوص مشکل اصلی که در زندان‌های استان خراسان رضوی وجود دارد و زندانیان با آن مواجه هستند، بیان کرد: در سیاست‌های نظام زندانبانی جمهوری اسلامی ایران، اشتغال و حرفه آموزی، امورفرهنگی و تربیتی و بهداشت و درمان و طبقه بندی به عنوان محورهای اصلی و مبنایی تعریف شده‌اند، رسیدن به نقطه مطلوب در همه این شاخص‌ها نیازمند فضای فیزیکی مناسب و استاندارد و امکانات و تجهیزات متناسب است، لیکن در بسیاری از زندان‌ها استان خراسان رضوی به لحاظ ساختار فیزیکی قدیمی و محدود که در گذشته صرفا با هدف نگهداری محکومان طراحی شده‌اند امکان ایجاد و طراحی سیاست‌های تربیتی به طور کامل و استاندارد وجود ندارد، البته این موضوع در برنامه ریزی‌های اجرایی لحاظ و برای رفع آن نیز تدبیر شده است.

وی افزود: در اکثر شهرستان‌های استان که زندان آن فرسوده و در مرکز شهر قرار دارند پروژه جدید، استاندارد و خارج از شهر تعریف و مراحل ساخت آغاز شده است.

سربازجانفدا تصریح کرد: اتمام پروژه زندان‌های جدید مشهد و سایر شهرهای استان نیاز به یک اراده ملی و عزم فراگیر استانی دارد تا بتوان در کوتاه مدت با انتقال زندان‌های قدیمی به خارج از شهرها هم مشکل مدیریت شهری و شهروندان را حل کرد و هم فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان را در فضایی استاندارد به نتیجه رساند.

وی درخصوص ایجاد شغل جدید به زندانیان استان خراسان رضوی، بیان کرد: مشاغل در زندان‌ها عموماً توسط بخش خصوصی و کارآفرینان و با حمایت‌های ساختاری سازمان زندان‌ها فعال می‌شوند و با توجه به اینکه سیاست ما توسعه اشتغال است، لذا قطعا این موضوع نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدید است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی اظهار کرد: رشد میزان اشتغال زندانیان در سال 1400 نسبت به سال 99 از 40 درصد به ۶۵ درصد نشانگر ایجاد مشاغل جدید در بخش‌های مختلف نظیر کشاورزی، دامداری، مونتاژکاری، پوشاک، فرش بافی، صنایع دستی، صنایع چرم، صنایع چوب، صنایع فلزی و بسیاری از صنایع و کارگاه‌های تولیدی متعددی است که در حال حاضر در زندان‌های استان فعال هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *