وزیر آموزش و پرورش: تلاش می‌کنیم به سمت الکترونیکی کردن کامل فرآیند سنجش نوآموزان پیش برویم

13:32 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۸۵۷۵
وزیر آموزش و پرورش در آئین افتتاح برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان گفت: ضروری است در طرح سنجش از همه ابزارها استفاده کنیم و در طول سال تحصیلی، سنجش استمرار و فرآیند سنجش به‌صورت الکترونیکی انجام شود تا نیاز کمتری به مراجعه حضوری باشد.

خبرگزاری میزان - به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز یوسف نوری در آئین افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود دبستان و پیش‌دبستانی که در دبستان دخترانه رازی منطقه 3 تهران برگزار شد، با تبریک میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع)، اظهار کرد: دانش آموزان دارای استعدادهای مختلفی هستند که شناسایی و ایجاد زمینه شکوفایی آن بر عهده نظام تعلیم و تربیت است.

وی گفت: برنامه ملی سنجش از سال 1373 آغازشده و همچنان ادامه دارد، لذا برای داشتن نیم‌رخ نوآموزان باید از ابزارهای جدید و به‌روز بهره‌مند شویم و از قبل از دبستان این برنامه را آغاز کنیم.

عضو کابینه دولت مردمی، آمار دانش آموزان استثنایی را نیم درصد اعلام و عنوان کرد، افزود: ضروری است در طرح سنجش از همه ابزارها استفاده کنیم و در طول سال تحصیلی سنجش ادامه داشته باشد و فرآیند سنجش به‌صورت الکترونیکی انجام شود تا نیاز کمتری به مراجعه حضوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم استعداد همه دانش آموزان شناسایی‌شده و در مسیر خود قرار بگیرد، لذا استفاده از معلمان متخصص و مجهز به علم روز در مدارس امری ضروری است.

نوری افزود: اکنون هزار و ۲۰۰پایگاه اولیه، ۸۰۰پایگاه ثانویه و حدود ۴۰۰پایگاه سیار داریم؛ در سال گذشته میزان دانش آموزان شناسایی‌شده دیرآموز کمتر از ۶درصد بوده است، تعداد دانش آموزان استثنایی کمتر از دو دهم درصد در مدارس تلفیقی و تعداد دانش آموزان استثنایی حدود نیم درصد هستند.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: تعداد 1200 پایگاه سنجش، آمار بسیار مطلوبی است البته امکانات همه پایگاه‌ها مانند هم نیست، لذا در برخی مناطق دوردست با کمترین امکانات برنامه سنجش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به سمت الکترونیکی کردن کامل فرآیند سنجش پیش برویم، اظهار کرد: اهداف برنامه سنجش به تدریج افزایش پیدا می‌کند و تاکنون گروه‌های زیادی از دانش آموزان به این برنامه اضافه شده‌اند و تعداد سنجه‌ها افزایش پیدا کرده است تا نیم رخ کامل‌تری از دانش آموزان داشته باشیم و بتوانیم با شناسایی ویژگی‌های فرد فرد دانش آموزان برای آنان برنامه‌ریزی تحصیلی بهتری کنیم.

عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه «برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان» یک طرح ملی است، اظهار کرد: از این برنامه اطلاعات ارزشمندی استخراج می‌شود و آموزش و پرورش این آمادگی را دارد تا این اطلاعات را در اختیار برنامه‌ریزان سایر دستگاه‌ها قرار دهد تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای آینده سازان و سرمایه‌های این کشور انجام دهیم.

وزیر آموزش پرورش با اشاره به اینکه طرح‌های متعددی در آموزش و پرورش برای افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان در جریان است اظهار کرد: در طرح سنجش نوآموزان با شناسایی ویژگی‌های دانش آموزان سعی می‌کنیم آنان را در مسیری قرار دهیم و حمایت‌هایی از دانش آموزان داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین علاقمندی را در دانش آموزان ایجاد کنیم. همچنین طرح‌هایی مانند تغذیه رایگان دانش آموزان کم برخوردار که از سال آینده به طور کامل اجرایی خواهد شد، دانش آموزان کم برخوردار را به حضور بیشتر در کلاس‌های درس ترغیب و مقدار یادگیری آنا را نیز افزایش خواهد داد.

نوری در پایان گفت: برنامه سنجش با هماهنگی سایر دستگاه‌ها در حال اجراست که وزارت بهداشت از شرکای اصلی ما در اجرای این برنامه است.

بیشتر بخوانید:

افتتاح برنامه ملی سنجش نوآموزان با حضور وزیر آمورش و پرورش

انتهای پیم/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *