رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

محمدی در دیدار روسای اندرزگاه‌ها: زندانیان را همانند یک امانت در نزد خود می‌دانیم

18:52 - 18 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۴۱۰۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان زندان ها در نشست تخصصی با روسای اندرزگاه‌های زندان‌های کشور گفت: مسئولان زندان‌ها بویژه روسای اندرزگاه‌ها باید مداوم و بصورت چهره به چهره با مددجویان دیدار کنند. نواقص و کمبودها را بررسی و درجهت رفع آن توسط مددکار و … اقدام کنند، این دیدارها در آرامش مددجویان و زندان‌ها به‌واقع تأثیرگذار است.

خبرگزاری میزان - غلامعلی محمدی در ادامه سلسله‌نشست‌های تخصصی «هیأت اندیشه‌ورز» با گروه‌های مختلف شغلی فعال در حوزه زندان‌ها، با جمع زیادی از روسای اندرزگاه‌های زندان‌های کشور به گفتگو نشست.

محمدی در این نشست که با هدف هم‌اندیشی و گفتمان‌سازی درجهت اداره علمی زندان‌های کشور و به شکل ویدئوکنفرانس برپا شد، ضمن تأکید بر تداوم نشست ها‌ با رده‌های مختلف زندانبانی گفت: شما روسای اندرزگاه‌ها دارای نقش هادی، همراه با نظارت و به عنوان یکی از مهمترین ارکان در اداره زندان‌ها هستید. یادآوری کنم که مطابق با آئین‌نامه سازمان زندان‌ها، حساسترین و پرمسئولیت‌ترین رده سازمان، متوجه رئیس موسسه کیفری است که شامل روسای زندان‌ها و بالتبع در محدوده هر اندرزگاه، برعهده شما مسئولان اندرزگاه خواهد بود.

ارتقاء پست سازمانی برای روسای پرتلاش و مسئولیت‌شناس

وی با اشاره به برخی وظایف روسای اندرزگاه ازجمله حضور در شورای طبقه‌بندی، انضباطی و نیز دریافت و پیگیری مشکلات درون زندان، تأکید کرد: پست ریاست اندرزگاه بقدری حائز اهمیت است که افراد پرتلاش و فعال در این جایگاه، با انجام دقیق و درست مسئولیت خود، حتی می‌توانند به ریاست زندان‌ها ارتقاء یابند همچنانکه در سال گذشته نیزتعداد قابل توجهی از روسای اندرزگاه‌ها توانسته‌اند به مدیریت زندان‌ها برسند.

محمدی نقش روسای اندرزگاه‌ها در تحقق برنامه‌های تحولی سازمان را موثر دانست و افزود: درحوزه اقدامات "تامینی"، شما حافظ تأمین سلامت مددجویان هستید. زندانیان به عنوان امانتی در اختیار ما هستند بنابراین در این ارتباط اجرای برنامه های اصلاحی و تربیتی متوجه روسای اندرزگاه‌هاست و رسالت ما در زندانبانی حفظ این امانت ها است.

تشویق و زمینه‌سازی برای به حداقل رساندن بیکاری در زندان‌ها

رئیس سازمان زندان‌ها در این نشست تصریح کرد: در حوزه اقدامات "تربیتی" باید همه تلاشتان را برای بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه و نیزکلیه فعالیت‌های حرفه‌آموزی، تربیتی، فرهنگی، ورزشی و غیره در این راستا منسجم کنید، همانطورهم که در سال 1401 برنامه اشتغال‌آفرینی مددجویان، جز برنامه اولویت‌های اصلی ماست که نقش شما در تشویق مددجویان و زمینه‌سازی برای به حداقل رساندن بیکاری در زندان‌ها حائز اهمیت است.

وی به دیگر نقش روسای اندرزگاه‌ها در بُعد اقدامات "حمایتی" اشاره داشت و گفت: به نقش‌تان در کمک به مددجو و حمایت از خانواده‌هایشان اهمیت دهید چرا که جلب حمایت اجتماعی درجهت حفظ روحیه زندانیان بسیار موثر است. شما مجری برنامه‌ها، سیاست‌ها و اولویت‌های سازمانی در حوزه محدوده خدمتی یعنی اندرزگاه‌ها هستید.

پیگیری عملی اولویت‌های جدید زندان‌ها و بکارگیری سامانه‌های الکترونیک

محمدی همچنین بر اطلاع‌رسانی درست درمورد فعالیت‌های حوزه زندانبانی تأکید کرد و در ادامه نیز خاطرنشان کرد: ما در مدیریت علمی زندان‌ها، اولویت‌های جدیدی را مطرح کرده‌ایم که ازجمله آنان بهره‌مندی حداکثری از سامانه‌های الکترونیک مثل پابندها درارتباط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌هاست.

تأکید مجدد بر طبقه‌بندی ویژه مددجویان زندان‌ها

وی با ذکر اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی زندانیان خواستار اجرای طرح طبقه بندی زندانیان در زندان ها با نظارت روسای اندرزگاه ها شد و بیان کرد: بنای ما در دوره جدید زندان‌ها، دانایی‌محوری است پس روسای اندرزگاه‌ها باید تدابیر منطقی را در چارچوب آئین‌نامه سازمان اتخاذ کنند.

لزوم نمایش خدمات سخت زندانبانی به افکار عمومی

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه این نشست و پس از طرح نظرات جمعی از روسای اندرزگاه‌های سراسر کشور، گفت: کار در زندان جز ده شغل سخت مطرح در دستگاه‌های حاکمیتی است و باید بطور ویژه مورد پیگیری واقع شود. ضمن اینکه لازم است خدمات زندانبان‌ها و سختی کارشان را با آثار سمعی و بصری به افکار عمومی منتقل کرد.

گفتنی است در این نشست بالغ بر 400 نفر از روسای اندرزگاه‌های مراکز تأمینی و تربیتی سراسر کشور حضور داشته و جمعی از آنان نیز به طرح نظرات، دغدغه‌ها و همچنین مشکلات و الزامات درون زندان‌ها پرداختند.

انتهای خبر/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *