رئیس دادگستری استان کرمان: ایجاد درآمدهای ثابت برای ستاد دیه باید پیگیری شود

16:50 - 18 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۳۶۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس دادگستری استان کرمان بر ایجاد درآمدهای ثابت برای ستاد دیه به منظور کمک به مددجویان جرایم غیرعمد در کنار کمک های خیران تاکید کرد و گفت: طرح هایی از سوی ستاد دیه در استان کرمان آغاز شده که در سایر استان های کشور به عنوان الگو اجرایی شده است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان بیان کرد: باید مطالعات و بررسی های لازم درباره راه های ایجاد درآمدهای ثابت برای ستاد دیه از جمله وقف انجام شود.

وی از ستاد دیه به عنوانی ستادی خیراندیش برای رفع مشکلات مددجویان جرایم غیر عمد یاد کرد و ادامه داد: باید تلاش شود که به مناسبت سالروز ولادت امام رضا (ع) زمینه آزادی هشت مددجوی جرایم غیرعمد از زندان های استان کرمان فراهم شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر ایجاد درآمدهای ثابت برای ستاد دیه به منظور کمک به مددجویان جرایم غیرعمد در کنار کمک های خیران تاکید کرد و گفت: طرح هایی از سوی ستاد دیه در استان کرمان آغاز شده که در سایر استان های کشور به عنوان الگو اجرایی شده است.

وی با اشاره به این مطلب که ستاد دیه کارهای بزرگی را به انجام رسانده است، تاکید کرد: ستاد دیه با نیت خیر مرحوم لاجوردی در کشور شکل گرفته و ده ها هزار نفر از زندان آزاد شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی، ضمن بیان این مطلب که در ستاد دیه با معلول برخورد می کنیم و علت ورودی مددجویان جرایم غیرعمد وجود دارد، تاکید کرد: باید به نحوی برنامه ریزی شود که از ورود مددجویان جرایم غیرعمد به زندانها جلوگیری شود و در این رابطه باید به فرهنگ سازی و پیشگیری توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که در پی فرهنگسازی های انجام شده برای بیمه کردن خودروها، ورودی مددجویان غیرعمد مربوط به دیه کاهش چشمگیری داشته است، اظهارداشت: در حوزه بدهکاری های مالی و به ویژه مهریه باید ضمن پیگیری اصلاح قوانین موجود، در زمینه فرهنگسازی نیز گام های اساسی برداشته شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: تمامی نهادهای فرهنگی و حاکمیتی باید به منظور فرهنگسازی درباره مهریه ورود کرده و در ادامه قوانین و مقررات مربوطه اصلاح شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی یادآور شد: نگرش قضات درباره مددجویان جرایم غیرعمد نیز باید تغییر یابد و زندان آخرین راه باشد و در ادامه نیز در این رابطه رسیدگی فوق العاده به پرونده های اعسار مورد تاکید است.

مدیر هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان نیز با اشاره به اینکه در سال جاری چهار جلسه هیات امنای ستاد دیه در مرکز استان برگزار و 52 مددجوی جرایم غیرعمد آزاد شده اند، تاکید کرد: در سال جاری 5 میلیارد و 35 میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه شده است که از این میزان سه میلیارد و 790 میلیون از محل کمک های خیران، 360 میلیون از محل صندوق تامین خسارت های بدنی و 885 میلیون تومان ن یز تسهیلات بانک ها بوده است.

سید حجت الله موسوی قوام با بیان این مطلب که در سال جاری 19 میلیارد و 153 میلیون تومان تخفیف بدهی مددجویان را داشته ایم، اظهارداشت: در حال حاضر 185 مددجوی واجد شرایط جرایم غیرعمد در زندان های استان کرمان حضور دارند که از این تعداد 5 نفر دیه بدهکار هستند، 88 نفر به دلیل چک برگشتی، 80 نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و 12 نفقه در زندان حضور دارند.

وی گفت: از مجموع مددجویان جرایم غیرعمد حاضر در زندان های استان کرمان، 109 نفر ورودی امسال ، 4 نفر ورودی سال 99، هفت نفر ورودی نیمه اول سال گذشته و 65 نفر ورودی نیمه دوم سال 1400 هستند.

مدیر هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان یادآور شد: مددجوی جرایم غیرعمد واجد شرایط کمک ستاد دیه مربوط به قبل از سال 99 در زندان های استان کرمان وجود ندارد.

موسوی قوام با اشاره به اینکه از سال 80 تاکنون زمینه آزادی 4 هزار و 189 زندانی واجد شرایط جرایم غیرعمد از زندان های استان کرمان فراهم شده است، اظهارکرد: در مجموع بالغ بر 106 میلیارد و 931 میلیون تومان برای آزادی این افراد هزینه شده است.

وی یادآور شد: در مجموع 2 هزار و 569 نفر از مددجویان جرایم غیرعمد از محل کمک های مردمی از زندان آزاد شده اند.

مدیر هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان بیان کرد: در استان کرمان با همت اداره کل زندان های استان کرمان کمیته های صلح و سازش با حضور خیران و معتمدان تشکیل شده و در مجموع 920 میلیارد و 353 میلیون تومان تخفیف بدهی شاکیان حاصل شده است.

موسوی قوام با اشاره به اینکه در سال جاری جشن های گلریزان در ماه مبارک رمضان برگزار شده و 18 میلیارد تومان تعهد خیران بوده است، تاکید کرد: از این میزان 11 میلیارد و 650 میلیون تومان مربوط به بنگاه های اقتصادی بوده که تاکنون 4 میلیارد و 50 میلیون تومان وصول شده است.

وی بیان کرد: 9 میلیارد و 400 میلیون تومان وصول شده است که معادل بیش از 50 درصد تعهد خیران در جشن های گلریزان سال جاری بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *