رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رضایت پزشکان و داروخانه‌ها از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی؛ مخالفت با طرح شفافیت‌افزا نسخه الکترونیک به دلیل تعارض منافع است

12:33 - 18 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۳۰۸۶
عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس گفت: طرح نظام سلامت الکترونیک، طرح بسیار خوبی است و مورد استقبال پزشکان و داروخانه‌ها و رضایت آنان شده است. در کنار اغلب پزشکانی که از اجرای این طرح راضی هستند، تعداد دیگری از پزشکان هستند که با اجرای این طرح به مخالفت پرداخته‌اند که قطعاً تعارض منافع باعث مخالفت و نارضایتی آنان شده است.

خبرگزاری میزان - نظام سلامت الکترونیک به ارائه دهندگان خدمات اجازه می دهد تا نسخه‌ها را به صورت الکترونیکی به داروخانه ارسال کنند. همه داروها و ثبت خدمات پزشکی، آزمایشگاهی، تصویربرداری‌ها و خدمات پاراکلینیکی را می توان با نسخه الکترونیکی تجویز کرد. همچنین سوابق بیماری بیمار در نسخه نویسی الکترونیک آنلاین بیمار ذخیره می شود؛ بنابراین می توانند هر زمان که آماده باشند به آن دسترسی پیدا کنند و این باعث می شود در وقت بیمار صرفه جویی شود. این امکانات روند را ساده می کند و تداخلات دارویی را بهبود می بخشد. از این‌رو در اسفند سال 1399، دفترچه‌های فیزیکی حذف و از دی ماه 1400، نسخه‌نویسی الکترونیک به‌صورت رسمی اجرا شد. اکنون پس از گذشت چند ماه از اجرای مراحل ابتدایی طرح، موفقیت‌ها و در کنار آن ایراداتی در پیاده‌سازی آن دیده شده است.

حسین محمدصالحی در گفت‌و گو با میزان در این خصوص گفت: طرح نظام سلامت الکترونیک که چندین ماه از اجرای مراحل ابتدایی آن گذشته، طرح بسیار خوبی است و مورد استقبال و رضایت بسیاری از پزشکان و داروخانه‌ها قرار گرفته است. به منظور این طرح تجویز دارو و مصرف آن کنترل شده و شاهد کاهش هزینه‌های مصرفی در برخی موارد بودیم. همچنین اجرای این طرح در تأمین برخی داروهای بیمارانی که از تهیه‌ی آن داروها گله داشتند، مؤثر بوده است.  

وی افزود: در کنار مزایای این طرح ایرادات و اشکالاتی هم در این چند ماه دیده شده است. مشکل عمده‌ای که وجود دارد، نبود زیر ساخت کافی در برخی مناطق کشور است. برخی از شهرستان ها و روستاهای دورافتاده برخط نیستند و دسترسی به اینترنت ندارند که رفع این مشکلات باید در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مجلس در خصوص رفع این موانع و ایرادات اظهار کرد: نمایندگان مجلس از حوزه‌های مختلف  گلایه و اشکالاتی را از مردم دریافت می کنند که این مشکلات باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مسئولان مرتبط مطرح شود و جمع‌بندی و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید این جلسات را برگزار و برای اجرای بهتر این طرح افراد را ملزم به اجرای تکلیف خود کند.

صالحی دارانی یادآور شد: در کنار اغلب پزشکانی که از اجرای این طرح راضی هستند، تعداد دیگری از پزشکان هستند که با اجرای این طرح به مخالفت پرداخته‌اند که قطعاً تعارض منافع باعث مخالفت و نارضایتی آن‌ها شده است. 

وی پیوستگی و هماهنگی سازمان‌های مرتبط با درمان را لازمه‌ی اجرای طرح سلامت الکترونیک دانست و خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح حتماً باید میان سازمان‌ها همانگی های لازم صورت گیرد. موفقیت هایی از اجرای این طرح در این چند ماه حاصل شده که ممکن است به خاطر ضرر و زیان مالی که برخی محتمل می‌شوند، مورد آسیب قرار گیرد. به عنوان مثال در این مدت اکثر داروخانه‌ها چه داروخانه‌های شبانه روزی و چه داروخانه‌های وابسته به دولت، مطالباتی از شرکت‌های بیمه داشتند که علیرغم تذکراتی که به شرکت های بیمه داده شد، این مطالبات پرداخت نشد. دولت در این راستا باید به سرعت اقدامات لازم را انجام دهد تا این طرح به خوبی اجرا شود.  

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 700 میلیارد تومان برای سلامت الکترونیک در بودجه 1401 اختصاص داده شده است که به نظر بنده این مقدار با توجه به نیاز کشور، کافی نیست؛ چرا که یک بخشی از هزینه‌ها باید صرف مراحل اجرایی طرح  و بخشی دیگر برای تأمین زیرساخت‌ها استفاده شود. اگر ما بخواهیم طرحی را اجرا کنیم و برای آن اعتبار تخصیص دهیم اما زیر ساخت کافی نداشته باشیم، در نهایت طرح ناتمام می‌ماند. در نتیجه تأمین زیرساخت ها اولویت دارد و باید اعتبارات کافی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: هیچ ممانعتی برای اینکه افراد به پرونده الکترونیکی خود دسترسی داشته باشند وجود ندارد. اگر این دسترسی تاکنون صورت نگرفته به دلیل مشکلات زیرساختی است که باید تقویت شود.  

بیشتر بخوانید:

بررسی یک ادعا؛ برنامه‌های تلویزیونی رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو را کاهش داده است؟

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *