پاسخ‌های وزیر رفاه به 50 پرسش پرتکرار یارانه‌ای

9:46 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۷۹۴۵
روزنامه ایران در گزارشی در رابطه با یارانه به تشریح ملاک‌های دهک‌بندی، رفع ابهام از سؤالات مربوط به بعد خانوار، ثبت و رسیدگی به اعتراضات جاماندگان، یارانه بگیران جدید و خانوارها و افراد دارای شرایط خاص و معلولیت پرداخته است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: به‌دنبال اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، برای خانوارها و افرادی که به عدم شمول خود در این طرح معترض بودند راهکارهایی برای ثبت اعتراض یا درخواست برقراری یارانه برای کسانی که تا به حال پرونده یارانه‌ای نداشتند از سوی دولت اعلام شد. در این میان برخی ابهامات و سؤالات ممکن بود در ذهن مردم شکل گرفته باشد که روزنامه ایران با یک شماره پیامک، آمادگی خود را برای دریافت سؤالات مخاطبان اعلام کرد تا بعد از دریافت سؤال‌ها، مستقیماً آنها را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بپرسد و پاسخ وزیر به این سؤالات را منتشر کند.

به‌دنبال این فراخوان پیامکی، بیش از دو هزار سؤال از مخاطبان با مفهوم مشکلات یارانه‌ای دریافت کردیم که با حذف سؤال‌های مکرر و دسته‌بندی موارد مشابه، پاسخ این سؤالات را از حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جویا شدیم. آنچه در ادامه می‌خوانید پرسش‌های یارانه‌ای مخاطبان روزنامه ایران و پاسخ‌های مستقیم وزیر به این پرسش‌هاست:

شاخص‌ها و ملاک‌های دهک‌بندی یارانه

چه ملاک‌هایی برای حذف یارانه در این دوره وجود داشته است؟ مثلاً به طور مشخص داشتن ملکی به ارزش مشخص یا خودروی خارجی یا سفر خارجی و… بوده است؟ چرا این موارد به طور روشن اعلام نمی‌شود؟

دهک‌بندی درآمدی خانوارها براساس شاخصی ترکیبی از درآمدها و دارایی‌های خانوار صورت گرفته است. لذا یک شاخص خاص مثل ارزش خودرو به تنهایی ملاک نبوده است. این اطلاعات در طول چندین سال مبنای رتبه‌بندی قرار گرفته و در آخر تعداد اعضای خانوار نیز مدنظر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که هرچه تعداد اعضای خانوار افزایش یابد احتمال پایین آمدن دهک خانوار وجود دارد.

اگر ملک در حذف یارانه مؤثر نبوده، پس چرا وقتی علت حذف یارانه را از تلفن گویا می‌پرسیم می‌گویند مثلاً دو ملک به نام اعضای خانواده است؟

اطلاعات ارائه شده در سامانه حمایت و تلفن گویا برای اطلاع فرد از دارایی‌های ثبت شده خود و اعضای خانوار در پایگاه رفاه می‌باشد و لزوماً این اطلاعات در دهک‌بندی خانوارها استفاده نشده‌اند.

سفر خارجی به‌عنوان یکی از معیارهای دهک‌بندی قرار گرفته است، در کارنامه اقتصادی خانواده ما تعدادی سفر خارجی درج شده که فقط یک مورد از آنها درست است و بقیه درست نیست. آیا اطلاعات صحت‌سنجی نمی‌شود؟

در سیاست یارانه‌ای اخیر دولت سفر خارجی ملاک دهک‌بندی یا حذف یارانه افراد نبوده است. ضمناً اطلاعات موجود در پایگاه رفاه ایرانیان از نهادهای مرتبط هر حوزه دریافت شده است و اگر افراد در خصوص صحت این اطلاعات اعتراض دارند می‌بایست به نهاد مرتبط مراجعه نمایند.

شاخص‌ها و ملاک‌های دهک‌بندی مشخص نیست ما در اولین مراجعه به سایت در دهک 9 قرار گرفته بودیم و برای بار دوم در دهک 7، آیا ملاک‌ها تغییر کرده یا اطلاعات به روز شده است؟

ملاک دهک‌بندی تغییر نکرده است بلکه اطلاعاتی که ابتدا در سایت نمایش داده می‌شد اطلاعات قدیمی بود که بعد از اجرای طرح یارانه‌ای اخیر به روزرسانی شد.

قاعدتاً فردی که مستأجر است نمی‌تواند در دهک دهم قرار گیرد اما یارانه ما با وجود آنکه مستأجر هستیم قطع شده است؟ همین‌طور کسی که بازنشسته یا مستمری بگیر است، چرا یارانه بسیاری از افراد با این شرایط قطع شده است؟

مستأجر یا بازنشسته بودن دلیل بر قرار نگرفتن در دهک دهم نیست و ممکن است فرد به لحاظ درآمدی و دارایی در دهک دهم قرار گیرد. هرچند ممکن است به دلایلی مانند استفاده افراد دیگر از حساب شخص و بالا رفتن گردش مالی وی، بالا بودن درآمد و گردش حساب بقیه اعضای خانوار که منجر به افزایش دارایی و گردش مالی کل خانوار می‌شود یا فروش قولنامه‌ای و عدم انتقال سند دارایی‌هایی نظیر خودرو به خریدار که باعث ثبت این دارایی در لیست دارایی‌های فرد فروشنده خواهد شد.این اتفاق افتاده باشد که لازم است اقدامات لازم جهت تصحیح این اطلاعات انجام شود.
همیشه تصور ما از دهک ثروتمند جامعه افرادی هستند که سطح زندگی متفاوتی از عموم جامعه دارند اما ما کارمند هستیم و از 10 نفر ما فقط یک نفر یارانه گرفته است؟ آیا 10 درصد ثروتمند جامعه تا این حد در دسترسند و زندگی متوسط دارند؟

دهک‌بندی درآمدی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به‌صورت نسبی صورت گرفته است. به عبارتی افراد واقع در دهک دهم 10 درصد از جمعیت کشور هستند که از نظر شاخص‌های درآمد و دارایی شرایط بهتری نسبت به مابقی دهک‌های درآمدی دارند. لذا ممکن است برخی کارمندان عزیز نیز در دهک دهم قرار گرفته باشند.

یارانه خانواده ما در این دوره قطع شده و وقتی به سایت مراجعه می‌کنیم در کارنامه اقتصادی ما حقوق ماهانه 8 میلیون تومان درج شده که قاعدتاً زیاد نیست اما خودروهایی که در سال‌های اخیر در خانواده ما خرید و فروش شده در کارنامه اقتصادی‌مان وجود دارد و حذف نشده است؟ آیا داشتن چند خودرو عامل حذف یارانه شده و اگر چنین بوده چرا اطلاعات به روز نشده است؟

همان‌طور که در سؤال دیگری پاسخ داده شد، اطلاعات مورد اشاره برای ویرایش قدیمی سایت بوده که بعد از به‌روزرسانی سایت اصلاح شده است. داشتن دارایی‌های متعدد مانند چند خودرو ممکن است منجر به قرار گرفتن فرد در دهک دهم شود.

بازنشسته هستم و پاداش پایان خدمت و سایر پس‌اندازهای زندگی‌ام که 300 میلیون تومان بوده را در بانک پس‌انداز کردم تا پشتیبان زندگی‌ام باشد اما همین دارایی عامل قطع یارانه‌ام شده است. آیا پس‌انداز بانکی ملاک حذف یارانه بوده است؟

گردش حساب بانکی و پس‌انداز یکی از چندین عامل دهک‌بندی بوده و احتمالاً برای این فرد عوامل دیگری نیز بوده که موجب قرار گرفتن در دهک دهم شده است.

کسانی که حقوق بگیر هستند که درآمد و هزینه آنها مشخص است چطور ممکن است دهک ۱۰ باشند و یارانه آنها حذف شود؟

بسته به مجموع میزان حقوق و درآمد فرد و مابقی اعضای خانوار، ممکن است فرد نسبت به بقیه افراد جامعه در وضعیت معیشتی بهتری قرار گیرد و مشمول دهک دهم درآمدی قرار گیرد.

آیا کارفرما بودن و اینکه فرد تعدادی حقوق بگیر داشته باشد هم جزو ملاک‌های حذف بوده است؟

خیر. کارفرما بودن به تنهایی عامل حذف شدن از یارانه نیست.

آیا اطلاعات اقتصادی خانوار مدام بررسی می‌شود یا یکبار برای همیشه دهک‌بندی انجام می‌شود و پرونده دهک‌بندی بسته می‌شود؟

اطلاعات اقتصادی خانوار در فواصل زمانی مختلف دوباره بررسی شده و دهک‌بندی جدید صورت می‌گیرد.

با وجود اینکه ملک و خودرو و درآمد خوبی داریم اما اقساط زیادی هم می‌پردازیم آیا در دهک‌بندی مخارج و هزینه‌ها هم لحاظ شده است؟

بر مبنای قانون دهک‌بندی براساس درآمد و دارایی صورت می‌گیرد. رفتار و علایق مصرفی افراد مختلف جامعه باعث تفاوت در میزان هزینه‌های زندگی می‌شود. به عبارتی ممکن است فردی علاقه به دریافت تسهیلات برای کسب درآمد بیشتر داشته باشد یا علایق مصرفی داشته باشد که منجر به افزایش هزینه‌ها و اقساط تسهیلات وی شود.

فرزندانم دانشجوی دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی هستند و در یک سال اخیر مخارج ما چند برابر شده است اما حالا به‌دلیل شاغل بودن دو عضو خانواده یارانه ما قطع شده، آیا داشتن فرزند دانشجو در دهک‌بندی لحاظ نمی‌شود؟

اگر خانوار دارای فرزند بالاتر از سن قانونی و شاغل باشد می‌تواند براساس مقررات فی‌مابین سازمان هدفمندی و سایر دستگاه‌های مجری، فرایند جداسازی خانوار را طی کند.

افرادی هستند که چند ملک دارند اما پس‌انداز نقدی یا چند خودرو ندارند. چرا باید ملک، به‌عنوان ملاک دهک‌بندی در نظر گرفته نشود آن وقت خانواده‌ای که دو پراید برای مسافرکشی دارند از دریافت یارانه محروم شوند؟

به‌دلیل عدم ثبت صحیح و جامع اطلاعات املاک توسط دستگاه‌های مسئول، در حال حاضر اطلاعات املاک مبنای دهک‌بندی قرار نگرفته است تا مبادا افرادی به ناحق از دریافت یارانه محروم شوند.

ما خانه خود را فروختیم اما به‌دلیل جهش قیمت مسکن قدرت خرید ملک را از دست دادیم و پولمان را در بانک گذاشتیم و حالا به‌دلیل همین پس‌انداز از یارانه محروم شده‌ایم آیا نباید مجموع دارایی در نظر گرفته شود؟

دهک‌بندی براساس مجموع دارایی و درآمد خانوار صورت گرفته و تمامی خانوارهای کشور بر همین اساس رتبه‌بندی شده‌اند. کسانی که در دهک دهم درآمدی قرار دارند، نسبت به مابقی خانوارها از وضعیت درآمد و دارایی بهتری برخوردار می‌باشند.

آیا مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس همه از دریافت یارانه حذف شده‌اند؟

شرایط معیشتی این افراد نیز مانند بقیه مردم با توجه به شاخص‌های دهک‌بندی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت قرار گرفتن در دهک دهم درآمدی از دریافت یارانه محروم می‌شوند.

آیا یارانه غیرقابل برداشتی که بعد از اعتراض در حساب ما قرار گرفته بعد از بازبینی و در صورتی که باز هم در دهک 10 قرار بگیریم از حساب ما برداشته می‌شود؟

واریز این مبلغ به این قشر از هموطنان عزیزمان به دستور ریاست محترم جمهور و جهت آسایش خاطر ایشان انجام شده است. طبیعتاً جزئیات مربوط به این امر بر مبنای تصمیم دولت مشخص خواهد شد.

ثبت اعتراض یا ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید

کسانی که سواد و دسترسی به اینترنت ندارند چطور می‌توانند برای اعتراض به قطع یارانه یا ثبت‌نام برای دریافت یارانه اقدام کنند؟ آیا به‌صورت حضوری یا تلفنی ثبت درخواست انجام می‌شود؟

افراد برای اعتراض به دهک‌بندی خود باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند یا از طریق تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اعتراض خود نسبت به قرار گرفتن در دهک دهم درآمدی را ثبت کنند.

بازنشسته‌ای هستم که صرفاً یک خانه و یک خودرو دارم و تا ماه قبل یارانه دریافت می‌کردم، حالا در این دوره یارانه‌ام قطع شده است. درخواست بازبینی کرده‌ام اما نمی‌دانم چطور وضعیتم را توضیح دهم تا در بازبینی دوباره یارانه‌ام را حذف نکنند؟

بازبینی بر اساس شاخص‌های درآمدی و دارایی تمامی اعضای خانواده صورت می‌گیرد.

چرا در سایتی که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برای اعتراض فراهم کرده امکان درج دلایل اعتراض وجود ندارد در حالی که ما نسبت به بعضی اطلاعات اشتباه اعتراض داریم و حتی با سند و مدرک می‌توانیم آن را اثبات کنیم.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه‌ای برای ثبت اعتراض و ارائه توضیحات تکمیلی فراهم نموده که ان‌شاءالله بزودی برای مردم قابل دسترسی خواهد بود.

دختر مجردی که شاغل است و درآمد دارد، درآمدش موجب شده تا مجموع درآمد خانوار بالا برود اما واقعیت این است که او کمک خرج خانواده نیست چون در حال پس‌انداز برای خرید خانه و ساختن آینده خود است. آیا می‌تواند کارنامه اقتصادی‌اش را از خانواده جدا کند تا یارانه پدرش که بازنشسته است قطع نشود؟

تغییر ساختار خانوار در حیطه وظایف و اختیارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. با توجه به ارائه پیشنهاد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تفکیک اعضای مجرد خانوار که صاحب شغل و درآمد ثابت می‌باشند، تسهیل این امکان از سوی نهادهای مسئول و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حال پیگیری می‌باشد.

پسری مجرد هستم که خانواده‌ام در شهرستان زندگی می‌کنند و پدرم کشاورز بوده و تا پیش از این یارانه 45 هزار تومانی‌ام را پدرم دریافت می‌کرده اما اکنون با وجود اینکه در تهران مستأجر هستم و بخش عمده حقوقم برای اجاره‌خانه و مخارج زندگی در تهران صرف می‌شود اما یارانه خانواده‌ام قطع شده است. توضیحاتی را که باید در این مورد برای بازگشت یارانه خانواده بدهم باید به چه کسی و چه مرجعی می‌توانم اعلام کنم؟

مسأله این عزیز به تغییر ساختار خانوار و جدا شدن این فرزند از خانوار پدری در پایگاه خانوار سازمان هدفمندی برمی‌گردد. تغییر ساختار خانوار در حیطه وظایف و اختیارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. با توجه به ارائه پیشنهاد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تفکیک اعضای مجرد خانوار که صاحب شغل و درآمد ثابت می‌باشند، تسهیل این امکان از سوی نهادهای مسئول و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حال پیگیری می‌باشد.

در سال 93 داوطلبانه درخواست حذف یارانه را دادیم اما وضعیت اقتصادی خانواده ما تغییر کرده و حالا نیازمند دریافت یارانه هستم. چطور می‌توانم مجدد درخواست برقراری یارانه را داشته باشم؟

خانوارهایی هستند که پیش‌ از این به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند یا در سال 1393 به‌صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف داده بودند، جاماندگان، از قلم افتادگان و… از یارانه محسوب می‌شوند و در صورت تقاضای دریافت یارانه باید برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کد ملی۴۳۸۵۷4* را شماره‌گیری کنند و پس از آن برای ثبت‌نام به آدرس اینترنتی my.gov.ir مراجعه نموده و درخواست برقراری یارانه خانوار خود را ثبت کنند. ثبت درخواست ایشان بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد.

10 سال است که ازدواج کرده‌ام، همسرم در خانواده پدرش تعریف شده و یارانه دریافت می‌کرد اما من و فرزندم یارانه نداشتیم و تا به حال هم برای تفکیک خانوار اقدام نکردیم. حالا در این دوره یارانه خانواده همسرم قطع شده و من نمی‌دانم چطور باید اعتراضم را ثبت کنم.

با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir اقدام به ثبت اطلاعات خانوار خود نموده تا در صورت بررسی و قرار نگرفتن در دهک دهم درآمدی، مشمول دریافت یارانه شوید. مسئولیت تفکیک خانوار افراد متأهل بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد که پس از تفکیک و ارسال مشخصات این خانوارها برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهک‌بندی این خانوارها بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مشخص خواهد شد.

مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی هستم و برایم یارانه 300 هزار تومانی واریز شده در حالی که حقوق بسیار کمی می‌گیرم و مستأجر هستم آیا می‌توانم با ارائه سند و مدرک در دهک یک تا سه تعریف شوم؟

دهک‌بندی بر اساس اطلاعات درآمدی و دارایی ثبت شده در نهادهای مرتبط صورت گرفته است و این افراد با توجه به میزان درآمد و دارایی خود وضعیت معیشتی بهتری نسبت به دهک اول تا سوم درآمدی داشته‌اند.

گردش حساب ملاک دهک‌بندی بوده اما تولید کننده‌ای که گردش مالی بالا دارد که مستأجر و فاقد خودرو است و همه دارایی‌اش را صرف تولید کرده و عایدی هم ندارد، آیا در صورت ثبت‌نام، یارانه برای او برقرار می‌شود؟
عموماً افراد درآمدها و دارایی‌های دیگری نیز دارند که موجب می‌شود در دهک دهم قرار گیرند.

من و همسرم در روستا یک خانه داریم و هر دو کارمند خانه بهداشت هستیم و در سال‌های گذشته یارانه ما قطع شده و حالا که هزینه‌های ما با تغییر قیمت‌ها بالا می‌رود نیاز به یارانه دارم، باید چه کنم؟

خانوارهایی هستند که پیش‌ از این به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند یا در سال 1393 به‌صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف داده بودند، در صورت تقاضای دریافت یارانه باید برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کد ملی۴۳۸۵۷4* را شماره‌گیری کنند و پس از آن برای ثبت‌نام به آدرس اینترنتی my.gov.ir مراجعه نموده و درخواست برقراری یارانه خانوار خود را ثبت کنند. ثبت درخواست ایشان بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد.

بعد خانوار

یک مستمری بگیر هستم و این ماه یارانه مرا به‌دلیل دو فرزند شاغلم که مستقل از من زندگی می‌کنند قطع کرده‌اند، در صورتی که فقط نام آنها در لیست یارانه من هست و مستقل از من زندگی می‌کنند، چطور می‌توانم مجدداً یارانه را با حذف یارانه دو فرزندم برقرار کنم؟

تغییر ساختار خانوار در حیطه وظایف و اختیارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. با توجه به ارائه پیشنهاد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تفکیک اعضای مجرد خانوار که صاحب شغل و درآمد ثابت می‌باشند، تسهیل این امکان از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حال پیگیری می‌باشد.

من یک جانباز و مستمری‌بگیر هستم و دخترم به خاطر مشکل خانوادگی با من زندگی می‌کند. چطور می‌توانم یارانه دخترم را به خانواده خودم اضافه کنم؟

مسائل مربوط به تفکیک خانوار در حیطه سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. در مورد این مثال خاص به نظر می‌رسد در صورتی که دختر ایشان هنوز طلاق نگرفته و متأهل می‌باشند، امکان تفکیک یارانه ایشان از شوهر و اضافه شدن به ساختار خانوار پدر وجود نداشته باشد مگر اینکه شرایط خاصی حاکم باشد.

بازنشسته‌ای هستم که فرزند دخترم جدا شده و با من زندگی می‌کند اما یارانه دریافت نمی‌کند. یارانه‌ام قطع نشده اما آیا می‌توانم دخترم و فرزندانش را به خانوار خود اضافه کنم؟

تغییر ساختار خانوار بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. این افراد با مراجعه به مراکز پلیس + 10 یا سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند.

آیا فردی که ازدواج نکرده می‌تواند به‌عنوان یک خانواده تعریف شود و یارانه بگیرد؟

تغییر ساختار خانوار در حیطه وظایف و اختیارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. با توجه به ارائه پیشنهاد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تفکیک اعضای مجرد خانوار که صاحب شغل و درآمد ثابت می‌باشند، تسهیل این امکان از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حال پیگیری می‌باشد.

زن سرپرست خانوار هستم اما یارانه فرزندانم را همسرم می‌گیرد در حالی که با من زندگی می‌کنند. برای ثبت فرزندانم در فهرست یارانه خودم باید چه کنم؟

تغییر ساختار خانوار بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. این افراد با مراجعه به مراکز پلیس + 10 یا سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند.

من چند سال است که ازدواج کرده‌ام اما در خانه پدری ساکن هستم.آیا برای اینکه به‌عنوان یک خانواده تعریف شویم نیاز به محل سکونتی جدا از خانه پدری داریم؟

افراد متأهل برای تفکیک خانوار خود باید با در دست داشتن مدارک شناسایی و سند ازدواج به مراکز پلیس +10 مراجعه نمایند و درخواست تفکیک خانوار خود را ثبت و پیگیری نمایند.

فرزندانم مهاجرت کرده‌اند اما خودم بازنشسته ام. می‌خواهم به قطع یارانه‌ام اعتراض کنم اما باید بعد خانوار تغییر کند و فرزندانم جدا شوند.باید چه کنم؟

تغییر ساختار خانوار در حیطه وظایف و اختیارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد. با توجه به ارائه پیشنهاد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تفکیک اعضای مجرد خانوار که صاحب شغل و درآمد ثابت می‌باشند، تسهیل این امکان از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حال پیگیری می‌باشد.

آیا در بررسی خانوارها اینکه خانواده‌ای دارای سالمند یا نوزاد است یا فرزندی در آستانه ازدواج دارد هم لحاظ می‌شود؟
چون این موارد هزینه‌های خانوار را بالا می‌برد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحال پیگیری است تا وضعیت بیماران خاص و معلولیت‌های شدید در سیاست یارانه‌ای اخیر دولت لحاظ شود. در کنار این مسأله در دهک‌بندی خانوار، بعد خانوار و شرایط سنی آنها با ضرایبی مدنظر قرار می‌گیرد.

بیماران خاص و معلولیت شدید

از دو برادر معلولم نگهداری می‌کنم اما یارانه‌ام قطع شده است در حالی که توان مالی نگهداری از برادرانم را ندارم. چطور می‌توانم پرونده پزشکی آنها و هزینه هایم را برای برقراری مجدد یارانه‌ام ارائه دهم؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحال پیگیری است تا وضعیت بیماران خاص و معلولیت‌های شدید در سیاست یارانه‌ای اخیر دولت لحاظ شود.

افرادی که بیماری خاص دارند یا در خانواده آنها بیمار خاص هست با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجهند. این افراد چطور می‌توانند برای دریافت یارانه اقدام کنند؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحال پیگیری است تا وضعیت بیماران خاص و معلولیت‌های شدید در سیاست یارانه‌ای اخیر دولت لحاظ شود.

دارایی مبهم و اطلاعات غیر شفاف

در این شرایط افرادی که حساب‌های مالی شفافی ندارند بیشترین نفع را می‌برند. پزشک یا آرایشگر یا دلار فروشی که از دستگاه پوز استفاده نمی‌کند و گردش حساب پایینی دارد در دهک ۱۰ قرار نمی‌گیرد. فکری به حال این موارد کرده اید؟
عدم استفاده از دستگاه کارتخوان منجر به گردش مالی پایین نخواهد شد. این افراد مبالغ دریافتی نقدی را به حساب‌های بانکی خود یا مابقی اعضای خانواده واریز می‌کنند که این عمل منجر به گردش مالی بالای خانوار خواهد شد.
من فامیلی دارم که تابعیت ایرانی ندارد و نمی‌تواند ملک بخرد، یک ملک در اینجا به نام من خریده اما در واقع نه در آن زندگی می‌کنم و نه اجاره آن را دریافت می‌کنم. آیا جایی برای ثبت این موارد هم هست؟

مردم عزیز باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه اجازه استفاده از حساب شخصی خود را به دیگران ندهند یا دارایی‌های دیگران را به اسم خود ثبت ننمایند و در صورت فروش یک دارایی اقدام به انتقال قطعی آن به اسم شخص خریدار نمایند. چرا که این اطلاعات اقتصادی به اسم ایشان در سامانه‌های مختلف ثبت شده و راهکار قانونی برای اثبات عدم مالکیت وجود ندارد. تنها راهکاری که برای این افراد وجود دارد انتقال دارایی به اسم صاحب واقعی آن می‌باشد.

در یک شرکت مسئول خرید هستم و تنخواه در حساب من است و به‌دلیل گردش حساب بالا و مداوم یارانه‌ام قطع شده است، باید چطور علت درخواست بازبینی‌ام را بیان کنم و به کجا باید مستنداتش را ارائه دهم؟

مردم عزیز نباید به هیچ وجه اجازه استفاده از حساب خود را به شخص دیگری بدهند و همچنین از واریز مبالغ متعلق به دیگران به حساب خود جلوگیری نمایند تا مانع افزایش گردش حساب خود شوند. از آنجا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت دوره‌ای دهک‌بندی تمامی خانوار‌های کشور را بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کند این امر منجر به کاهش گردش حساب‌های فرد در دوره‌های بعد و پایین آمدن دهک‌بندی درآمدی وی خواهد شد. در سامانه جدیدی که برای بازبینی یارانه راه‌اندازی می‌شود امکان بررسی این موارد وجود دارد.

ما در سال 99 همه دارایی خود را فروختیم و در بورس گذاشتیم و حالا به خاطر همان گردش حساب یارانه ما قطع شده. آیا مالباخته‌های بورس نباید یارانه می‌گرفتند؟

دهک‌بندی افراد بر اساس اطلاعات درآمدی و دارایی افراد در طول چندین سال صورت می‌گیرد و گردش مالی فرد در طول یک مدت کوتاه باعث قرار گرفتن فرد در دهک‌های بالای درآمدی نخواهد شد.

آیا در بازبینی افرادی که درآمدهای شفاف ندارند هم شناسایی می‌شوند تا یارانه‌شان قطع شود؟ یا صرفاً افرادی که درخواست بازبینی داده‌اند را بررسی می‌کنید؟

در فرایند بازبینی تمرکز بر افرادی است که درخواست بازبینی داشته‌اند. افراد مطرح شده در سؤال در فرایندهای دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند.

آینده پرداخت یارانه و وضعیت ثبت‌نام‌ها و دهک‌بندی

آیا بعد از این دو نوبت دیگر یارانه نقدی پرداخت نمی‌شود و کالابرگ جایگزین آن می‌شود؟

نوع پرداخت یارانه به‌صورت نقدی یا الکترونیکی در حال بررسی در دولت می‌باشد و به محض نهایی شدن به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

آیا کالابرگ فقط به کسانی تعلق می‌گیرد که حالا یارانه بگیر هستند و اگر اکنون یارانه نگیرند کالابرگ هم به آنها پرداخت نمی‌شود؟

نحوه پرداخت یارانه در تعیین مشمولان یارانه تأثیری ندارد و یارانه چه به‌صورت نقدی یا الکترونیکی بر اساس مصوبات قانونی به مشمولان تعلق می‌گیرد.

چرا برای ما فقط یک نوبت یارانه واریز شده و نوبت دوم واریز نشده است؟

برای مشمولان طرح یارانه‌ای اخیر، هر دو نوبت (دو ماه) واریز شده است. برای افرادی که به قرار گرفتن در دهک دهم اعتراض دارند یارانه اردیبهشت واریز شده است تا در صورت بازبینی و قرار گرفتن در دهک‌های پایین‌تر، یارانه خرداد نیز برای ایشان واریز شود.

برای همسرم بیمه رد می‌کنم اما به‌عنوان شاغل در نظر گرفته شده است. این در حالی است که همسرم حقوقی دریافت نمی‌کند و به همین دلیل یارانه ما قطع شده است، باید چطور این موضوع را ثابت کنم تا در بازبینی در دهک 10 قرار نگیرم؟

رد کردن بیمه برای همسر یا موارد مشابه دلیل قطع یارانه نیست.

آیا امکان درخواست بازبینی دهک بعد از اینکه جواب اعتراض‌های اولیه داده شد باز هم وجود دارد یا اینکه دیگر دهک‌بندی تمام می‌شود؟

در دوره‌های مختلف و با توجه به اطلاعات دریافتی خانوارها از نهادهای مختلف، دهک‌بندی همه خانوارهای کشور مورد بازبینی قرار می‌گیرد و ممکن است دهک‌بندی خانوار با توجه به اطلاعات جدید تغییر کند.

آیا دوره‌ای برای بازبینی در دهک‌ها و کارنامه اقتصادی خانوار در نظر می‌گیرید تا اگر خانواده‌ای نیازمند شد به طور اتوماتیک در فهرست یارانه‌بگیران قرار گیرد؟

در دوره‌های مختلف و با توجه به اطلاعات دریافتی خانوارها از نهادهای مختلف، دهک‌بندی همه خانوارهای کشور مورد بازبینی قرار می‌گیرد و ممکن است دهک‌بندی خانوار با توجه به اطلاعات جدید تغییر کند.

آیا ثبت‌نام برای یارانه ادامه‌دار خواهد بود یا اینکه دیگر بعد از این برهه امکان ثبت‌نام وجود ندارد؟

ثبت‌نام خانوارهای جدید برای دریافت یارانه بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *